• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25951
+
-

سال خوب گندم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان: طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان، امسال 360 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت می‌شود

کشاورزی
سال خوب گندم

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور و استان زنجان است. همچنین یکی از محصولات مهم تولیدی استان در بخش زراعی محسوب می‌شود که در 2 بخش آبی و دیم کاشته و تولید می‌شود. برداشت گندم در استان هرساله از دهه نخست تیر آغازمی‌شود و تا اواخر مرداد ادامه دارد.
به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان امسال تولید گندم در استان با رشد 50 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده که بارندگی های فصل بهار و تغذیه مناسب از قبیل کودرهی به موقع باعث افزایش آن شده است.
«حسین عامری» با بیان این‌که امسال سطح زیر کشت گندم استان 294 هزار هکتار بوده است، اظهار می‌کند: در سال جاری سطح زیر کشت گندم دیم در استان 276 هزار هکتار و سطح زیر کشت گندم آبی 18 هزار هکتار بوده که شهرستان خدابنده بیشترین میزان گندم را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به کیفیت گندم تولیدی در استان زنجان اظهار می‌گوید: امسال گندم استان از کیفیت بالایی نسبت به سال قبل برخوردار است و علاوه بر آن از نظر آفت سن زدگی نیز پاک است.


468 میلیارد تومان؛ درآمد استان از گندم

مدیر زراعت استان با اشاره به این‌که خرید تضمینی گندم از کشاورزان هر ساله از سوی دولت انجام می‌گیرد، ادامه می‌دهد: با وضعیت مطلوب گندم در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم 360 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود و با توجه به این‌که خرید تضمینی هر کیلو گندم  1300 تومان است، برآورد می‌شود در مجموع 468 میلیارد تومان عاید کشاورزان گندمکار استان شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان نیز با اشاره به این‌که خرید گندم در استان از سوی اداره غله انجام می‌شود، می‌افزاید: از زمان برداشت گندم در استان تا 4 مرداد 285 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.«محمد ایزدی» با بیان این‌که 50 درصد از مبلغ خرید گندم پرداخت شده است، ادامه می‌دهد: تا امروز 82 میلیارد تومان از سوی اداره غله استان در وجه گندمکاران استان پرداخت شده و مابقی نیز تا آخر شهریور پرداخت خواهد شد.

وی می‌گوید: امسال هربار گندمی که از کشاورزان خریداری شده 50 درصد از مبلغ گندم پرداخت شده  و بقیه نیز تا 10 روز پس از خرید پرداخت می‌شود.سال گذشته 192 هزار تن به مبلغ 245 میلیارد تومان  از گندمکاران استان خریداری شده بود که امسال با توجه به این‌که خسارت و سرمازدگی در این محصول وجود نداشت، برداشت گندم افزایش چشمگیری داشته که به گفته مدیرعامل شرکت غله استان امسال 350 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری خواهد شد و دولت طبق روال هر ساله خرید آن را تضمین کرده است.


افزایش 40 درصدی جو

علاوه بر گندم، جو نیزبا ارقام ماکویی، بهمن، جلگه، آبیدر، سهند و انصار از محصولات مهم زراعی استان است که هر ساله مقدار زیادی از این محصول به وسیله کشاورزان روانه بازار می-شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که کشت دیم جو در استان بیشتر از کشت آبی آن است، اظهار می‌کند: امسال کشت دیمی محصول جو در استان 20 هزار هکتار و کشت آبی آن 9 هزار هکتار بوده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود با شرایط مناسب رشد جو که امسال به وجود آمده 65 هزار تن محصول جو از زمین‌های زراعی استان برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است.
خرید تضمینی جو نیز به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام استان انجام می‌شود که «علی عیوضی» مدیرکل پشتیبانی امور دام استان با بیان این‌که شورای اقتصاد قیمت پایه خرید هر کیلو جو از کشاورز را هزار و 30 تومان تصویب کرده است، می گوید: از زمان برداشت محصول جو در سال جاری تا امروز هیچ خریدی صورت نگرفته، زیرا مبلغ خرید جو در بازار بیشتر از قیمت تضمینی دولت است.


تمایل کشاورزان برای فروش جو در بازار

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان می‌گوید: در بازار هر کیلو جو از کشاورز حدود 1200 تا 1250 تومان خریده می‌شود و کشاورز به دلیل قیمت بالای بازار برای خرید جو تمایل بیشتری برای فروش محصول خود در بازار دارد.

«علی عیوضی» با بیان به این‌که جو یکی از نهاده‌های مصرفی دام و طیور است و در دامداری‌ها و گاوداری‌ها استفاده زیادی دارد، می‌گوید: با وجود اختلاف قیمت‌ها در خرید جو تعادل در بازار این محصول وجود دارد و مشکلی برای دامداران ایجاد نمی‌شود.

وی  با بیان این‌که این اختلاف قیمت در خرید محصول جو تعادل بازار را بر هم نمی‌زند، اظهار می‌کند: در حال حاضر تعادل قیمت در محصول جو در بازار استان وجود دارد و به محض احساس نیاز، شرکت پشتیبانی امور دام، جو به بازرا تزریق می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید