• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26529
+
-

اعتبار فیلم‌های عامه‌پسند برای اسکار

مخالفت هالیوودی‌ها و منتقدان سینمایی

سینما
اعتبار فیلم‌های عامه‌پسند برای اسکار

آرش نهاوندی/مترجم

آکادمی اسکار درنظر دارد در فوریه سال2019 با ایجاد یک بخش جدید، جوایزی را به بهترین فیلم‌های عامه‌پسند اختصاص دهد؛ اتفاقی که انتقاد شدید هالیوودی‌ها و منتقدان فیلم را در پی داشته است. احتمالا این بخش از جوایز اسکار، جایزه فیلم‌های پاپ‌کورنی نام خواهد گرفت. این احتمال هم داده شده که بهترین فیلم‌های این بخش با آرای مردمی انتخاب شوند. علاوه‌براین، مراسم اسکار در سال2019 به‌جای روز 23فوریه در روز 9فوریه و در 3ساعت برگزار خواهد شد.

اما اعلام این خبر که قرار است بخشی در مراسم اسکار به اهدای جایزه به بهترین فیلم‌های عامه‌پسند اختصاص داده شود، با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شده است. به‌عنوان مثال «راب لوو» از بازیگران مطرح هالیوود در توییتی انتقاد خود را نسبت به این خبر نشان داده است: «امروز روزی است که صنعت فیلمسازی از بین رفت.» 

درنظر‌گرفتن جایزه برای بهترین فیلم عامه‌پسند سبب خواهد شد که سهمیه فیلم‌ها در بهار سال2019 برای شرکت در رقابت جهت کسب جایزه اسکار به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.
افزایش مخاطبان و بینندگان مراسم اسکار از دلایل تغییرات صورت‌گرفته در آکادمی اسکار و ایجاد جایزه‌ای برای فیلم‌های عامه‌پسند عنوان شده است؛ چراکه میزان تماشاگران اسکار طی سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال، در سال۲۰۱۴ میزان بینندگان اسکار ۳۹درصد کاهش داشت. نگاهی هم به فیلم‌هایی نظیر «سه بیلبورد»، «شکل آب» و «من تونیا» که در فصل‌های اخیر مراسم جوایز اسکار عملکرد موفقی داشته‌اند، نشان می‌دهد که هیچ‌یک از آنها باعث افزایش درآمد تهیه‌کنندگانشان در باکس آفیس نشده‌اند. علی پلامب، یکی از منتقدان فیلم رادیو یک بی‌بی‌سی در این‌باره می‌گوید: فیلم «شکل آب» برنده جایزه بهترین فیلم شد، در حالی‌که مردم زیادی آن را تماشا نکردند. این باعث می‌شود ‌مردم فکر کنند که چرا باید برای مراسم اسکار اهمیت قائل شویم. این مراسم فقط برای هنرمندان و افراد مرتبط با هنر است.

این منتقد سینمایی در توجیه دیدگاه خود می‌افزاید: اگر فیلمی عامه‌‌پسند جایزه را ببرد، خیلی عالی است، اما مهم‌تر از آن، این است که بینندگان و تماشاگران نیز نظر خود را در این انتخاب دخیل بدانند. شکاف میان تماشاگران و منتقدان اتفاقی است که مدت‌هاست بر مراسم اسکار سایه افکنده است.
در سال‌های اخیر تغییراتی در برگزاری مراسم اسکار ایجاد شده است، ازجمله تلاش‌هایی برای کوتاه‌کردن مدت زمان مراسم. به‌نظر می‌رسد افزودن بخش جوایز برای بهترین فیلم‌های عامه‌پسند، تلاشی باشد برای افزایش دوباره میزان بینندگان تلویزیونی مراسم اسکار.

پلامب منتقد سینمایی درادامه اظهاراتش با اشاره به شکاف میان نظر مردم و منتقدان هالیوود می‌گوید: مردم به این توجه نمی‌کنند که مراسم اسکار برای درآمدزایی برگزار می‌شود. آنها به یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری مراسم اسکار بی‌توجه هستند. در واقع مراسم اسکار تنها برای جایزه‌دادن و تجلیل از افرادی نیست که بهترین فیلم را می‌سازند یا بهترین هنر را از خود بروز می‌دهند، بلکه صنعت فیلمسازی هالیوود با نگاه به کسب درآمد بیشتر در مراسم اسکار حضور می‌یابد.

بخش فیلم‌های عامه‌پسند ممکن است فیلم‌هایی را برای جایزه اسکار انتخاب کند که منتقدان و افراد مطرح در صنعت فیلمسازی هالیوود با نگاهی از بالا به آن نگاه ‌کنند و اهمیتی برای آن قائل نشوند، ولی این فیلم‌ها درنظر مردم بسیار محبوب هستند.
اما هالیوودی‌ها و منتقدان فیلم به دادن اسکار به بهترین فیلم محبوب عامه‌پسند انتقادهای زیادی کرده‌اند. تعدادی از آنها گفته‌اند که فیلم‌های پرطرفدار، جایزه خود را در گیشه می‌گیرند. در واقع از نظر آنها فیلم‌هایی که در مراسم اسکار حضور می‌یابند و به‌عنوان نامزد دریافت جایزه مطرح می‌شوند، حتما باید از صافی منتقدان عبور کرده باشند.

اما ایجاد بخش فیلم‌های عامه‌پسند که فیلم‌های آن احتمالا قرار است با رأی مردم انتخاب شود، روند جدیدی را در مراسم اسکار پدید می‌آورد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بدین‌ترتیب از سال آینده فیلم‌هایی به اسکار خواهند آمد که لزوما نظر منتقدان را به‌خود جلب نکرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، فیلم‌های ژانر قهرمانی نظیر «پلنگ سیاه» و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» که تا‌کنون 2 فیلم پر‌فروش سال در سینمای آمریکا بوده‌اند.

در کنار فیلم‌های عامه‌پسند «استخر مرده» و «مرد مورچه‌ای و پشه» تعداد زیادی از فیلم‌های ژانر قهرمانی تمایل دارند در‌ماه فوریه سال2019 مراسم اسکار را با یک مجسمه طلایی کوچک ترک کنند.
تغییرات در بخش اهدای جوایز آکادمی اسکار همچنین سبب خواهد شد فیلم‌های پرفروشی نظیر «ماما میا» با بازی مریل استریپ و «مأموریت غیرممکن» با تهیه‌کنندگی و بازی تام کروز در زمره نامزدهای اصلی دریافت جایزه اسکار قرار بگیرند. پلامب بر این باور است که درصورتی‌که بهترین فیلم بخش جایزه فیلم‌های عامه‌پسند به رأی مردم گذاشته شود و از سوی آنان انتخاب شود، آنگاه فیلم «ماما میا» با موضوع گروه موسیقی قدیمی «آبا» به‌دلیل داشتن طرفداران زیاد، شانس اول دریافت جایزه در این بخش خواهد بود.

منبع: بی‌بی‌سی

این خبر را به اشتراک بگذارید