• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26299
+
-

راهکارهای خانگی برای از بین بردن حشرات ریز و درشت

موذی ها در بن‌بست

موذی ها در بن‌بست

 نیکا احمدی

  طرح: محمدرضا اکبری

 وزوز پشه‌ها صدای آشنای شب‌های تابستان‌ است؛ حشرات موذی کوچکی که می‌توانند به‌راحتی خواب شبانه را به کابوس تبدیل کنند. با گرم‌شدن هوا نه‌تنها برجمعیت پشه‌ها که بر تعداد سوسک‌ها و مورچه‌ها هم افزوده می‌شود. هوای گرم آنها را از زیر زمین بیرون می‌کشد و آرامش شهروندان را سلب می‌کند تا جایی که خیلی از آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی هر سال، ماه مرداد را با سمپاشی اساسی ساختمان شروع می‌کنند. اما علاوه بر سمپاشی راهکارهای خانگی ساده‌ای وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید از شر این موجودات خلاص شوید.

پشه

«فلفل نبین چه ریزه!» مصداق بارز سر وکله زدن با پشه‌ها در روزهای گرم تابستان است. آنها به راحتی به شما ثابت می‌کنند، چقدر در برابرشان ناتوان هستید. اگرچه پشه‌ها عمر کوتاهی دارند اما اگر فرصت زاد و ولد را از آنها بگیرید، مشکل‌ساز نخواهند شد. پشه‌ها میوه یا سبزیجات فاسد نمی‌خورند اما در اطراف زباله‌ها می‌چرخند. پس حواستان به زباله‌ها باشد؛ کیسه زباله را گره بزنید و به موقع از خانه خارج کنید و راه‌های ورود پشه‌های موذی را ببندید؛ مهم‌ترین کار وصل توری‌های نازک به پنجره‌ است.
انواع حشره‌کش‌ برای از بین بردن پشه‌ها مناسب است ولی راه‌حل‌های خانگی مؤثری نیز برای فراری دادن پشه‌ها وجود دارد:
 پشه از بوی پیاز و پرتقال متنفر است؛ پس چند عدد پیاز را پوست کنده و به‌صورت قاچ شده در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید یا مقداری پوست یا خود پرتقال را جایگزین کنید. با این کار پشه به سراغ شما نمی‌آید.
 پشه‌ها به نور علاقه‌مندند، بنابراین اگر وزوز پشه‌ای در اتاق خوابتان مانع خواب شما شد و سعی شما برای کشتن پشه‌ها بی‌نتیجه ماند، کافی است چراغی در فضای بیرون اتاق‌تان روشن کنید تا پشه‌ها به‌دنبال روشنایی بروند؛ حالا در اتاق را ببندید و کشتن پشه‌ها را به صبح موکول کنید.

مورچه

مورچه‌ها به ظاهر حشرات بی‌آزاری به‌نظر می‌آیند اما امان از آن روزی که در گوشه‌ای از خانه لانه کنند. قطعا از آن روز، با دردسرهای بسیاری مواجه خواهید شد. برای آنکه از شر مورچه‌ها خلاص شوید، می‌توانید:
کمی فلفل سفید در نقاطی از خانه که محل عبور و مرور مورچه‌ها هستند، بپاشید.
 دور فضای مورد نظر روی زمین یا دیوار را با گچ خط بکشید. مورچه‌ها از روی خط گچی عبور نمی‌کنند.
  مقداری پوست سیب یا تکه‌هایی از خود آن و یا حتی هسته‌های داخل آن را در ورودی لانه مورچه قرار دهید.
 برای دفع مورچه‌ها از فلفل استفاده کنید؛ فلفل قرمز و سیاه مورچه‌ها را از بین می‌برند. فلفل‌ها را درمسیر مورچه‌ها بپاشید. محققان بر این باورند که فلفل قرمز مؤثرتر از فلفل سیاه در کشتن مورچه‌هاست.
 می‌توانید از پودرهای سمی رایج استفاده کنید.
هشدار! درصورتی که از میان روش‌های مبارزه با حشرات خانگی، کار با پودرهای سمی را انتخاب کرده‌اید، مراقب بچه‌ها باشید. مکان‌هایی را به این روش سمپاشی اختصاص دهید که دور از دسترس کودکان باشند؛ در ضمن از آنجا که برخی از سم‌ها امکان ترکیب با آب را دارند، شما می‌توانید با خیالی راحت از محلول همان سم برای سمپاشی استفاده کنید، به این ترتیب استفاده از آنها مشکلات کمتری نسبت به پودرها خواهد داشت.

سوسک

به دام انداختن و تعقیب و گریز سوسک‌ها کار آسانی نیست. از آنجا که سوسک‌های خانگی در فاضلاب و چاه‌ها زاد و ولد می‌کنند، ازجمله آلوده‌ترین حشرات خانگی به شمار می‌روند. کارخانجات تولید مواد شیمیایی، حشره‌کش‌های مختلفی تولید کرده‌اند که در انواع مایع، اسپری و گچ در دسترس شهروندان قرار می‌گیرند و بسیار مفید و مؤثر هستند ولی علاوه بر آنها مواد دیگری وجود دارند که تأثیر آنها را نمی‌توان نادیده گرفت.
 برای از بین بردن سوسک می‌توانید از پیاز و جوش‌شیرین استفاده کنید. ابتدا پیاز را خردکنید و جوش شیرین روی آن بریزید. این مخلوط را گوشه‌ای از خانه قرار دهید. سوسک‌های پنهان در گوشه‌ و کنار خانه بیرون آمده و خودبه‌خود کشته می‌شوند.
 نفت یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین راه‌های نابود کردن انواع سوسک‌های خانگی است. برای این منظور باید در تمام چاهک‌ها، فاضلاب‌ها و به‌طور کلی هرگونه راه خروجی‌ای از این قبیل، مقداری نفت بریزید و روی دریچه آن درپوش بگذارید. این کار را در پایان شب انجام دهید تا نفت مدت زمان بیشتری در مسیر و آب داخل آن باقی بماند.

ساس

قبل از اینکه بتوان کاری برای جلوگیری از گزیدن این حشره‌ها کرد، باید آنها و جایی که ممکن است در آن پنهان شده باشند را پیدا کنید. ساس‌ها بدنی کوچک، صاف و بیضی شکل دارند. آنها بدون پر و قهوه‌ای‌رنگ هستند. ساس‌ها را در تشک، چهارچوب تخت، تختخواب و لوازم آن، اسباب و وسایل، فرش، پایه‌ها و حتی در به هم ریختگی‌های اتاق می‌شود پیدا کرد. اگر توسط این حشرات گزیده شده‌اید، این روش‌ را امتحان کنید و با الکل وارد عمل شوید: 
 یکی از مؤثرترین انواع الکل، الکل ایزوپروپیل 99درصد است، این مایع نه‌تنها به‌عنوان یک دافع ساس عمل می‌کند بلکه آنها را با حل کردن سلول‌ها، می‌کشد پس کافی است مقداری از این نوع الکل را به محل مورد نظر اسپری کنید.
 یکی از روش‌های کشتن ساس‌ها استفاده از حرارت است. در این روش حرارت بالا مورد نیاز است. برای این کار می‌توانید ملحفه تخت یا روکش تختخواب‌تان را در نور مستقیم خورشید، به‌خصوص روی پشت‌بام قرار دهید. هنگامی که درجه حرارت بدن ساس به ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد، خودبه‌خود می‌میرد.
 زمانی که پای از بین‌بردن ساس به میان بیاید جارو برقی یک ابزار بسیار قابل اعتماد است. البته 2موضوع وجود دارد که باید درنظر داشته باشید: اول اینکه باید بدانید ساس‌ها کجا پنهان شده‌اند. دوم اینکه باید اطمینان حاصل کنید که ساس‌های مکیده شده که وارد مخزن خاک جاروبرقی شده‌اند، به سرعت از خانه‌تان خارج شوند یا به سطل آشغال انداخته شوند.
 تمیز کردن کف و دیوارهای خانه مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اگر خانه‌تان آلوده به ساس شده‌ است، در چنین شرایطی، می‌توانید از طیف وسیعی از مواد سفیدکننده‌قوی (وایتکس) برای کشتن هر ساسی که در ترک‌ها و درزهای دیوار پنهان شده، استفاده کنید.

عنکبوت

عنکبوت‌ها معمولا در جست‌وجوی غذا و گرما وارد خانه می‌شوند.
برای برداشتن تار عنکبوت از سقف می‌توانید جورابی را به سر یک چوب قرار دهید و بانوار چسب آن را محکم کنید و سقف را تمیز کنید، برای تمیزکردن زیر یخچال هم از این روش استفاده کنید اما برای از بین بردن عنکبوت 2راه‌حل خانگی توصیه می‌شود:
 یک ظرف خالی اسپری را با آب و سرکه پر کنید و آن را اطراف شکاف‌ها و ترک‌ها و مکان‌ها و سوراخ‌های ورودی عنکبوت‌ها به داخل خانه اسپری کنید.
 عنـکـبـوت‌هـا از جوش‌شیرین خوش‌شان نمی‌آید؛ از این رو، پاشیدن مقداری جوش‌شیرین اطراف خانه می‌تواند در دور کردن عنکبوت‌ها مؤثر باشد.

مگس

مگس‌ها انواع مختلفی دارند و همه‌شان به یک اندازه آزاردهنده و البته حامل بیماری‌اند و سلامت ما را به خطر می‌اندازند؛ بنابراین اگر هر روز درگیر مگس‌های موذی هستید، وقت آن است که خانه‌تان را عاری از وجود آنها کنید:
 سرکه سیب را حرارت دهید و آن را در یک شیشه بریزید، یک قیف را در دهانه شیشه بگذارید و آن را در جایی که معمولا مگس‌ها جمع می‌شوند بگذارید. چند ساعت نگذشته تمام مگس‌ها به دام می‌افتند.
 کیسه‌های زباله‌ خود را به خوبی گره بزنید و بسته‌بندی کنید تا هیچ مگس یا حشره‌ای در اطراف زباله‌هایتان پیدا نشود.

موریانه
موریانه‌ها می‌توانند مسبب آسیب‌های جدی به خانه شما شوند. این حشرات آفت‌های خاصی هستند و خلاص شدن از آنها کار سختی نیست. اگر این موجودات جونده چوب، یا نشانه‌های فعالیت آنها را دیدید، خیلی مهم است که یک راه سریع برای کنار آمدن با آنها پیدا کنید. 
برای از بین بردن موریانه پودر آرسنیک توصیه می‌شود. با استفاده از این ماده شیمیایی می‌توانید از شر موریانه‌ها خلاص شوید. اگر موریانه از این مواد شیمیایی تغذیه کند، فورا از بین خواهد رفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید