• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26649
+
-

اضافه شدن 2کیلومتر به خط 3مترو

شهریار
اضافه شدن 2کیلومتر به خط 3مترو

شهرداری منطقه 18، جنوب غرب تهران را در شرایطی اداره می‌کند که هم‌اکنون وضعیت معدن‌های 400هکتاری، وضعیت مبهمی دارد و وضعیت بزرگراه شهید بروجردی در برزخ است. سیدمحمد فیاض، شهردار این منطقه در این رابطه به همشهری توضیح می‌دهد. همچنین او درباره نیاز منطقه به داشتن مترو و موضوع شفافیت صحبت کرده است.

با تعطیلی معدن‌های 400هکتاری در سال 95، قرار بود تفرجگاهی به نام تاکا در آنجا ساخته شود. چرا تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است؟

در منطقه ما از دیرباز یعنی از 40، 50سال قبل معادنی وجود داشته که محل تأمین مصالح ساختمانی برای تهران بوده است. حالا خوشبختانه با پیگیری‌های شهرداری احکام قضایی صادره شده‌است. هم‌اکنون عملیات خاکبرداری در این معادن انجام نمی‌شود. بر اساس طرحی که در مصوبه کمیسیون ماده 5بود، بنا شد این املاک یا مالکانی که آنجا هستند، طرح‌شان را تجمیع و تحت عنوان یک تعاونی به نام تاکا کار را پیگیری کنند. متأسفانه این مالکان نتوانستند با هم به توافق برسند و در واقع آن شرکت تنها به اسم تأسیس شده و از نظر حقوقی قدرت خاصی ندارد. پیشنهاد این است که ما بتوانیم طرح جدیدی را با هماهنگی مالکان آماده کنیم. 

کار بزرگراه بروجردی و تقاطع‌های آن به کجا رسید؟

بزرگراه شهید بروجردی 20سال است که کار تملک آن انجام شده و حدود 8، 9سال هم عملیات اجرایی پروژه آغاز شده‌است. یکسری توافقاتی نیز صورت گرفته‌. قطعه اول این بزرگراه از ابتدای بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و انتهای آن میدان جانبازان که حدود 3700متر طول دارد نیز در دست است. در واقع این توافق چهارجانبه بین شهرداری منطقه 18، سازمان فنی مهندسی، حوزه فنی و عمرانی و گروه شهید رجایی به نمایندگی از قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شده‌است. قرار شد که شهرداری منطقه 18قسمتی از هزینه‌های احداث بزرگراه را به صورت غیرنقدی با زمین‌هایی که وجود دارد تهاتر کند. مابقی را هم سازمان فنی مهندسی یا حوزه فنی و عمرانی از نقدینگی‌ای که در اختیار دارد، به این پروژه تزریق کند. طبق توافقات صورت گرفته قرار است ما بتوانیم قطعه اول بزرگراه را در ابتدای سال 98به بهره‌برداری برسانیم.

شهرداری چه گامی در بحث شفافیت برداشته است؟

بهترین کار برای شفافیت مالی واگذاری تمامی پیمان‌ها از طریق مزایده و مناقصه است. اگر ما فرایند مزایده و مناقصه را به صورت کامل و قانونی انجام دهیم، شاید از نظر صرفه‌جویی مناسب باشد. ما همه کارهایمان را در منطقه به سمت مزایده و مناقصه بردیم و سعی می‌کنیم که این کار را به صورت کامل انجام دهیم.

شما چقدر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید؟

واقعیت این است که خطوط مترو در منطقه 18خوب نیست. در عین حال، زمان رفت‌وآمد ما به محل کار بنا به شرایط کاری که داریم، معمولا با سیستم حمل‌ونقل عمومی هماهنگ نیست؛ مثلا ما صبح خیلی زود به سر کار می‌آییم و آخر شب به خانه برمی‌گردیم. من یک پیشنهاد به آقای پورسیدآقایی دادم و گفتم که ما اگر بتوانیم انتهای خط 3مترو را با طول حدود 2کیلومتر به سمت منطقه 18بکشانیم، اتفاقات خوبی می‌افتد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید