• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25981
+
-

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد:

21میلیارد تومان به 1800 رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم

رسانه
21میلیارد تومان به 1800 رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم

مهدیه تقوی راد | خبرنگار

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از تشکیل کمیته رسیدگی به مسئله کاغذ مطبوعات خبرداد و گفت:‌ وزارت جهادکشاورزی دستور منع قطع درختان برای مصارف کاغذ را صادر کرده و صنایع چوب مازندران و کارخانه پارس دیگر اجازه قطع درختان را برای تولید کاغذ ندارند.

سیدمحمد‌رضا دربندی، در نخستین نشست خبری خود 2روز پیش از روز خبرنگار در مورد یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها مطبوعات ایران با آن روبه‌روست، یعنی کمبود کاغذ گفت: مسئله تأمین کاغذ مطبوعات جزو وظایف وزارت ارشاد نیست اما این وزارتخانه برای اینکه کمکی به مطبوعات کرده باشد به این حوزه ورود پیدا کرده است. او درباره تأثیر دو سه برابر شدن نرخ دلار بر ارزش کاغذ مطبوعات و تبعاتی که این مسئله به همراه داشته است، گفت: البته تنها نرخ ارز بر قیمت کاغذ تأثیرگذار نبوده و تصمیماتی که در عرصه بین‌المللی برای حفاظت از محیط‌زیست اتخاذ شده نیز بر این مهم اثر گذاشته است؛ به‌عنوان مثال در راستای این تصمیم، چین که بزرگ‌ترین صادر‌کننده کاغذ بود اکنون به بزرگ‌ترین واردکننده کاغذ تبدیل شده است. بر این اساس وزارت جهادکشاورزی نیز دستور منع قطع درختان برای مصارف کاغذ را صادر کرده و صنایع چوب مازندران و کارخانه پارس دیگر اجازه قطع درختان را برای تولید کاغذ ندارند.

به گزارش همشهری، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد با تأکید بر تشکیل کارگروه کاغذ برای اولویت‌بخشی به بخش واردات گفت: 6جلسه کمیته ساماندهی کاغذ مطبوعات برگزار شده که در این جلسات پروفرم (سند معامله) حدود 35هزار تن کاغذ تأیید و لیست وارد‌کنندگان مجاز کاغذ نیز به بانک مرکزی ارائه شده است. امیدواریم بتوانیم تا 2‌ماه آینده نسبت به واردات این کاغذها و ترخیص مقادیری از کاغذها که در کمرگ متوقف شده‌اند، اقدام کنیم.
وی گفت: براین اساس درخواستی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌ایم تا واردات 35هزار تن کاغذ مطبوعات را در اولویت کالاهای اساسی قرار دهد که (دوشنبه) هم درخواست دیگری مبنی بر واردات حجم 25هزار تن کاغذ خواهیم داشت که در مجموع درخواست60هزار تن کاغذ به تأیید معاونت مطبوعاتی ارشاد می‌رسد.

ساماندهی کاغذهای خریداری‌شده توسط مطبوعات
خرید 20هزار تن کاغذ توسط مؤسسه همشهری سؤالی بود که یکی از خبرنگاران از معاون مطبوعات داخلی پرسید و دربندی در پاسخ گفت: ما هم گزارشی در این‌باره داشته‌ایم که مؤسسه همشهری دو‌سوم نیازش را از کارخانه چوب و کاغذ مازندران خرید کرده اما خرید این مؤسسه به قبل از تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ مطبوعات بازمی‌گردد؛ مؤسسه همشهری حدود ۳۵‌هزار تن کاغذ نیاز داشت که ۲۰ هزار تن آن را از کارخانه چوب و کاغذ مازندران به‌طور یکجا خریداری کرد. 

ساماندهی یارانه مطبوعات
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره ساماندهی پرداخت یارانه به مطبوعات نیز گفت: ما دو‌ماه و نیم است که برای شیوه‌نامه‌ یارانه‌ها و اصلاحات آن کار کرده‌ایم و همچنین شیوه‌نامه‌ای برای سایت‌ها ایجادشده و در این راستا به نشریات استان و شهرستان‌های محروم توجه شده است. برای این منظور ضرایب افزاینده و کاهنده قرار داده‌ایم که طبق آن یارانه را اضافه یا کم خواهیم کرد. همچنین از اردیبهشت‌ماه امسال 2نوبت یارانه را به رسانه‌ها اختصاص داده‌ایم؛ این در حالی است که باید به رسانه‌ها یک نوبت یارانه داده می‌شد اما به‌دلیل گرانی کاغذ و برای اینکه رسانه‌ها نقدینگی داشته باشند، ۸‌میلیارد تومان به ۳۰۰ روزنامه و ۴ میلیارد تومان به خبرگزاری‌ها اختصاص داده شده است. همچنین 8میلیارد هم به سایر نشریات و هفته‌نامه‌ها یارانه داده شده و حدود یک میلیارد هم از پارسال معوقه داشته‌ایم و در مجموع 21میلیارد تومان به
هزار و 800رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم.

اعطای وام به خبرنگاران
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درخصوص اقدامات این معاونت درباره حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز گفت: وام‌های یک، 2 یا 3میلیونی را که سقف محدودی هم دارند با توجه به شرایط ضروری خبرنگاران به آنها پرداخت خواهیم کرد. همچنین برای وام‌های بزرگ‌تر با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صحبت کرده‌ایم که مقداری پول را ما واریز کنیم و دو برابر پولی که ما واریز کرده‌ایم را بانک سپرده‌گذاری می‌کند تا وام‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی به خبرنگاران داده شود.

دربندی درخصوص بیمه خبرنگاران نیز گفت: ما توجه ویژه‌ای به بدنه اصلی رسانه یعنی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داریم و با همکاری صندوق هنر، ۳‌هزارسهمیه برای بیمه پایه خبرنگاران گرفته‌ایم. اگر فردی در یک رسانه کار می‌کند و بیمه ندارد، صندوق هنر آن فرد را بیمه خواهد کرد. همچنین ۳۰۰۰ سهمیه بیمه تکمیلی را گرفته‌ایم و ثبت‌نام ما تمام‌شده است. در واقع این بیمه ۸۵۰ هزار تومان است که ۳۲۰ هزار تومان آن را خبرنگار باید پرداخت کند و بقیه را ما واریز خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین مشاوره حقوقی و بیمه‌ای برای خبرنگاران درنظر گرفته‌ایم؛ به این معنی که یک کارشناس بیمه و یک حقوقدان حضور خواهند داشت تا اگر خبرنگاران مشکلاتی در این زمینه دارند، به آنها مشاوره داده شود. اینترنت بدون فیلتر نیز با توجه به اسامی که ارائه شده است، به تعداد ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر ارائه شده و بقیه افراد هم در مرحله دریافت آن قرار دارند. اگر خبرنگاری اینترنت بدون فیلتر می‌خواهد باید از طریق مدیرمسئول خود اقدام کند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی گفت: همچنین برای صدور کارت خبرنگاری، ساده‌سازی انجام داده‌ایم و خبرنگار با مراجعه به سایت جامع رسانه‌ها می‌تواند برای دریافت کارت خبرنگاری اقدام کند.
دربندی درباره گسترش اهالی رسانه در خانه مطبوعات بیان کرد: ما در ۳۱ استان کشور خانه مطبوعات داریم که ۴۵۳۹ نفر عضو خانه مطبوعات هستند و سعی می‌کنیم حضور اهالی رسانه در خانه مطبوعات را گسترش دهیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید