• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26157
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y7xn
+
-

سیاه و سفید مدارس غیر دولتی

با توجه به افزایش هزینه بیمه و نرخ اجاره‌بها در سال تحصیلی آینده میزان افزایش شهریه در مدارس غیردولتی متفاوت است

آموزش
سیاه و سفید مدارس غیر دولتی

معصومه زارع‌زاده| یزد - خبرنگار:

این‌که یزدی‎‎ها بیش از 2 دهه به طور متوالی رکورددار بیشترین قبولی درکنکور سراسری کشور بودند، قبل از هر چیز، بیانگر اهتمام خانواده‏‏ها در این دیار به تحصیل فرزندانشان است.
دغدغه عبور از سد بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور برای سپری کردن مدارج بالای علمی باعث شد تا برخی از خانواده‌ ‏‏هایی که نسبتا از تمکن مالی بهتری برخوردار هستند با این باور که در مدارس غیردولتی توجه و امکانات بیشتری برای تحصیل دانش‎‎آموزان اختصاص می‏‏یابد شهریه‏‏های سنگینشان را به جان بخرند.
البته هرچند بسیاری از این مدارس علاوه بر شهریه خدمات آموزشی، هزینه‏‏هایی را در قبال کلاس‎‎های تقویتی، آزمون‌‏‏ها و سایر خدمات فوق برنامه از خانواده‌‏ها دریافت می‏‏‌کنند، در مجموع خانواده‏‏های یزدی از عملکرد این قبیل مدارس تا حدودی رضایت دارند.
با این حال، برخی از شهروندان نیز معتقدند که برخی از این مدارس در قبال شهریه‎‎ای که از خانواده‏‏ها دریافت می‏‏کنند از کیفیت لازم و مفید آموزشی برخوردار نیستند و در واقع خانواده‏‏ ها را به بهانه آموزش سرکیسه می‏‏کنند.


گلایه از هزینه‌های سنگین 

یک شهروند یزدی با اشاره به هزینه گزاف ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی، از تفاوت این شهریه‏‏ها در مدارس مختلف گلایه می‏‏کند و می‏‏گوید: گاهی این تفاوت در نرخ شهریه برای مدارس بسیار چشمگیر است.«مهدیه زارعیان» ادامه می‏‏دهد: این مدارس در ابتدا شهریه‌ای را برای تحصیل دانش‌آموزان اعلام می‏‏کنند، ولی هنگام ثبت‌نام با عناوینی مانند کلاس‎‎های تقویتی و فوق‌برنامه به این شهریه اضافه‏‏ و حتی در طول سال تحصیلی یا در پایان فصل مدارس، مبالغ دیگری را نیز به بهانه هزینه اردو و سایر برنامه‏‏هایی از این قبیل از خانواده‏‏ها دریافت می‎‎کنند.وی عنوان می‏‏کند: برخی از این مدارس با وجود دریافت شهریه زیاد از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستند و حتی کلاس‏‏های تقویتی یا سایر برنامه‏‏های اعلام‌شده در ابتدای سال تحصیلی را برگزار نمی‎کنند.


رضایت از کیفیت آموزش 

با این حال، مادر دانش‎‎آموز دیگری از خدمات آموزشی مدرسه فرزندش ابراز رضایت زیادی می‏‏‌کند و می‏‏‌گوید: کادر مدرسه، هم از نظر روش تدریس و هم به لحاظ نوع برخورد عملکرد فوق‏‏العاده‏‏ای دارد و محیط آموزشی مدارس غیرانتفاعی از مدارس دولتی بهتر است.

«فهیمه پیروی» به افزایش شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید اشاره و عنوان می‏‏کند: هرچند شهریه این مدارس زیاد است، اما با توجه به فضای آموزشی و وجود معلمان باتجربه، دلسوز و محیطی آرام که برای یادگیری دروس در بین دانش‌آموزان فراهم می‌شود، پرداخت این هزینه را نوعی سرمایه‌‏‏گذاری برای آینده فرزندانمان می‏‏دانیم.


نیاز شهرستان‌ها به مدارس غیرانتفاعی

یکی دیگر از شهروندان یزدی خواستار توسعه مدارس غیرانتفاعی در شهرستان‌ها می‌شود و می‌افزاید: شهرستان‎های استان از داشتن مدارس غیرانتفاعی محرومند و یا برخی از آنها بعد از چند سال تعطیل شده‌اند. «مریم امامی» با بیان این‌که برخی از خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس به مرکز استان مهاجرت می‌کنند ادامه می‌دهد: مسئولان آموزش و پرورش باید از تاسیس این مدارس در شهرستان‌ها حمایت و فرصت را برای تحصیل بهتر دانش‎آموزان شهرستانی فراهم کنند.


فعالیت 87 مدرسه غیردولتی در استان

رئیس امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام می‌کند: در حال حاضر 87 مدرسه غیردولتی دخترانه و 102 مدرسه غیردولتی پسرانه در استان فعالیت می‌کنند. «عبدالحمید صابری» با اشاره به این‌که استان در حال حاضر هیچ برنامه‏‏ای برای افزایش مدارس غیردولتی ندارد اظهار می‎‎کند: مدارس غیردولتی موجود با ارتقای کیفیت خدمات آموزشی خود می‏‏توانند متقاضیان بیشتری جلب کنند.وی عنوان می‏‏کند: با این حال، تنها برای شهرستان‏‏هایی که خواستار راه‎‎اندازی مدارس سما باشند مجوزهای لازم صادر می‎‎شود.

صابری با اشاره به این‌که مدارس غیردولتی از فضا و امکانات آموزشی مناسبی برخوردارند اظهار می‌کند: شهرستان‎ها هم می‏‏توانند برای حمایت از آموزش و پرورش به سمت توسعه مدارس غیردولتی سوق پیدا کنند. رئیس امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان تفاوت شهریه مدارس غیردولتی را در تجهیزات و فضای آموزشی مناسب و مجهز می‌داند و می‌گوید: این مدارس فضاهای آموزشی خوبی دارند، استحکام دارند و ضدزلزله‌اند و دارای تجهیزات استاندارد هستند. وی ادامه می‌دهد: برای راه‌اندازی این مدارس در شهرستان‌ها در وهله اول شرایط و امکانات مدرسه باید مورد تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان قرار گیرد و سپس مجوز راه‌اندازی صادر می‌شود.


افزایش متفاوت شهریه مدارس غیردولتی 

رئیس امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به متفاوت بودن شهریه مدارس غیردولتی در مناطق مختلف و به دنبال آن افزایش متفاوت شهریه در سال جاری اظهار می‌کند: شهریه این مدارس در شهرستان‌ها کمتر است و در مرکز استان با توجه به افزایش مبلغ بیمه و استیجاری بودن ساختمان‌ها و به دنبال آن افزایش نرخ اجاره‌بها در سال تحصیلی آینده افزایش شهریه متفاوت است.
وی می‌افزاید: شهریه مدارس غیردولتی که کیفیت آموزشی بالاتری دارند، 13 تا 15 درصد و شهریه مدارسی که کیفیت آموزش در آنها پایین‌تر است 10 درصد افزایش یافته است.

صابری اضافه می‌کند: برخی از مدارس غیردولتی در شهرستان‌هایی مانند بافق خرجشان به دخلشان نمی‌خورد و حتی دستمزد معلمان را نمی‌توانند پرداخت کنند و توقف فعالیت را اعلام کرده‌اند.
رئیس امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان می‌افزاید: در شهرستان‌ها باید 3 تا 4 مدرسه غیردولتی تاسیس شود، در حالی که در این شهرستان‌ها مجوز راه‌اندازی 7تا8 مدرسه صادر شده است که متقاضی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب، تعداد دانش‌آموزان در برخی از مدارس غیرانتفاعی شهرستان‌ها 15- 16 نفر است و برای جبران نمی‌توان شهریه را افزایش داد. از این رو مدارس متضرر و تعطیل می‌شوند.
صابری در مورد دریافت وجه اضافه بر میزان شهریه در مدارس غیردولتی اظهار می‌کند: فعالیت‌های ویژه در این مدارس می‌تواند علت دریافت وجه اضافی باشد. این مبلغ اضافه سال‌های گذشته در مهر ماه اعلام می‌شد، در حالی که در سال جاری زودتر اعلام شده است و شامل آموزش‌هایی مانند اسب‌سواری و مهارت‌آموزی است.


کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی

رئیس امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان درباره تفاوت کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی با مدارس دولتی می‌گوید: اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه غیردولتی شهریه پرداخت می‌کنند و بنابراین مطالبات بیشتری هم از این مدارس دارند.«عبدالحمید صابری» ادامه می‌دهد: همچنین در مدارس دولتی تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس به 40 نفر می‌رسد، چراکه متقاضی برای این مدارس زیاد است، در حالی که در مدارس غیردولتی در هر کلاس 22 تا 23 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند. از این رو مسلما کیفیت آموزش و رسیدگی به دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مطلوب‌تر است.
وی اضافه می‌کند: همچنین در مدارس غیردولتی آموزش‌های فوق‌برنامه ارائه و ورود و خروج دانش‌آموز به والدین گزارش داده می‌شود. بنابراین هرچه کیفیت آموزش در این مدارس ارتقا پیدا کند تعداد متقاضیان هم افزایش می‌یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید