• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26247
+
-

دریغ حقابه از تالاب‌ها ادامه دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: آب‌های ژرف نه به درد کشاورزی می‌خورد و نه صرفه اقتصادی دارد

محیط زیست
دریغ حقابه از تالاب‌ها ادامه دارد

روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ساختمان مرکزی این سازمان در پارک پردیسان در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دهد. عیسی کلانتری در آغاز گفته‌های خود ضمن تبریک روز خبرنگار (17مرداد) خطاب به خبرنگاران، تأکید کرد: امیدوارم شما خبرنگاران با تلاش و شفافیتی که ایجاد می‌کنید، جامعه اطلاعات درستی داشته باشد تا بتواند به‌درستی درباره مسائل کشور قضاوت کند.

او سپس شهادت محیط‌بان علی خواجویی را که 15مردادماه جاری در درگیری با شکارچیان متخلف در راور کرمان به شهادت رسید، به خانواده این محیط‌بان تسلیت گفت و افزود: همین‌جا از نمایندگان مجلس می‌خواهم لایحه‌ای را که اکنون بیش از یک سال است در کمیسیون‌های مجلس در حال رفت‌وآمد است، برای محیط‌بانانی که واقعا جان‌بر‌کف هستند و هیچ حمایتی نمی‌شوند، هرچه سریع‌تر تصویب کنند تا این جان‌بر‌کفان بتوانند با خیال راحت‌تری از طرف مردم ایران از محیط‌زیستشان دفاع کنند.

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه به مهلت 6ماهه رئیس‌جمهوری برای تعیین تکلیف ۲۶۳طرح توسعه که از سال‌های قبل مسکوت مانده بود، اشاره کرد و گفت: با تلاش همه سازمان‌ها در تهران و استان‌ها و دستور مؤکد رئیس‌جمهوری مبنی بر مهلت ۶ماهه برای تعیین تکلیف‌ طرح‌هایی که معطل محیط‌زیست بودند، طی یک سال گذشته از ۲۶۳طرحی که مطرح بود، تنها حدود ۹مورد را مردود اعلام کردیم و چیزی حدود ۸۰‌مورد به دستگاه ذیربط مشروط اعلام شد.

کلانتری با بیان اینکه این طرح‌ها ۱۷۰هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: خواهش من از دستگاه‌های اجرایی این است که هر‌چه سریع‌تر این طرح‌ها را اجرا کنند. کلانتری یادآورشد: قبلا تمرکزی را در سازمان شاهد بودیم که برای ابتدایی‌ترین تصمیمات اقصی‌نقاط کشور باید تهران نظر می‌داد اما این مشکل را رفع کردیم و ۹۵درصد اختیارات رئیس سازمان را به مدیران کل استان‌ها واگذار کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست گریزی هم به وضعیت هورالعظیم زد و تأکید کرد: بازدید از این تالاب نشان داد عمده مشکل مربوط به عرصه‌هایی است که در 10 الی 15کیلومتری مرز ایران واقع شده و در اراضی تالابی مربوط به ایران مشکلی وجود ندارد. به گفته کلانتری، در بخش عراق آبی وجود ندارد و اراضی تالاب در عراق در نواری به طول 8کیلومتر که در مجاورت ایران قرار گرفته، همواره دچار آتش‌سوزی می‌شود. البته در این زمینه با وزیر محیط‌زیست عراق گفت‌وگو کردیم و قول همکاری دادند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست، پسماندها را یکی از اولویت‌های دولت اعلام کرد و گفت: متأسفانه مجلس دست ما را بست، زیرا دولت پیش‌بینی کرده بود ۱.۳میلیارد دلار از محل صندوق به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور سرمایه‌گذاری شود اما مجلس به هر دلیلی اجازه چنین استفاده‌ای از صندوق را به دولت نداد. با وجود این، امیدوارم امسال در بودجه پیشنهادی، این مشکل برطرف شود.
 
وزارت نیرو حقابه محیط‌زیست را تأمین کند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت تالاب‌های کشور که همواره مورد پرسش خبرنگاران بوده است هم گفت: متأسفانه وضعیت تالاب‌ها بسیار ناگوار است چرا‌که اصلا آبی در دست ما نیست. بعضی تالاب‌ها مثل شادگان و هورالعظیم را می‌شود احیا کرد، اما در بسیاری از تالاب‌ها که در انتهای حوضه‌های آبریز قرار گرفته‌اند، خشکسالی و تغییر اقلیم‌ و نیز برداشت بیش از حد آب برای کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر بی‌توجهی به حقابه تالاب‌ها در گذشته دست به‌دست هم داده و وضعیت اسفباری را که شاهد هستیم، رقم زده است. درعین حال کلانتری گفت: برای احیای تالاب‌ها باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. وزارت نیرو هم باید با اولویت قائل‌شدن برای سهم آب محیط‌زیست به موازات آب شرب و جلوتر از آب صنعت و کشاورزی حقابه محیط‌زیست را تأمین کند، چرا‌که ضرر و زیانش را همه مردم و دولتمردان می‌بینند.

او به تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز اشاره کرد و گفت: امسال و سال گذشته دولت برای احیای این تالاب صدها میلیارد تومان هزینه کرده است و باید همچنان هزینه کند. کلانتری یادآورشد: در هیچ‌یک از طراحی‌های بهره‌برداری از منابع آب کشور سهمیه زیست‌محیطی قائل نبودند. تنها اگر جایی سیلی می‌آمد یا آبی اضافه بود، به تالاب می‌رفت.
برای نمونه در خوزستان که امروز واقعا مشکل آب دارند، هرچند به لطف خدا آب شربشان تأمین شد ولی هنوز مشکلات زیست‌محیطی‌شان باقی است. امسال برای مهار ریزگردهای داخلی در استان خوزستان ۳۵۰میلیارد تومان بودجه گذاشته‌ایم که این بخش خیلی کمی از ریزگردها را مهار خواهد کرد.  کلانتری که پیش از این هم بارها از تأمین‌نشدن حقابه محیط‌زیست انتقاد کرده، دیروز گفت: میزان حقابه محیط‌زیست در خوزستان از نظر ما حدود ۶میلیارد است اما وزارت نیرو می‌گوید ۴.۵میلیارد مترمکعب است.

دولت پیگیر وضعیت فعالان محیط‌زیست بازداشت شده 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت فعالان محیط‌زیست که بهمن ‌ماه گذشته بازداشت شده‌اند، گفت: براساس قول‌هایی که شنیده‌ام، امیدوارم تکلیفشان تا پایان تابستان روشن ‌شود. دستگاه قضایی به ما گفته دخالت نکنید اگرچه ما به‌عنوان شهروند حق دادخواهی داریم. البته طی گفت‌وگویی که با خانواده‌هایشان داشتیم، وضعیتشان در بازداشتگاه‌ بهتر شده است. به هر حال سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور مستقل اجازه پیگیری پرونده فعالان محیط‌زیست بازداشت شده را ندارد و دولت در قالب کمیته 4نفره آن را دنبال می‌کند. 

قول رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از طرف رئیس‌جمهوری

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا تضمینی وجود دارد که با آغاز تحریم‌ها، در توزیع سوخت کشور، به بنزین پالایشگاهی سال90 که باعث بحران آلودگی هوا شد، بازنگردیم؟ گفت: اثرات تحریم بر محیط‌زیست قطعا می‌تواند بسیار گسترده و تخریب‌کننده باشد.
وزارت صنعت به بن‌بست تحریم خورده و برای ورود تکنولوژی دچار مشکل شده است. بحث آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک که برای بررسی در دولت ارسال کردیم، حدود 2‌ماه پیش در دولت مطرح شد و وزیر صنعت اعلام کرد که با توجه به شرایط تحریم نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.
بدین‌ترتیب با توجه به تحریم‌ها باید در برخی موارد تجدید‌نظر شود.
کلانتری افزود: وضعیت سوخت از گذشته بهتر شده و هم‌اکنون سوخت تولیدی در ستاره خلیج‌فارس که 30درصد سوخت کشور است، کیفیت خوبی دارد. البته همین‌جا این تضمین را از طرف رئیس‌جمهوری به مردم می‌دهم که اجازه نخواهیم داد در شرایط تحریم، کیفیت سوخت توزیعی تنزل پیدا کند و باعث بحران آلودگی هوا در کلانشهرها شود.

برداشت آب‌های ژرف به جایی نمی‌رسد

برداشت آب‌های ژرف که اخیرا به‌عنوان یکی از گزینه‌های مقابله با کم‌آبی مطرح شده، واکنش منتقدان محیط‌زیست را در پی داشته است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگارن درباره آب‌های ژرف گفت: ما با تحقیقات در حوزه آب‌های ژرف موافقیم ولی من به شما قول می‌دهم که این کار اجرایی نخواهد شد. ما تاکنون ۲۱۹۵متر عمق چاه حفر کرده‌ایم و آبی که بیرون می‌آید، کمتر از 4 لیتر بر ثانیه یعنی ۱۲۴هزار مترمکعب در سال است. باید بررسی شود که آیا از نظر اقتصادی و اجتماعی قابل توجیه است؟
عیسی کلانتری تصریح کرد: به اعتقاد من اگر برداشت آب‌های ژرف توجیه اقتصادی داشته باشد و آب فسیلی نباشد، ما مشکلی نخواهیم داشت اما به‌نظر نمی‌رسد توجیه اقتصادی داشته باشد، ضمن اینکه این آب به درد کشاورزی نمی‌خورد. همین الان که انرژی ارزان است، برداشت آب از عمق بیشتر از ۵۰۰ متر توجیه اقتصادی ندارد. با وجود این، ممکن است برخی نمایندگان به‌دنبال رأی و برخی پژوهشگران به‌دنبال تحقیق باشند، ما هم حرفی نداریم ولی این کار توجیه اقتصادی ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید