پاسخ سخنگوی آموزش و پرورش به سؤال همشهری درباره مهمترین مشکل مدارس کشور
مهارت کم معلمان، شلوغی کلاسها
نشست خبری علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در مدرسه دخترانه هاجر پایینتر از خیابان وحدت اسلامی برگزار شد. فرهادی در ابتدای سخنان خود آماری از امتحانات نهایی خردادماه ارائه کرد و گفت: «یکمیلیون و ۵۲۱ هزار دانشآموز امتحان نهایی دادهاند که ۵۷۱هزار نفر پایه دوازده، ۵۸۴ هزار نفر پایه یازده، ۱۵۴هزار نفر بزرگسال، ۲۱۲ نفر ترمیم نمره و... بودهاند.»
پس از اعلام نتایج آزمونهای نهایی مشخص شد که متوسط معدل دانشآموزان سالهای آخر بهشدت پایین و در برخی موارد به زیر10 رسیده است. فرهادی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه مهمترین مشکل دانشآموزان ایران در سال تحصیلی سالجاری از نظر وزارتخانه چیست هم جواب قابل تأملی داد. او به همشهری گفت: کاهش نمره نهایی بهدلیل دقت در برگزاری آزمون و سنجش واقعیتر بود و هشدار داد که باید کاری در این زمینه انجام شود. البته میشود با ساده کردن سؤالات امتحانی، نمرات را بالا ببریم ولی نباید پنهان کاری کنیم.
او با اشاره به اینکه رفتار دانشآموزان در ایران و جهان نسبت به امر آموزش تغییر کرده است، تأکید کرد: کسانی که معلم بودهاند میدانند که درس دادن در کلاس بیش از ۳۰ نفره چگونه است و چقدر بازدهی دارد. مشکل ما کمبود نیروی آموزشی، کمبود کلاس و پس از آن مهارت معلمان است. معلمان باید از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی جذب شوند، جایی که حداقل ۴ سال آموزش دیده باشند. فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش تعداد معلمان گفت:« در سال ۱۴۰۳ تعداد معلمان ۶۰۳ هزار نفر بود که امسال به ۶۲۰ هزار نفر رسیده است و اگر فضای کافی داشته باشیم میتوانیم تراکم کلاسها را کاهش دهیم.»