• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222744
+
-

هزینه‌های کمرشکن سلامت برای 2/4درصد خانواده‌های ایرانی

«۲.۴درصد خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجهند و با وجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه این هدف محقق نشده است.»
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض با بیان این مطلب گفت: «مخارج کمرشکن سلامت در ایران به‌دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکارهای پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت‌های سلامت، ایجاد می‌شود.»‌
به‌گفته نگاهداری این مسئله باعث شده که برخی خانواده‌ها، به‌دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نکنند. به همین دلیل هم ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه شوند، به همین جهت موضوع مهم هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است.
او با بیان اینکه براساس آمار منتشر شده، در سال1400، خانواده‌های ایران به میزان 2.42درصد با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده‌اند که با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یک درصد فاصله دارد، تأکید کرد: «دلیل اصلی عدم‌تحقق سلامت در کشور، بالا بودن سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است و پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب خواهد بود. همچنین سیاستگذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبردهایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم‌انداز مشترک است.»
این مسئول معتقد است که در این‌باره باید نقش متولی‌گری وزارت بهداشت تقویت و سازوکارهای نظارت و ارزیابی سیاست‌های حمایتی طراحی شود. ارائه‌دهندگان خدمات هم باید در امر سیاستگذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست‌ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار شود. پیش‌بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه‌ریزی برای مراقبت‌های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید