• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26336
+
-

استیضاح مجلس

در روزی که استیضاح وزیر کار رأی ‌آورد، رئیس مجلس دستور داد به اتهاماتی که درباره نمایندگان مطرح شده رسیدگی شود

استیضاح مجلس

فرزانه آیینی |خبر‌نگار

 جلسه  استیضاح علی ربیعی  به آزمونی پرحاشیه، پرتنش و خبرساز در دفاع از  شان و جایگاه نمایندگان تبدیل شد،  هر چند نتیجه استیضاح به رفتن ربیعی ختم  شد اما طرح ابهامات بسیاری از تریبون رسمی بهارستان علیه جمعی از نمایندگان، این جلسه را بیشتر به استیضاح مجلس تبدیل کرد تا استیضاح یک وزیر. ادعاهایی که بیشتر حول و حوش سهم خواهی، زد وبند یا رانت خواری نمایندگان می‌چرخید؛ چنانکه در نهایت علی لاریجانی از مدعیان درخواست کرد اسامی نمایندگانی که وارد چنین زدو بندهایی شدند اعلام شود تا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی و رسیدگی کند.

اتهامات عجیبی از تریبون مجلس مطرح شد؛ نماینده سلسله و دلفان مدعی شد انوشیروان محسنی بندپی رئیس‌سازمان بهزیستی به او پیشنهاد 500 میلیونی داده است تا بین فقرا پخش کند، نماینده ای مدعی شد پسر وزیر با پسر معاون وزیر در دوبی شرکت زده‌اند، استیضاح کننده‌ای مدعی شد یکی از مدیران زیرمجموعه وزارت کار همزمان 27 شغل دارد، علی ربیعی برای یکی از استیضاح کنندگان سند رو کرد که شما قصد داشتید فلان شخص را به عنوان مدیرعامل مس کرمان منصوب کنید، آن یکی مدعی شد دختر فلان نماینده در پتروشیمی جم مشغول کار است، وزیر از نماینده ای اسم برد که به دفترش رفته و برای پرداخت به فقرا درخواست 400، 500 میلیون پول کرده است  و مجموعه همه این ها نشان داد زیر پوست مجلس اتفاقاتی در جریان است که بی‌ارتباط با هزینه های سنگین انتخاباتی برای ورود به مجلس نیست.

ربیعی مجبور شد پس از 5 سال وزارت کار را ترک کند اما این بار برخلاف استیضاح‌های خودش دست به افشاگری علیه استیضاح‌کنندگان زد تا نشان دهد آنچه در شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته درباره سهم‌خواهی‌های برخی نمایندگان مطرح شده است بیراه نیست. 

ربیعی در یک سال گذشته دوبار از مجلس رای اعتماد گرفته بود اما این بار نتوانست این رکورد را تکرار کند. او چهار ماه پیش و در آخرین روزهای اسفندماه 96 نیز  از سوی جمعی از نمایندگان استیضاح شد و با اختلاف یک رای بر مسند وزارت کار ماند. او رای اعتمادش را برای حضور در کابینه دوازدهم در شهریورماه  سال 95  از مجلس تکرار کرده بود. 

مجلس دیروز را با حاشیه شروع کرد.  معلوم نبود چه اتفاقی افتاده بود که دو نفر از استیضاح کنندگان که در ردیف موافقان استیضاح ثبت نام کرده بودند حاضر نبودند پشت تریبون بروند و علیه ربیعی نطق کنند؟

از سرگردانی استیضاح کنندگان برای انصراف یا ماندن بر درخواستشان و اعتراضات مکرر  منتقدان استیضاح به غیر قانونی بودن روند استیضاح که منجر به  قطع  جلسه علنی و اعلام تنفس نیم ساعته  در آغاز جلسه علنی دیروز  شد از یکسو و  نقل قول‌های  بدون سند، اتهام زنی نمایندگان  به یکدیگر در مورد  چرایی حمایت از استیضاح یا  موافقت با وزارت ربیعی، شائبه آفرینی در مورد لابی ذی‌نفوذان وزارت ربیعی در صحن علنی، گعده های متعدد موافقان و مخالفان برای  اقناع  یکدیگر و درگیری لفظی 2 نماینده  باهم  از سوی دیگر، جلسه علنی دیروز  بهارستان را  به نشستی پر تنش، بی نظم و پرحرف و حدیث  بدل  کرده بود. در نهایت هم به دلیل طرح برخی مطالب در این نشست کام  وزیر، استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح و رئیس مجلس تلخ شد. جدل  رانت خواری موافقان و مخالفان ربیعی چنان بود که علی لاریجانی به مباحث مطرح شده ورود کرد و دستور داد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان  ادعاهای مطرح شده را بررسی کند.

در نبرد  موافقان و مخالفان  استیضاح وزیر تعاون،‌کار و رفاه‌اجتماعی به‌رغم همه مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی 14 تن از موافقان استیضاح، فقط 2 نماینده ( پزشکیان و عبدالحمید خدری) در دفاع از ربیعی میدان‌داری کردند، خدری از  غیر قانونی بودن بررسی استیضاح گفت،  عملکرد هیات رئیسه را زیر سوال برد و از علی لاریجانی خواست به خاطر این گناهی که مرتکب شده است کفاره بدهد. پزشکیان نیز زمزمه‌ای میان نمایندگان مبنی بر اینکه  «اگر استیضاح رای نیاورد آبرو و حیثیت مجلس می رود» را  محور سخنانش قرار داد . او  در نیمه  دوم  بررسی استیضاح ربیعی و در مقام  دومین مخالف استیضاح  در جایگاه  ناطقان قرار گرفت و چنان سخن گفت  که در طول  قریب به 15 دقیقه، با  نطقش همه مجلس را  سکوت  فراگرفته بود،پزشکیان با اشاره به اتهاماتی که از صبح در تریبون مجلس مطرح شده بود گفت: چرا به هم اتهام باج گرفتن می زنید  و یا می‌گویید  پسر وزیر  با  پسر معاون وزیر با هم  شریک شده و در دبی شرکت  زده اند؟ ما  داریم  به هم تهمت می‌زنیم و این تهمت ها را از پشت تریبون مجلس بیان می کنیم . پس از سخنان  تاثیر گذار پزشکیان در دفاع از وزیر تعاون، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درلابه لای شرح  مخالفت هایش با ماندن ربیعی در وزارت کار مدعی شد دختر مسعود  پزشکیان در پتروشیمی جم که از هلدینگ های اقتصادی وزارت کار است مشغول به کار شده است، در پی این ادعا  مسعود پزشکیان در تذکر پاسخ داد که دخترش خیلی قبل تر از وزارت علی‌ربیعی در این وزارتخانه، در پترو شیمی‌جم  کار می کرده و حقوق اش 4 میلیون تومان است نه 10 میلیون تومان، او  افزود: آیا این به آن معناست که من رانت‌خوار هستم؟ اگر قرار باشد ما هم مثل آقای پورابراهیمی حرف بزنیم، می‌خواهید بگوییم که بچه‌های آنها و دار و دسته‌شان در این سیستم بیشتر درگیر هستند یا بچه‌های من؟ 

از عباد هم نمی ترسند
«پشت نام ربیعی، عباد هست؛ حداقل از این نام خجالت بکشید.» این جمله ای بود که علی ربیعی در بخش دوم دفاعیه اش به زبان آورد. عباد نام اطلاعاتی علی ربیعی است و اشاره او به این نام زمانی بود که گفت نماینده‌ای‌ به دفترش رفته و گفت که سالی 400 تا 500 میلیون به حسابش واریز تا وی بین فقرا تقسیم کند. ربیعی برگی را هم برای پورابراهیمی رو کرد و گفت: برادر پورابراهیمی! آقای کهنوجی را می شناسید اگر او مدیرعامل مس کرمان می‌شد مشکل شما با من حل می‌شد؟ او به پورابراهیمی گفت: شما مشکلات بسیاری برای بنده در استان‌ها به وجود آورده و دائم شبکه ایجاد می‌کنید. بعد از شمارش آرا، نمایندگان  با 129 رأی موافق و 111 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 243 آرای مأخوذه اعتمادشان را از وزیر کار برداشتند و به این ترتیب استیضاح وزیر رای آورد و ربیعی کلید وزارتخانه را تحویل داد.

 گزینه‌های جایگزین ربیعی

آنچه که دیروز باعث افتادن علی ربیعی شد، همدستی نمایندگان عضو حزب اعتدال و توسعه در مجلس و طیف حامیان لاریجانی بود. دیروز در لابه‌لای نطق‌های استیضاح‌کنندگان هم شایعه‌ای مطرح شد که دولت موافق رفتن ربیعی است؛ اگرچه حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی این موضوع را تکذیب کرد. با این حال بلافاصله بعد از آنکه مجلس رأی اعتمادش از ربیعی را پس گرفت، اسامی مختلفی برای وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی مطرح شد. مرتضی بانک یکی از این نام‌ها بود. بانک از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم‌اکنون دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد است. او در دوره سازندگی استاندار کرمان و در دوران اصلاحات معاون مالی وزارت امورخارجه بوده است. نام دیگری که دیروز در مجلس پیچید نام علی‌اصغر مونسان بود.  مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید