• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25861
+
-

آب به مثابه امر اجتماعی درنظر گرفته شود

تهرانگردی
آب به مثابه امر اجتماعی درنظر گرفته شود

احمد مسجد جامعی،‌عضو شورای اسلامی شهر تهران،در تهرانگردی هفته گذشته به بازدید از خانه «مستوفی الممالک» و برخی از تصفیه‌خانه‌های تهران پرداخت و بار دیگر بر مسئله آب در پایتخت تأکید کرد.
به گزارش همشهری،‌احمد مسجد‌جامعی در این بازدید گفت: آب را باید به مثابه یک امر اجتماعی مطرح کرد و هدف تهرانگردان توجه بیشتر مسئولان و عموم شهروندان به آب است. تهرانگردی مردادماه از خانه مستوفی‌الممالک که متعلق به وزارت ارتباطات است، آغاز شد و احمد مسجدجامعی با بیان اینکه این ملک در گذشته حیاط بزرگ‌تری داشت اما در طول زمان، این حیاط کوچک‌تر شده است، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۶۰۰ متر از این بنا باقی مانده است؛ درحالی‌که براساس گفته‌های برخی تهران‌شناسان این خانه دست‌کم 5هزار مترمربع بود. در نزدیکی این خانه مسجد کوچک مستوفی قرار دارد و اهالی می‌گویند این مسجد پیش‌ترها نمازخانه این خانه بوده است.

به این ترتیب می‌توان حدود آن را بهتر شناخت. او با بیان اینکه خاندان مستوفی به نوعی شبیه تکنوکرات‌های امروزی بودند، از این رو توانستند در نظام‌های سیاسی مختلف اعم از زندیه، قاجاریه و پهلوی حضورداشته باشند گفت: از آنجا که خوشنام بودند خاطرات و نام‌های زیادی از آنها در بین مردم باقی مانده است؛ به‌گونه‌ای که گفته می‌شود میدان حسن‌آباد و محله یوسف‌آباد به نام اجداد آنها‌ست. مهم‌ترین شخصیت فرهنگی این خاندان عبدالله مستوفی نویسنده کتاب ارزشمند شرح زندگانی من است که اثری ماندگار به‌ویژه در شناخت تاریخ تهران و ریشه‌یابی ضرب‌المثل‌های رایج فارسی است.
مسجدجامعی با بیان اینکه خاندان مستوفی در کارهای مالی و حوزه دخل و خرج دولت‌ها فعالیت می‌کردند، گفت: اما در عین حال علاقه‌مند به هنر بودند؛ مثلا صاحب این خانه کلکسیون پروانه داشته و سقف یکی از تالارهای خانه‌اش را مزین به نقش انواع و اقسام پروانه‌ها کرده است، اما متأسفانه به‌علت بارش باران این سقف نم برداشته و لازم است طرح مرمت و احیای آن زودتر آغاز شود. به گفته آقای هادیان، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات، قرار است این خانه پس از مرمت محل هم‌اندیشی و ایده‌پردازی استارتاپ‌های اینترنتی شود.

ضعف سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی در احیای قنات‌ها 

در ادامه تهرانگردان به پارک شهر رفته و از قنات سنگلج که روزگاری تأمین‌کننده آب مورد نیاز مردم محله بود بازدید کردند. مسجد‌جامعی با بیان اینکه این قنات تا چندی پیش نه‌تنها پارک‌شهر که کم و بیش محله سنگلج را سیراب می‌کرد، گفت: اما حالا مثل بسیاری از قنات‌های تهران برهوت شده است. وی  افزود: مادرچاه قنات سنگلج در حوالی هتل لاله فعلی است و محل آفتابی شدن آب در خیابان سرهنگ سخایی است که پس از عبور از آن به پارک شهر و محله سنگلج می‌رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید