• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26136
+
-

صنعت نساجی؛ موتور توسعه پایدار

سالانه 35 میلیون متر مربع پارچه در شرکت‌های نساجی استان تولید می‌شود

صنعت
صنعت نساجی؛ موتور توسعه پایدار

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار: 

امروزه صنایع نساجی و برق مایه قدرت استان در کشور است، به طوری که در صنعت نساجی جزو 5 استان نخست کشوری قرار دارد. تولید تمام مواد نساجی از قبیل نخ، پارچه، رنگرزی‌ و تکمیل پارچه در استان انجام می‌شود و می‌توان گفت: زنجیره تولید در صنایع نساجی کامل است.

به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال حاضر 80 شرکت در بخش صنایع نساجی استان در زمینه پوشاک و منسوجات از قبیل نخ، پارچه، رنگرزی و منسوجات نبافته فعالیت دارند که بالغ بر 5 هزار شغل ایجاد کرده است و با کمترین میزان آلایندگی و بیشترین ارزش افزوده فعالیت می‌کند.

«علی کلانتری» با بیان این‌که نساجی در استان شامل ریسندگی نخ است که از کیفیت بالایی در کشور برخودار است، ادامه می‌دهد: زنجان ظرفیت تولید انواع نخ پنبه و مخلوط ویسکوز و پلی استر با عنوان سیستم ریسندگی الیاف کوتاه به میزان 25 هزار تن در سال را دارد و علاوه بر آن سالانه 35 میلیون مترمربع پارچه در شرکت‌های نساجی استان تولید می‌شود که هم اکنون امکان افزایش ظرفیت تولید پارچه جین به وجود آمده و به زودی راه‌اندازی خواهد شد.وی با اشاره به وضعیت مناسب ماشین‌آلات صنایع نساجی استان تصریح می‌کند: در برخی از استان‌ها ماشین‌آلاتی در زمینه نساجی وجود دارد که فرسوده و می‌توان گفت اوضاع تکنولوژی و ماشین‌آلات استان بهتر از آن‌ها بوده، ولی برخی از بخش‌ها نیازمند به‌روزرسانی و بازسازی است.

در حال حاضر برخی از شرکت‌های فعال در زمینه نساجی در استان در حال افزایش ظرفیت خود هستند که می‌توان شرکت‌های نخ ایران و نیک ریس را نام برد و علاوه بر آن شرکت ماد بافت نیز بعد از 2 سال تعطیلی در اواخر سال گذشته به چرخه تولید برگشته و اشتغال قابل توجهی برای استان ایجاد کرده است.


کاربری بالای صنعت نساجی

معاون امور صنایع می‌گوید: صنایع نساجی یکی از صنایع کاربری است، یعنی سرانه ایجاد شغل در این صنعت نسبت به متوسط کل صنایع کمتر است، به طوری‌که برای ایجاد یک شغل پایدار در این صنعت به طور میانگین به 200 میلیون تومان و در صنایع دیگر 600 میلیون تومان سرمایه نیاز است.
کلانتری مهم‌ترین حسن صنعت نساجی را  اشتغال‌زایی بالا و کم هزینه بودن آن اعلام می‌کند و می‌افزاید: توسعه صنعت بخشی از نیاز کشور به  اشتغال‌زایی را هم برآورده می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با سرمایه‌گذاری پایین می‌توان  اشتغال‌زایی بالایی در این بخش ایجاد کرد و ارزش افزوده بالایی داشت و با دغدغه امروز کشور که رفع بیکاری و  اشتغال‌زایی است، می‌توان با سرمایه پایین و گسترش صنایع نساجی، اشتغال زیادی ایجاد کرد.


تولید پارچه جین در استان

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین واحد تولید پارچه جین کشور در استان قرار دارد، اظهار می‌کند: واحد تولیدی پارچه جین در استان در حال افزایش ظرفیت است که پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال جاری ظرفیت آن 2 برابر شود پتولید انواع مختلف منسوجات نبافته از قبیل ترموبادینگ، ترموفیوز، اسپانلس و ... در واحدهای تولیدی صنایع نساجی استان انجام می‌شود که با گسترش واحدهای سرجین بافت و نیک ریس امکان دوزندگی و تولید پوشاک نیز در استان زنجان عملیاتی می‌شود.


دوزندگی و اشتغال‌زایی

کلانتری می‌گوید: با افزایش ظرفیت شرکت سرجین بافت بخش دوزندگی در صنایع نساجی استان راه‌اندازی می‌شود تا زنجیره تولید در صنعت نساجی تکمیل و عملیاتی شود.وی با اشاره به این‌که دوزندگی  اشتغال‌زایی زیادی ایجاد می‌کند، می‌افزاید: در حال حاضر سازمان فنی و حرفه‌ای استان با تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت سرجین بافت دارد در حال آموزش نیروی‌های دوزندگی برای این شرکت است که با توسعه بخش دوزندگی این شرکت نیروی‌های کارآزموده و آموزش دیده استخدام خواهند شد.


کمبود پوشاک صنعتی

با وجود این‌که استان زنجان یکی از قطب‌های نساجی در کشور محسوب می‌شود و تولید نخ و پارچه با کیفیت بالایی تولید می‌شود، تاکنون تولید پوشاک صنعتی در استان راه‌اندازی نشده و این کمبود با افزایش ظرفیت‌های بخش‌های مختلف نساجی استان احساس می‌شود که معاون امور صنایع استان در این باره بیان می‌کند: امیدواریم با ورود هر چه زودتر پوشاک صنعتی به استان زنجیره تولید صنایع نساجی استان کامل شود که ارزش افزوده بالایی در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر این‌که نیاز کشور بالاتر از تولیدات داخلی است، اظهار می‌کند: میزان صادرات محصولات نساجی استان به کشورهای خارجی پایین است، چرا که اولویت صادرات تولیدات نساجی استان رفع نیاز کشور بوده و با توجه به این‌که هم اکنون کشور به 40 درصد تولیدات این صنعت احتیاج دارد و سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی را می‌طلبد.وی با اشاره به این‌که در این صنعت هیچ سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، تصریح می‌کند: ماشین‌آلاتی که در بخش‌های مختلف نساجی استان وجود دارد به روز بوده و بیشتر آن‌ها از کشورهای غربی وارد استان شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید