قیمت لبنیات روی شیب تند
افزایش هزینههای دامداری بازار لبنیات را متشنجتر از قبل کرد
احمد میرخدایی | روزنامهنگار
از یک سال پیش موجهای گــــرانی لبنیات به راه افتاد و کسی این گرانی را گردن نگرفت؛ اما این بار با جهش قیمت شیر خام، محصولات لبنی موجهترین بهانه را برای افزایش شدید قیمت بهدست آوردهاند و تقریبا همه محصولات در برندهای مختلف گران شدهاند. به گزارش همشهری، در 2 هفته اخیر، محصولات لبنی پرمصرف، هر روز با یک قیمت جدید توزیع شده و روند قیمتها در کل این بازار صعودی بوده است. دامداران بهدلیل افزایش هزینه تولید، قیمت شیر خام را 51.7درصد افزایش داده و از 23هزار تومان برای هر کیلوگرم به 34900 تومان رساندهاند و صنایع لبنی پیرو این اتفاق دستبهکار بالا بردن قیمت محصولات شدهاند تا برای دومین بار در سال جاری لبنیات گران شود.
شیر چرا گران شد؟
مدتهاست که فریاد دامداران از بازار سیاه نهادههای دامی شنیده میشود؛ اتفاقی که از یکسو بر اثر خشکسالی و از سوی دیگر بهدنبال مشکلات حوزه واردات و توزیع منجر به رشد شدید هزینه تولید در حوزه دام و طیور شده است.
دفتر هماهنگی تشکلهای ملی دامپروری کشور در نامهای به معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، میزان افزایش قیمت نهادههای دامی را 300درصد اعلام کرده و از محاسبه قیمت 34هزار و 900تومانی برای هر کیلوگرم شیرخام از در دامداریها خبر داده است. قیمت شیر اردیبهشت امسال بهمنظور جبران هزینههای تولید در واحدهای دامداری 27.7درصد افزایش یافته و از 18هزار تومان به 23هزار تومان رسیده بود. قبل از این اتفاق، قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر خام از دامداری با چربی 3.2درصد و بار میکروبی زیر 100هزار، براساس مصوبه سال 1403معادل 15هزار تومان محاسبه میشد.
موج مکزیکی در بازار لبنیات
صنایع لبنی اعلام میکنند میانگین قیمت محصولاتشان 70درصد به قیمت شیر مرتبط است و به ازای هر یک واحد درصد افزایش قیمت شیر خام، میانگین قیمت محصولات آنها باید 0.7درصد افزایش یابد تا هزینه افزایش قیمت شیر بهعنوان ماده اولیه اصلی، جبران شود.
با این فرمول صنایع لبنی، اکنون با افزایش 51.7درصد قیمت مبنای شیر خام، میانگین قیمت محصولات لبنی 36.2درصد افزایش خواهد یافت؛ گرچه بهواسطه مقاومتهایی که در ستاد تنظیم بازار و جامعه وجود دارد، این افزایش قیمت بهصورت تدریجی و چندمرحلهای اعمال خواهد شد.
بررسی میدانی بازار حاکی از آن است که در هفته گذشته شرکتهای مختلف لبنیات دستبهکار افزایش قیمت محصولات خود شدهاند بهگونهای که بهطور میانگین قیمت بطری شیر کمچرب و پرچرب بیش از 50درصد افزایش یافته است. در آخرین توزیع، شرکت کاله گرانترین محصولات را روانه بازار کرده است بهگونهای که شیر بطری کمچرب این برند 69.9هزار تومان و بطری شیر پرچرب این برند 73.9هزار تومان قیمت خورده است. سایر برندها نیز قیمت محصولات خود را به طرز بیسابقهای افزایش دادهاند و فقط شیرهای شرکت میهن هنوز با قیمت هفته قبل یعنی 45هزار تومان برای بطری کمچرب و 48هزار تومان برای بطری پرچرب توزیع شده است. البته گرانی لبنیات فقط به شیر محدود نشده و سایر محصولات لبنی جز کره حیوانی نیز با جهش قیمت مواجه شدهاند بهگونهای که مثلا قیمت ماست دبهای 2.5کیلویی اکثر برندها از 200هزار تومان عبور کرده است.

موج مکزیکی در بازار لبنیات
صنایع لبنی اعلام میکنند میانگین قیمت محصولاتشان 70درصد به قیمت شیر مرتبط است و به ازای هر یک واحد درصد افزایش قیمت شیر خام، میانگین قیمت محصولات آنها باید 0.7درصد افزایش یابد تا هزینه افزایش قیمت شیر بهعنوان ماده اولیه اصلی، جبران شود.
با این فرمول صنایع لبنی، اکنون با افزایش 51.7درصد قیمت مبنای شیر خام، میانگین قیمت محصولات لبنی 36.2درصد افزایش خواهد یافت؛ گرچه بهواسطه مقاومتهایی که در ستاد تنظیم بازار و جامعه وجود دارد، این افزایش قیمت بهصورت تدریجی و چندمرحلهای اعمال خواهد شد.
بررسی میدانی بازار حاکی از آن است که در هفته گذشته شرکتهای مختلف لبنیات دستبهکار افزایش قیمت محصولات خود شدهاند بهگونهای که بهطور میانگین قیمت بطری شیر کمچرب و پرچرب بیش از 50درصد افزایش یافته است. در آخرین توزیع، شرکت کاله گرانترین محصولات را روانه بازار کرده است بهگونهای که شیر بطری کمچرب این برند 69.9هزار تومان و بطری شیر پرچرب این برند 73.9هزار تومان قیمت خورده است. سایر برندها نیز قیمت محصولات خود را به طرز بیسابقهای افزایش دادهاند و فقط شیرهای شرکت میهن هنوز با قیمت هفته قبل یعنی 45هزار تومان برای بطری کمچرب و 48هزار تومان برای بطری پرچرب توزیع شده است. البته گرانی لبنیات فقط به شیر محدود نشده و سایر محصولات لبنی جز کره حیوانی نیز با جهش قیمت مواجه شدهاند بهگونهای که مثلا قیمت ماست دبهای 2.5کیلویی اکثر برندها از 200هزار تومان عبور کرده است.
