• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
چهار شنبه 6 تیر 1403
کد مطلب : 228305
+
-

اشتغال 37هزار شغل‌اولی با یارانه مزد

با تقبل ۳۰درصد مبلغ دستمزد شغل‌اولی‌ها ازسوی دولت، حدود 86درصد کارجویان شغل‌اولی موفق به اشتغال شده‌اند

گزارش
اشتغال 37هزار شغل‌اولی با یارانه مزد

احمد میرخدایی-روزنامه‌نگار

براساس آمارهای رسمی، با اجرای طرح یارانه دستمزد، ۳۷هزارو۲۶۳نفر از شغل‌اولی‌ها با کمک یارانه‌ای دولت به کارفرمایان، شاغل شده‌اند. هدف این طرح گره‌گشایی از آغازبه‌کار نسل جوان است که در کنار طرح کارورزی موفق شده است تا حدودی انتظارات را برآورده کند.  به گزارش همشهری، در طرح یارانه دستمزد که از سال1398 در دستور کار قرار گرفت، درصورت جذب نیروی کار شغل‌اولی توسط کارفرمایان، تا یک سال ۳۰درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای‌عالی کار به شکل یارانه از طرف دولت به کارفرمایان پرداخت خواهد شد. آخرین آمارهای رسمی سامانه ملی یارانه دستمزد نشان می‌دهد در طول اجرای این طرح، 43هزارو441نفر از جوانان شغل‌اولی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که 37هزارو263نفر از آنها توسط 7018کارفرمای حاضر در طرح به خدمت گرفته شده‌اند.

هدف: جذب جوانان در بازار کار
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ملی یارانه دستمزد را با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرمایان اجرا کرد که هدف آن کمک به پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار و حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی در جذب جوانان بود. طرح ملی یارانه دستمزد گرچه در مقیاس بازار کار ایران طرح کوچکی محسوب می‌شود، موفق شده است حدود 86درصد متقاضیان ثبت‌نام‌کرده را به بازار کار وارد کند. در آن‌سوی ماجرا، فعالان اقتصادی، به‌خصوص کارفرمایان در بنگاه‌های کوچک از اجرای این طرح استقبال کرده‌اند و آن را زمینه‌ساز تحرک و رونق بازار کار می‌دانند. تفاوت آشکار طرح ملی یارانه دستمزد با طرح کارورزی در این است که در طرح یارانه دستمزد، تفاوتی میان نیروی کار جدید و نیروی کار عادی بنگاه وجود ندارد و دولت فقط پرداخت بخشی از دستمزد را متقبل می‌شود؛ درحالی‌که طرح کارورزی به‌دنبال ارزان‌سازی نیروی کار با قانونی‌کردن پرداخت دستمزد کمتر از رقم مصوب بود و به‌شدت از سوی فعالان کارگری مورد مخالفت قرار گرفت.

چگونه در این طرح ثبت‌نام کنیم؟
کارجویان شغل‌اولی و کارفرمایان متقاضی جذب این کارجویان باید در سامانه ملی یارانه دستمزد به نشانی
www.pyd.mcls.gov.ir ثبت‌نام کنند. شغل‌اولی‌ها، فارغ‌التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار و همچنین بنگاه‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم‌برخوردار، جامعه هدف طرح ملی یارانه مزد را تشکیل می‌دهند. این طرح در 16استان کمتربرخوردار کشور اجرا می‌شود که 8استان در گام اول و 8‌استان در گام دوم مشمول طرح اعلام شدند. براساس آمارهای سامانه ملی یارانه دستمزد، استان‌های خوزستان و مازندران بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام‌کننده و کارجوی جذب‌شده به بازار کار را به نام خود ثبت کرده‌اند و در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و مازندران، استقبال و مشارکت کارفرمایان بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید