ملاقات با شهردار در کافه
اولین کافه تکریم مراجعان شهرداری در شرق ته0ران راهاندازی شده است
پریسا نوری | روزنامهنگار
اگر این روزها برای پیگیری موضوعهای شهری یا دیدن شهردار منطقه 13 ، گذرتان به ساختمان شهرداری بیفتد، در بدو ورود در کافهای با نوشیدنیهای گرم یا سرد و کیک و بیسکوئیت پذیرایی میشوید، سپس به دفتر شهردار راهنماییتان میکنند. در یک صبح پاییزی و روز ملاقات هفتگی شهروندان با شهرداران مناطق، به این کافه که به نام «کافه مردم» و با هدف تکریم شهروندان در ساختمان شهرداری منطقه 13راهاندازی شده، سر زدیم.البته این گزارش در زمانی تهیه شده که امیرمحمد نوری شهردار منطقه بوده است.
گپ و گفت دوستانه
کافه در طبقه اول ساختمان مرکزی شهرداری در خیابان پیروزی قرار دارد. اتاقی با پنجره کوچک مشرف به حیاط که با چند میز و صندلی چوبی، آبشار مصنوعی، گلدانهای سبز، قفسه کتاب و... تزیین شده است. ساعت 8:30 صبح مراجعه کنندهها یکی یکی از راه میرسند و دورمیزها مینشینند. متصدی کافه به شهروندان خوشامد می گوید و منوی پذیرایی را در اختیارشان میگذارد. یک نسخه از روزنامه همشهری روی میزهاست و تا آماده شدن سفارشها شهروندان با ورق زدن روزنامه و گفتوگو با یکدیگر سرگرم میشوند.
امیدواریم ادامهدار باشد
صدای گوشنواز موسیقی سنتی فضای کافه را پر کرده. از بانوی میانسالی که مشغول صرف چای و بیسکوئیت است، درباره کافه میپرسیم میگوید: چند وقت پیش برای پیگیری موضوعی به اینجا آمده بودم و در راهرو منتظر ماندم تا شهردار را ببینیم، اما حالا این فضای صمیمی و خارج از محیط خشک اداری اتفاق خوبی است و باعث میشود با حال خوب به دیدار شهردار برویم و درباره مشکلمان صحبت کنیم. امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد.
اقدامیارزشمند
مرد جوانی که خودش را ساجدی معرفی میکند، حین نوشیدن قهوه، روزنامه همشهری را ورق میزند، میگوید: «پیمانکار هستم و با چند منطقه کار میکنم. نخستین بار که با این کافه مواجه شدم ، جا خوردم؛ بهنظرم این اقدام نقطه عطفی در کار شهرداران است.» او جرعهای قهوه می نوشد و ادامه میدهد: «این اقدام ارزشمندی است چون هر کسی که به شهرداری میآید حتما دغدغهای دارد، ایجاد چنین فضایی برای ملاقات با شهردار، به افراد این امکان را میدهد که در آرامش بنشینند و مطالبات و دغدغههای خود را مطرح کنند.»
پیگیری مطالبات شخصی و عمومی
ساعت 9صبح وقت ملاقات با شهردار رسیده است. مراجعان به نوبت به راهرویی که کافه را به اتاق شهردار وصل میکند، هدایت شده و شهردار با خوشرویی از آنها استقبال میکند و دغدغه هایشان را میشنود. برخی از دغدغهها و درخواستها مانند مرمت پیادهراه، پیشگیری از هدررفت آب در بوستان پیروزی و... عمومیاست و برخی هم برای پیگیری مطالبات شخصی مانند درخواست عدم تغییر کاربری ملک، اعمال عوارض علیالحساب، تقسیط فیش عوارض و تعمیرات داخلی ملک و... به ملاقات شهردار آمدهاند. بهگفته گلیپور براساس موضوع پروندهها، رؤسای ادارههای زیرمجموعه شهرداری در ملاقات حاضر میشوند تا مطالبه را بررسی کنند و زودتر به نتیجه برسانند.
بررسی 121پرونده از ابتدای سال
هنوز دقایقی به ساعت 9و شروع وقت ملاقات مانده. کارشناسان شهرسازی مشغول راهنمایی مراجعان هستند.امیر گلیپور، مدیر روابطعمومیشهرداری منطقه13دراین باره میگوید: «برای جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان، کارشناسان شهرسازی و سایر حوزههای مرتبط قبل از ملاقات با شهردار، شهروندان را راهنمایی میکنند و قوانین این حوزه را توضیح میدهند تا ارباب رجوع در چارچوب قانون توقعات خود را مطرح و از درخواستهای غیرمعقول پرهیز کنند.» او با تأکید بر اینکه هر هفته بین 5تا 15نفر برای ملاقات با شهردار درخواست میدهند، از پروندههای حل و فصل شده در این ملاقاتها اینطور میگوید: «از ابتدای سال، ۱۲۱ پرونده بررسی شده و از این تعداد، بیش از ۹۰ مورد به نتیجه رسیده است.»
کافه مردم، منجر به بهبود ارتباط
میان شهروندان و مدیران شهری میشود
امیرمحمد نوری، شهردار وقت منطقه ۱۳:راهاندازی کافه مردم بهعنوان نخستین تجربه در سطح شهر تهران، با هدف ایجاد فضایی تعاملی و صمیمی بین شهروندان و مدیران شهری صورت گرفته است. ایجاد فضاهای مدرن و ارگونومیک، علاوه بر ارتقای چهره شهرداری، منجر به بهبود ارتباط میان شهروندان و مدیران شهری میشود. هرگونه ارتقای بهرهوری و کیفیت خدمات باید از تعامل سازنده، مستمر و مستقیم با شهروندان آغاز شود. علاوه بر تکریم شهروندان در این کافه، فضایی مناسب برای تبادل نظر، ارائه پیشنهادها و انتقادهای سازنده از سوی شهروندان فراهم میآورد و به مدیران شهری این امکان را میدهد تا از نزدیک با دغدغهها و نیازهای ساکنان منطقه آشنا شوند. این رویکرد، زمینهساز تصمیمگیریهای آگاهانهتر و توسعه پایدار شهری خواهد بود.