رپ فارسی مجوز ندارد
آیا درخواست مجوز برای خوانندگان رپ به معنای حکومتیشدن است؟
فهیمهپناه آذر | روزنامهنگار
پس لرزههای حضور محمد رضا شایع در برنامه اینترنتی علی ضیا همچنان ادامه دارد.فشارهای وارده به این خواننده موسیقی رپ چنان شدید بود که او بابت حضورش در برنامه «گنگ» عذرخواهی کرد.اما آیا درخواست مجوز رسمی برای فعالیت به معنای حکومتی شدن است؟ کانون اصلی فحاشیها در فضای مجازی در داخل ایران است یا خارج از مرزها؟ و نکته کلیدیتر اینکه بالاخره تکلیف موسیقی رپ چیست و آیا قرار است همچنان این موسیقی به صورت زیرزمینی به فعالیتش ادامه دهد؟ رپرهای ایرانی همچنان در زیرزمین هستند. آنها مجوزی برای اجرا در سالنهای کنسرت ندارند و وزارت ارشاد هم بهنظر میرسد توانایی ارائه مجوز به آنها را ندارد. برنامه «گنگ» علی ضیا و حضور شایع، خواننده معروف رپ در این برنامه باز هم پرونده فعالیت رپرها در ایران را باز کرده است؛ رپرهایی که به واسطه مدل فعالیت خود بیشتر در فضای مجازی و جمعهای خودمانی حضور دارند؛ رپی که اعتراضی بودن آن و همچنین استفاده از واژهها و الفاظ خاص جلوی مجوز دادن به آن را گرفته است.
قصه فعالیت رپرها به شکل رسمی از سال گذشته علنی شد. سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر اعلام شد گروههای رپ میتوانند در بخش مجزا حضور داشته باشند اما هیچ گروهی فراخوان جشنواره را پر نکرد. دلیلش شاید اصلاحیههایی بود که باید رپرها رعایت میکردند و یک بخش نیز مربوط به فعالیت خود رپرها میشد. رپ یک نوع موسیقی است که نسل جدید و حتی افرادی از نسل قدیم از علاقهمندان آن هستند.
در سالهای اخیر برخی رپرها با وجود مجوز نداشتن در برخی نمایشها فعالیت کردهاند اما همین باعث شده یا اجرای نمایش و تئاتر نیمهکاره بماند و یا از همان اول متوقف شود.
نسخههای اصلاح شده در برنامههای شبکه نمایش خانگی ازجمله «خندوانه» یا «کارناوال» دیده شدند یا صدای رپرهای معروفی چون یاس در برخی سریالها پخش شد.
بعدها عنوان شد که برخی رپرها از دفتر موسیقی مجوز فعالیت گرفتند؛ مجوزی که در عمل به مرحله اجرای رپ در یک سالن کنسرت نرسید.
با همه اوصاف ماجرای فعالیت رپرهای زیرزمینی که طرفدارانی از نسل جدید را همراه خود دارند در سالنهای موسیقی
و به شکل رسمی موضوعی است که در رفتوآمد هر دولتی مطرح میشود اما تاکنون هیچ جواب منطقی دریافت نشده و تمام وعدهها و صحبتها روی کاغذ باقی مانده است. موسیقی رپ یک سبک موسیقی با حساسیتهای ویژه است که باید تکلیفش را روشن کرد، نه آنکه حضورشان حتی در یک برنامه گفتوگومحور آنقدر جنجالی شود و حواشی بهوجود بیاورد. سبک موسیقیای که اگر رسمی نباشد کسی نمیتواند جلوی شنیدنش را از نوجوانان و جوانان امروز ایرانی بگیرد.
موسیقی رپ در ایران همواره جزء ممنوعهها به شمار میرود و برخی هنرمندان در این حوزه بهعلت نداشتن موقعیت مناسب برای فعالیت از کشور خارج شدهاند. علاوه بر تئاتر، برخی رپرها وارد شبکه نمایش خانگی هم شدند اما نه بهعنوان خواننده رپ بلکه بهعنوان بازیگر.
در برخی موارد نیز ما رپهای مجاز را در برنامههای تلویزیونی میشنیدیم که البته اقبالی به همراه نداشت.
