• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25952
+
-

جنبش زنان در بازار مردانه صنعت

مدیران ارشد استان باید نگاه عمیق‌تری به مشکلات بانوان در همه بخش‌ها از جمله کار‌آفرینی داشته باشند

گزارش
جنبش زنان در بازار مردانه صنعت

میثم مالمیر|   قزوین - خبرنگار:


نگاه مدیران ارشد استان در6 ماه گذشته به جامعه فعال زنان تغییر کرده است و شاهد اقدام برای موضوعاتی هستیم که از سال‌‌‌ها‌ پیش مغفول مانده بودند. تا چند سال پیش، قرار دادن نام زنان در کنار صنعت و بازرگانی غریب و نامفهوم بود‌ اما خوشبختانه با تغییر رویکرد مدیریت استان در حوزه بانوان شاهد اتفاقاتی هستیم که می‌توان از آنها به‌عنوان جوانه‌های رشد زنان در عرصه‌‌‌ها‌ی مختلف نام برد. دیگر ‌مانند گذشته زنان کارآفرین و صنعتی ما غریب و ناآشنا نیستند و حالا گرد هم می‌آیند و در مورد تجارت و بازرگانی صحبت می‌‌‌‌‌کنند؛ ضمن این‌که با هدف تاسیس کمیسیون‌هایی تخصصی به دنبال آن هستند که فعالیت‌های خودرا همگام با کشورهای دیگر پیش ببرند. 
البته ناگفته نماند که در این میان به ‌دلیل تازه‌تاسیس بودن کمیته بانوان کارآفرین در استان انتقاداتی نیز وجود دارد.


گاهی مشکل از خود زنان است

یکی از بانوان کارآفرین استان در انتقاد به نگاه استان به زنان گفت: به نظر من باید ‌‌بانوان تحملشان را درخصوص کار با همجنسان خود بالاتر ببرند‌ و دیدشان را درباره ‌کار بانوان تغییر دهند  تا  به ارتقای کار در این حوزه ‌‌کمک کنند.


زنانی که انگیزه حمایت  از زنان را ندارند

طهورا منفرد گفت: افرادی که قرار است برای پیشبرد کمیته بانوان استان و تحقق کمیسیون‌ها انتخاب شوند، باید افرادی عمل‌گرا باشند و از تئوری صرف پرهیز کنند و حتی باید افرادی انتخاب شوند که انگیزه کافی داشته باشند‌. بنده سالیان سال است که فعال حوزه اشتغال و کارآفرینی هستم و برای خیلی از مدیران اصلا مهم نیست که یک زن فعال در حوزه اشتغال و کسب و کار اصلا مشکلی دارد یا خیر. مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ‌در این باره گفت: شورای توسعه کارآفرینی بانوان دومین‌بار است که تشکیل شده و به دنبال تحقق تاثیر‌ عملی در حوزه اشتغال و کارآفرینی زنان است تا بتوانیم نتایج خوبی را به دست بیاوریم. در این مدت ‌‌کمیته بانوان اقدامات بسیاری در حوزه اشتغال بانوان انجام داده است و می‌‌‌‌‌توان مدعی شد که حوزه کمیته بانوان کارآفرین‌ یکی از فعال‌ترین حوزه‌ها در بین سایر کمیته‌های بانوان است.


اقدامات بانوان استان مورد رضایت وزارت کشور بود

«مریم مرادیان» با اشاره به این‌که با تسهیل‌گری و برون‌سپاری در‌ حال رسیدن به اهداف خود هستیم، گفت: در بازرسی‌‌‌ها‌ی اخیر‌ که وزارت کشور از کمیته انجام داد، پس از گزارش خانم آتشگران، استقبال بسیار خوبی را از سوی وزارت کشور شاهد بودیم و قرار شد که فعالیت این کمیته به‌عنوان یک الگو برای وزارتخانه ارسال شود که برهمین مبنا، اقدامات فرهنگی و اجتماعی زنان در قالب گزارشی مفصل به وزارت کشور ارسال شد. 
وی افزود: با این‌که حوزه زنان از گستردگی دفاتر بالایی برخوردار نیست و تنها 5  نفر در دفتر امور مربوط به زنان فعالیت می‌کنند، اما اقدامات بسیاری را در جامعه استان قزوین شاهد هستیم. بر همین مبناست که کمیته با برون‌سپاری و تسهیل‌گری در مسیر تحقق اهداف زنان گام برمی‌دارد و از تمام توانمندی‌های زنان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و حقوق استفاده می‌کنیم.


استفاده از افراد پرنفوذ برای دوری از بوروکراسی

مرادیان گفت: اهداف ما در استان قزوین بسیار بلند‌مدت است و تمایلی نداریم که اقدامات ما در غالب روند اداری دنبال شود، بلکه خواهان یک اقدام جهادی هستیم تا با هم‌افزایی کنار یکدیگر بسیاری از مشکلات را خارج از روند اداری حل کنیم. ضمن این‌که در جمع ما بانوان اثرگذار و صاحب نفوذ حضور دارند و به طور حتم مشکلات مختلفی را از حوزه زنان حل می‌کنیم.
این مقام مسئول افزود: هفته پیش با خانم «میرناصری» که مسئولیت شرکت عمران و مسکن‌سازان استان را برعهده دارند، بازدیدی از محله دیمج صورت گرفت که این بازدید اگر قرار بود از طرق روند اداری انجام شود، به این زودی جواب نمی‌داد‌ اما با همکاری دوستان توانستیم سریعا ‌‌مشکلات اصلی این حوزه را دریابیم. اتفاقا مدیر کل بهزیستی استان نیز در محله حضور داشتند و توانستیم در همان مکان مشکلات زنان را تا حدودی رفع کنیم.


ما در کنار زنان فعال، مردان فعال در حوزه زنان نیز داریم

مرادیان گفت: منظور ما از ‌فعالان حوزه زنان‌‌ صرفا بانوان نیستند‌ بلکه بسیاری از آقایان ما نیز به حوزه بانوان توجه ویژه دارند و در این عرصه خیلی خوب فعالیت می‌کنند. گاهی ‌‌حتی با یک تماس تلفنی مشکلات زنان ما توسط آقایانی برطرف می‌شود که اصلا خواهان شناخته و معرفی شدن نیستند و هدفی جز رضایت خدا ندارند.


در حال توانمندسازی زنان قدیم‌آباد هستیم

مسئول کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی در پایان صحبت‌هایش افزود: طی بازدیدی که از منطقه قدیم‌آباد داشتیم، مطالبات بسیاری در حوزه اشتغال ایجاد شد و چون تحقق این موضوع یکروزه ممکن نیست، قرار شد پس از ‌‌مهارت‌سنجی و با انجام آموزش‌های لازم به این عزیزان، شرایط اشتغال و کسب و کار را برای زنان قدیم‌آباد فراهم کنیم. اعتقاد ما بر این است که ابتدا باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای کسب و کار ارائه و فرا گرفته شود‌ زیرا اگر کسی را بدون مطالعه وارد محیط کسب و کار کنیم، به مشکلات متعددی برمی‌خورد.


ضرورت استفاده از بانوان مهندس در صنعت ساختمان

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان قزوین گفت: در صنعت ساختمان با توجه به صدور خدمات مهندسی، افزایش قیمت‌های اخیر و تنش‌هایی که در این خصوص به وجود آمد، باید شرایط‌ کاری ویژه‌ای برای بانوان ایجاد شود. در حال حاضر نزدیک به 2هزار و 800 عضو خانم در سازمان نظام مهندسی وجود دارد و چون متاسفانه این صنعت مردانه است، پیشنهاد می‌‌‌‌‌کنم که در کمیسیون‌ها یک فیلد جداگانه به نام صنعت ساختمان داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید