• سه شنبه 15 مهر 1404
  • الثُّلاثَاء 14 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 07
سه شنبه 15 مهر 1404
کد مطلب : 264607
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pQ85y
+
-

#مدرسه _تراز

محمد سرابی | روزنامه‌نگار

یکی از زیرمجموعه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال در بیش از نیمی از مدارس کشور اجرا شده است تا استاندارد‌های جدید برای مدارس تعریف و ایجاد شود.
مراحل طراحی و تدوین «الگوی مدرسه تراز» از اسفند 1400تا مهر 1404طول کشید و روز پیش«هفتمین همایش ارزیابی کیفیت نظام آموزشی» به این موضوع اختصاص یافت؛ مراسمی که در آن مسئولان فعلی آموزش و پرورش از مزایای این الگو به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از طرح تحول سخن گفتند و وزرای پیشین نقد‌هایی بر شرایط کنونی وارد کردند.
علی محبی، دبیر علمی همایش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤال همشهری گفت: مقصود از الگوی مدرسه تراز، کسب استاندارد‌های لازم براساس ابعاد پنج‌گانه مدیریتی، برنامه درسی، کنشگران، محیط و پیامد‌هاست؛ به شکلی که نتیجه آن در مدرسه، دانش‌آموز و خانواده‌ها دیده شود.
او گفت: الگوی مدرسه تراز قبلا در 10درصد مدارس دولتی و 30درصد مدارس غیردولتی اجرا شده بود و در سال تحصیلی فعلی 50درصد مدارس متوسطه دولتی و کل ابتدایی‌ها پوشش داده شده است.
به‌گفته او، همه از اینکه معدل تحصیلی دانش‌آموزان ‌پایین است، ناراضی هستند. نسل کنونی، شنوندگان مطیعی نیستند، بلکه ما با نسلی روبه‌رو هستیم که جواب سؤال‌هایشان را از ما نمی‌پرسند و سراغ فناوری‌ها می‌روند. اگر تحول ایجاد نکنیم فاصله روزبه‌روز بیشتر می‌شود و نظام آموزشی به‌صورت تشریفات آکادمیک درخواهد آمد. باید دخالت‌های سیاسی را در انتصاب مدیران کم کنیم تا انتخاب‌ها براساس توانایی‌های علمی و مدیریتی و همچنین براساس نظر معلمان انجام گیرد.
در این همایش که در سالن کانون پرورش فکری برگزار شد، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ارائه نظرات خود درباره الگوی مدرسه تراز پرداختند. در بخش دیگری از آن 5تن از وزرای پیشین این وزارتخانه، نکاتی انتقادآمیز درباره برنامه‌ریزی‌ها و مشکلات گذشته و کلان نظام آموزشی بیان کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
#مدرسه _تراز