• دو شنبه 17 شهریور 1404
  • الإثْنَيْن 15 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 08
دو شنبه 17 شهریور 1404
کد مطلب : 262706
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oQQzB
+
-

افزایش 22کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری درغرب تهران

شهردار منطقه2 در تلویزیون همشهری ضمن پاسخ به سوال های شهروندان، 10خبر خوش هم داشت

گزارش
افزایش 22کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری درغرب تهران

مریم باقرپور | روزنامه‌نگار

روددره فرحزاد، مسیر47کیلومتری پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سرزندگی و میدان صنعت شهرک غرب نام‌های ناآشنایی برای ساکنان پایتخت نیست و برخی گذرشان به این محدوده‌ها افتاده و برخی در رسانه‌ها خبری از آنها شنیده‌اند. تمامی این محدوده‌ها در منطقه2 قرار دارند، محدوده‌ای که علاوه‌بر
 مزیت هایی که دارد، ساکنانش شاهد برخی مشکلات هم هستند و خواسته‌هایی دارند. به همین دلیل با تریبون همشهری این هفته به جمع اهالی رفتیم و پس از شنیدن خواسته‌ها و مشکلات، موارد مطرح‌شده را با مهدی صالحی، شهردار منطقه2 در تلویزیون همشهری در میان گذاشتیم. صالحی علاوه بر پاسخ‌دادن به سؤال‌ها خبرهای خوشی برای اهالی منطقه و سایر شهروندان پایتخت داشت.

اتوبوس‌های منطقه خیلی شلوغ است. اگر تعدادشان افزایش یابد، وضعیت بهتری خواهیم داشت.
ابتدای دوره ششم تعداد اتوبوس‌هایی منطقه تنها ۶۸دستگاه بود که عمدتا به‌دلیل کهنگی و خرابی در چرخه خدماتی نبودند، اما با پیگیری برای نوسازی ناوگان ۸۴دستگاه اتوبوس نو وارد چرخه خدمت شد. درنتیجه اکنون تمام ناوگان اتوبوسرانی منطقه۲ نوسازی شده است و اگر در گذشته زمان انتظار برای سوارشدن به یک‌ساعت یا بیشتر می‌رسید، الان حداکثر ۲۰دقیقه است. البته این زمان هنوز با وضعیت مطلوب و انتظارات مدیریت شهری فاصله دارد و ما به‌دنبال بهبود وضعیت هستیم.
مسیر ۴۷کیلومتری پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با توجه به قابلیت‌هایش بیشتر می‌شود؟
یکی از اتفاقات خوب مدیریت شهری ششم توسعه پیاده‌راه‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل پاک است. این پروژه در نخستین گام شامل ۴۷کیلومتر پیاده‌روی و ۲۶کیلومتر دوچرخه‌سواری و حرکت با اسکوتر از منطقه2 بود. این مسیرها 4پارک شهری یعنی بوستان‌های فدک، خانواده، پردیسان و نهج‌البلاغه، فاز۱و۲، را با 4پل و تونل به هم متصل کرده‌اند. تاکنون شهروندان با این پروژه ارتباط برقرار کرده‌اند و از مسیر استفاده می‌کنند. البته برنامه ما توسعه مسیر است. درنتیجه ۲۲کیلومتر جدید هم احداث می‌شود که شامل اتصال بوستان فدک به بوستان‌های آرزو و گفت‌وگو و در ادامه حرکت به مناطق مجاور خواهد بود. به‌زودی نخستین فاز آن هم روی بزرگراه شهید همت وارد چرخه می‌شود.
خط‌کشی عابر پیاده در محدوده میدان صنعت وجود ندارد.
برای ایمن‌سازی تردد میدان صنعت از 2سال پیش طرح‌هایی شروع شده است. به‌عنوان مثال اصلاح هندسی میدان صنعت منجر به کاهش ترافیک شد، درحالی‌که در گذشته اهالی ساعت‌ها پشت چراغ می‌ماندند. اقدامات شهرداری در میدان صنعت همچنان ادامه دارد که می‌توان مواردی مانند ساماندهی خیابان‌های شهید پاکنژاد و شهید فرحزادی، اصلاح پلازاهای شهری و اصلاح‌های هندسی برای آرام‌سازی ترافیک در محدوده میدان را نام برد.
چرا پایانه تاکسیرانی در محدوده ورودی شهرک غرب ساخته نمی‌شود؟
ساخت پایانه تاکسی در ابتدای خیابان شهید فرحزادی شروع شده و به‌زودی شهروندان شاهد احداث این پایانه با شکل و شمایل جدید خواهند بود تا این ضعف رفع شود. درواقع تا 3‌ماه آینده پایانه تاکسی ابتدای خیابان شهید فرحزادی به بهره‌برداری می‌رسد.
مسئولان فکری به حال آسفالت و دریچه‌های معابر بکنند، چون وضعیت نامناسبی دارند.
یکی از اقدامات مثبت این دوره مدیریت شهری نوسازی سطح رویه آسفالت معابر بود. منطقه۲ نیز در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. درحال‌حاضر تمامی بزرگراه‌ها مشکلات‌شان رفع شده و شهروندان می‌توانند از مسیر آرام‌تری عبور کنند. همچنین در معابر شهری درجه‌یک‌و2 نیز اقدامات خوبی انجام شده و میزان آسفالت 4سال گذشته معادل 10سال قبل است. البته این روند ادامه دارد. برای همسطح‌سازی دریچه‌ها هم همزمان با نوسازی آسفالت، پروژه‌ای به نام طرح ۳۶۰درجه عمرانی در منطقه۲ و دیگر مناطق آغاز شده است که یکی از رویکردهایش همسطح‌سازی دریچه‌هاست تا تداخلی در حرکت سواره ایجاد نشود. امیدواریم تا پایان سال دریچه‌ غیرهمسطح باقی نماند.
مسیرهای عابر پیاده مناسب نیست. شهرداری چه راهکاری دارد؟
خوشبختانه در چند سال گذشته فرایندی برای مناسب‌سازی معابر شهری آغاز شد و در این دوره سرعت مناسبی گرفت. هدف اصلی برنامه، مناسب‌سازی معابر برای تردد تمامی اقشار جامعه است. در منطقه۲ نیز این روند سرعت خوبی دارد و حجم قابل توجهی از معابر در حال پیاده‌سازی و مناسب‌سازی‌اند، به‌ویژه در مجاورت مراکز تجاری با مشارکت کسبه پروژه‌ها اجرایی می‌شود. در این زمینه می‌توان معابری مانند پاکنژاد سعادت‌آباد، بهبودی و ستارخان را نام برد که در حال مناسب‌سازی برای تردد ایمن و راحت شهروندان هستند.
چرا در محدوده میدان صنعت با توجه به حجم مسافران تعداد خطوط کم است؟
مسئله اتوبوس‌ها در میدان صنعت به این دلیل اهمیت دارد که این میدان نقش مهمی در تردد شهروندان ایفا می‌کند و عبور خط۷ مترو حجم جمعیت را افزایش داده است. با وجود نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی هنوز نیاز به افزایش تعداد اتوبوس‌ها در این خط داریم. ما در توسعه ناوگان حرکت خوبی را آغاز کرده‌ایم، اما برای رسیدن به نقطه‌ای که رضایت شهروندان را جلب کنیم، همچنان کار داریم و باید تلاش بیشتری کنیم.
میدان صنعت نماد خاصی ندارد. چرا طرح و نمادی برای آن طراحی نمی‌شود؟
برای میدان صنعت یک فراخوان عمومی برگزار کردیم که متأسفانه دستاورد خوبی نداشت، چون ایده‌های پیشنهادی برای میدان صنعت باید بیانگر زندگی مدرن شهری باشد. این میدان از دهه۷۰ احداث شده و باید نمایانگر زندگی مدرن باشد. اکنون با یک مجموعه دانشگاهی همکاری می‌کنیم تا از ایده‌های سطح بالاتری استفاده کنیم. امیدواریم تا پایان سال به یک دستاورد مطلوب در این حوزه برسیم.
چرا در محدوده‌های شهرک غرب و سعادت‌آباد هرروز به تعداد مجتمع‌های تجاری افزوده می‌شود؟
مجتمع‌های تجاری و اداری منطقه، به‌ویژه در شهرک قدس و سعادت‌آباد، براساس طرح‌های توسعه شهری ایجاد شده‌اند و تخطی از قانون نبوده است. این تغییرات براساس طرح تفصیلی است که از قبل برنامه‌ریزی شده و موضوع پهنه‌های کار و فعالیت و مختلط اداری-تجاری-مسکونی را وارد چرخه کرده است. این تغییر رویکردی بود که طرح جامع شهر تهران ایجاد کرد و باعث تفاوت‌هایی بین قبل و بعد از سال۹۱ شد. البته منطقه۲ به‌عنوان یک منطقه با کیفیت بالا شناخته می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که زندگی باکیفیت در تمام محدوده منطقه برقرار است. 

حال روددره فرحزاد خوب است
روددره فرحزاد این روزها حالش خیلی خوب است. سال1401 به‌همراه دکتر علی قناعت‌کار، معاون محترم دادستان که متأسفانه در ایام جنگ به شهادت رسیدند، نخستین‌بار با همکاری یگان انتظامی وارد روددره شدیم. این اقدام منجر به شلیک گلوله‌هایی شد تا بتوانند وارد منطقه شوند. اما امروز این ادعا را داریم که در طول روز، گروه‌های 4 یا 5نفره از خانم‌ها می‌توانند به‌راحتی وارد روددره شوند، تفریح کنند و بدون مزاحمت خارج شوند. این موفقیت حاصل اقدامات مشترک تمام نهادها، ازجمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه، بهزیستی و شهرداری بود که همکاری کردند تا این معضل از مجموعه روستای فرحزاد و شهر تهران فاصله بگیرد. در نشست با ساکنان فرحزاد و اهالی قدیمی هم رضایتمندی قابل توجهی شاهد بودیم. امیدوارم با تکمیل حلقه اکوپارک فرحزاد به‌عنوان یک دستاورد بزرگ، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه شود.

10خبر خوش شهردار منطقه در حاشیه گفت‌وگو 
1. فاز 2 روددره فرحزاد بین مهر تا آبان وارد چرخه خدمتی می‌شود.
2. حاشیه بزرگراه شهید چمران با ساخت مجموعه‌های مسکونی و گردشگری بهسازی می‌شود.
3. عملیات ساخت 3تقاطع جدید شامل تقاطع خیابان ستارخان با بزرگراه شهید چمران، تقاطع شهید تیموری و شهید چوب‌تراش با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و تقاطع بزرگراه یادگار امام با بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حال اجراست.
4. 5پارکینگ در محدوده‌های مختلف منطقه مانند سعادت‌آباد، ستارخان، میدان کتاب و... ساخته می‌شود.
5. ساماندهی پارک حاشیه‌ای با همکاری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حال اجراست.
6. در میدان صنعت 5مجموعه پارکینگ وجود دارد، اما گاهی شهروندان سردرگم هستند؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی شده تا این پارکینگ‌ها با یک نرم‌افزار به هم متصل شوند.
7. برای جلوگیری از تنش آبی ساخت 2تصفیه‌خانه پیش‌بینی شده که در محدوده بوستان نهج‌البلاغه و خیابان سازمان آب قرار دارند.
8. تا پایان سال حدود ۳۳درصد از سطح فضای سبز منطقه۲ با استفاده از پساب یا آب‌های تصفیه‌شده آبیاری می‌شود.
9. ایستگاه تخلیه زباله زنجان به‌دنبال درخواست شهروندان به‌زودی جابه‌جا خواهد شد.
10. طرح نوسازی فرحزاد مشابه محله اسلام‌آباد به‌زودی شروع می‌شود.

84
اتوبوس نو در دوره مدیریت ششم شهری وارد چرخه خدمت منطقه2 شد.

22
کیلومتر به طول مسیر 47کیلومتری دوچرخه‌سواری اضافه می‌شود.

5
پارکینگ جدید در محدوده‌های مختلف منطقه مانند ستارخان و سعادت‌آباد ساخته می‌شود.

3‌
ماه آینده پایانه تاکسی ابتدای خیابان شهید فرحزادی به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌مندی 133خانواده از خدمات اسکان 
در تکه دوم پایتخت،در اثر جنگ 12 روزه ۸نقطه دچار آسیب شدند که جز یک نقطه، یعنی مجموعه زندان اوین بقیه در بافت‌های مسکونی بودند، تاجایی‌که در یک مجموعه بین ۱۵ تا ۱۶نفر از کودک دوماهه تا پیرمرد ۷۰ساله به شهادت رسیدند و ۶۲۶واحد مسکونی آسیب دیدند. از مجموع ۱۵۰خانواده‌ای که پیش‌بینی می‌شد نیازمند خدمت باشند، تاکنون ۱۳۳خانواده این خدمت  ها را دریافت کرده‌اند. همچنین از مجموع 206واحدی که برای آنها دریافت اثاثیه اولیه برای استقرار زندگی پیش‌بینی شده بود، تمام آنها این خدمت را دریافت کرده‌اند یا به‌زودی دریافت می‌کنند، چون بن‌های آنها صادر شده و تحویل خواهد شد. درنتیجه اقدامات در بخش تخریب و نوسازی آغاز شده، اما تا رسیدن به نتیجه نهایی فاصله داریم و زمان خواهد برد.

مجتمع اساتید سرو چه می‌شود؟
از مجموع ۱۴ساختمان نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و نوسازی منطقه، صرفاً یک‌ساختمان مجتمع اساتید سرو در حال مقاوم‌سازی‌ است و بقیه وارد چرخه تخریب و نوسازی شده‌اند. برای مقاوم‌سازی‌ هم مشاورانی با رتبه بالا از استادان برجسته این حوزه برای این کار انتخاب شده‌اند و پیمانکار ذی‌صلاح با سرعت مطلوبی در حال فعالیت  است. اکنون حدود ۳۹۰خانواده در این مجموعه ساکن هستند  و فقط ساکنان بلوک32، یعنی ۴۸واحد خارج شده‌اند و بقیه ساکنان در واحدهای خود مستقرند. پیش‌بینی می‌شود در 7 تا 10ماه آینده این مجموعه مقاوم‌سازی و به بهره‌برداران تحویل داده شود. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید