• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 25948
+
-

نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

سیدموسی حسینی‌کاشانی| مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم: 

 با وجود آن که در سال‌های اخیر در زمینه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در قم اقدام‌های شایان توجهی انجام شده است، کماکان برای آن که سرانۀ فرهنگی در استان رشد و ارتقا یابد، نیازمند حل مشکلات زیرساختی استان در عرصه فرهنگ و هنر هستیم. در این مورد و برای حل مشکلات عرصۀ فرهنگی استان در یکی دو سال اخیر به خصوص در جلسه‌های ماهانه شورای فرهنگ عمومی استان بر این موضوع از سوی اعضا تأکید بسیاری شده است و مصوبه‌های خوبی هم داشته‌ایم و امیدواریم با همراهی و مساعدت بیشتر مدیریت عالی استان تحولات خوبی در آینده نزدیک رقم بخورد.

از سویی چون در سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب بر لزوم شناسایی و تلاش برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور تأکید فراوانی شده، در این مورد نیز شورای فرهنگ عمومی استان عنایت خاصی به این موضوع داشته است. از آن جا که فرهنگ، اساس و زیربنای توسعه پایدار جامعه و به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری مانند اکسیژن برای تداوم حیات بشری است، هر قدر به امور فرهنگی و توسعه و تقویت آن اهمیت بدهیم، به رشد و تعالی جامعه انسانی کمک کرده‌ایم. به این دلیل فرهنگ‌سازی برای حل مشکلات جامعه به خصوص در عرصۀ مهم آسیب‌های اجتماعی تا این میزان حائز اهمیت است که این مهم در سایه اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای از یک‌سو و آموزش از سوی دیگر محقق می‌شود. 

 شهر و استان مقدس قم به دلیل شرایط مذهبی و وجود حوزه علمیه با برکت و عظیم در آن و شخصیت‌های فرهیخته، عالم و فرزانۀ فراوان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در عرصه‌های فرهنگی دارد که توجه به این ظرفیت‌ها و تلاش برای به‌ کارگیری آن‌ها در اهداف مهم برنامه توسعه استان سبب سرازیر شدن خیر و برکت فراوان برای قم و مردم آن می‌شود.

وجود هنرمندان توانا و دغدغه‌مند در استان که در این زمینه فکر خلاقانه و راهکار اجرایی دارند، موهبتی است در اختیار ما که باید از آن به شیوه مناسب بهره‌برداری کنیم. تعامل هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری با عنایت به شرایط و اقتضائات روز جامعه، عامل پیش‌برنده در این مورد است که در این زمینه جلسه‌ها و هم‌افزایی خوبی در قم داریم و تلاش برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در استان کمک می‌کند این تعامل و هم‌افزایی، خروجی و دستاورد مطلوبی داشته باشد. از آن جا که مباحث فرهنگی چون تار و پودهای فرش در هم تنیده هستند و بر یکدیگر تأثیر متقابلی دارند، می‌توان و باید فرهنگ و هنر را در خدمت به جامعه و به ویژه در خدمت به کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار داد. این موضوع مستلزم تعیین راهبردهای کلان از یک‌سو و اولویت‌گذاری از سوی دیگر است تا امکانات موجود در این باره و ظرفیت‌ها در خدمت تحقق اهداف مورد توجه قرار گیرد.

در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان عضوی در شورای فرهنگ عمومی استان این آمادگی را داریم تا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و هنری استان را در کمک به رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به خدمت بگیریم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید