• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25953
+
-

بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور درگیر خاموشی

دبیر انجمن مدیران صنایع ساوه: هر هفته به مدت 2 روز برق در شهر صنعتی کاوه قطع می‌شود

صنعت
بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور درگیر خاموشی

 با وجود تنگناهایی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد، با تدابیر و همت کارآفرینان صنعتی، چرخ‌های تولید در این شهرک صنعتی همچنان در چرخش است و تولید انواع محصولات و صادرات به شهرهای دور و نزدیک صورت می‌گیرد.

با آغاز موج گرمای تابستانی در بیشتر مناطق کشور و افزایش تصاعدی مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعتی، برنامه خاموشی روزانه به عنوان راهکار اصلی در کشور اعمال شد که با گذشت یک ماه از آن مشکلاتی را در بزرگترین شهرک صنعتی کشور در ساوه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، بسیاری از مدیران صنایع این شهرستان از قطعی‌های بدون برنامه و طولانی برق گله‌مند هستند و می‌گویند خسارت‌هایی به دلیل خاموشی به بخش تولید وارد شده و حتی فاسد شدن مواد اولیه در صنایع وابسته به سردخانه رخ داده است.  آنها معتقدند تنگناهای موجود کشور قابل درک است، اما مدیران صنعتی به دنبال اعلام برنامه قطعی برق در حوزه صنعت هستند و با توجه به طول مدت خاموشی و گرمای هوا برنامه‌ریزی منظم را مطالبه می‌کنند.

دبیر انجمن مدیران صنایع ساوه گفت: هر هفته به مدت 2 روز برق در شهر صنعتی کاوه قطع می‌شود که خسارت‌های فراوانی به تولیدکنندگان وارد می‌کند. «محمد خدادی» افزود: قطعی برق در این شهرک صنعتی به طور متوالی از ساعت 10 تا 21 در 2 روز هفته رخ می‌دهد و به تبع آن تولید در این منطقه صنعتی به تعطیلی کشیده می‌شود. در بسیاری از شهرها قطعی برق روزانه 5/1 تا 3 ساعت و در طول هفته 3 بار اتفاق می‌افتد، اما در ساوه که یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، این زمان بندی عادلانه رعایت نمی‌شود و زیان آن متوجه تولیدکننده است.

مدیرعامل شرکت آوند دارو نیز گفت: قطعی طولانی مدت برق در شهر صنعتی کاوه عامل توقف فرایند تولید در کارخانه است.

«رضا جنتی» افزود: وقفه در تولید به دلیل خاموشی گاه تا 12 ساعت نیز رخ می‌دهد، چراکه کوره‌های کارخانه بر اثر توقف جریان الکتریکی سرد می‌شوند و بازگشت حرارت لازم در مدار تولید حداقل 10 تا 12 ساعت زمان نیاز دارد و این موضوع باعث شده که تولید این شرکت به 30 درصد کل ظرفیت خود برسد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: در نشست شورای اداری که 2 هفته پیش با حضور استاندار برگزار شد، مشکلات صنایع شهر صنعتی کاوه بر اثر قطع مکرر برق مطرح شد و قرار است که خاموشی‌ها با اطلاع قبلی در این شهرستان اعمال شود. «محمد بهاروند» افزود: نه تنها در حوزه صنعت و شهرهای صنعتی، بلکه در روستاها و مناطق شهری ساوه نیز روند قطعی برق نسبت به سایر شهرها بیشتر است. شرکت برق اعلام کرده است که قطعی انرژی الکتریکی به صورت متمرکز از تهران مدیریت می‌شود و به همین منظور درخواست حمایت از صنعت ملی به مقامات استانی و کشوری انتقال داده شده است.

فرماندار ساوه یادآور شد: میزان مصرف برق در شهر صنعتی کاوه 160 مگاوات و در بخش‌های خانگی و کشاورزی این شهرستان 760 مگاوات است و می‌توان گفت 5/2 درصد از برق صنعتی کشور در استان مصرف می‌شود که بخشی از آن در شهرک صنعتی کاوه است. بهاروند اظهار داشت: کسری جریان الکتریکی در کشور 8 هزار مگاوات اعلام شده و تلاش بر این است که فشار خاموشی‌ها در ساوه به حداقل ممکن برسد و در رایزنی با شرکت برق منطقه‌ای باختر و سایر مراجع خسارت به حوزه تولید صنعتی این قطب صنعتی کاهش
 یابد.

وی گفت: به گفته مسئولان، خاموشی‌ها حداقل تا نیمه دوم مرداد ماه ادامه دارد و باید فشار فعلی برصنایع ساوه تعدیل شود، ضمن اینکه برخی از فیدرهای برق از کنترل استان خارج است و توسط مرکز دیسپچینگ در تهران کنترل می‌شود. تغییر ساعات کاری، به‌کارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و به مدار آوردن مولدهای اضطراری نقش مهمی در کاهش 35 مگاواتی مصرف برق در ادارات استان داشته
 است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با بیان اینکه طرح ارزیابی و پایش مصرف انرژی از دهم تیرماه جاری توسط شرکت توزیع برق استان اجرا شده است، افزود: با توجه به مصوبه هیات وزیران در مورد تنظیم ساعات کار ادارات و بانک‌ها در راستای مدیریت مصرف برق، این شرکت با اعزام ۲۵ گروه ارزیاب به نهادهای دولتی استان بر اجرای بخشنامه نظارت کرده و از قطع سیستم‌های سرمایشی در ساعت پرمصرف اطمینان حاصل
 کرده است.

«محمد الله‌داد» ادامه داد: روش‌های نامناسب مصرف باید حذف شود، چراکه تغییرات اقلیمی موجب افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی شده و تولید انرژی الکتریکی کاهش داشته است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه مصرف برق هفته گذشته در این استان به نسبت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزایش یافته است، افزود: مصرف روزانه برق استان در تابستان امسال 950 مگاوات  بوده است.

 نابرابری بین تولید و مصرف برق در کشور موجب مشکلات و اجرای خاموشی‌ها شده که این روند حداقل تا 20 مرداد ادامه دارد. هزینه تولید هر کیلووات برق با نرخ سوخت دولتی 100‌1 ریال است، اما از شهروندان به طور متوسط 660 ریال دریافت می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید