• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25819
+
-

گرانی خودسرانه نان

فرماندار: برخی واحدهای نانوایی آزادپز با سوءاستفاده قیمت نان را افزایش دادند

گزارش
گرانی خودسرانه نان

زینب حیدری| قم- خبرنگار:


گرانی نان لواش و سنگک دولتی در روزهای اخیر بارها از سوی شهروندان مورد انتقاد قرار گرفت. خبری که در این وانفسای گرانی بازار آن هم بدون اطلاع قبلی گویی نمک بر زخم مردم است. می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای زندگی ندارند، نمی‌دانند شب را چگونه به صبح برسانند و شاهد گرانی‌های جدید نباشند. 

از میوه و تره‌بار گران شده تا لوازم خانگی و خودرو و مسکن. در این میان دلخوشی مردم به قوت غالبشان است که حداقل همین یک قلم گران نشده اما حالا خبرها حاکی از افزایش خودسرانه قیمت‌هاست. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در کارگروه سیاستگذاری آرد و نان این موضوع به طور ویژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ابتدای جلسه به فعالیت 820 واحد نانوایی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد 204 واحد آزادپز و 516 واحد دولتی هستند. علاوه بر این‌ها 100 واحد نیز بدون پروانه فعالیت می‌کنند. 
به گفته «محمود سیجانی» بیشتر نانوایی‌های قم را سنگکی‌های با 256 واحد تشکیل می‌دهند و پس از آن نانوایی لواش و بربری در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 


تخلف در نانوایی‌های آزادپز

 «مهدی ریاضی»، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان، رسیدگی به تخلف‌های واحدهای نانوایی در افزایش نرخ نان را در قالب گشت‌های بازرسی با سازمان‌های مربوطه مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: تاکنون تعدادی پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شده است که شهروندان از طریق نصب تابلو و بنر در واحدهای متخلف از این اقدام مطلع خواهند شد. مردم مطمئن باشند اعمال قانون طبق ضوابط با جدیت انجام می‌شود. 
مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان معتقد است: آرد عرضه‌شده به نانوایی‌های استان با نرخ هر کیلو 900 تومان از کیفیتی به مراتب بالاتر از استاندارد کشوری برخوردار است اما برخی دلالان و سودجویان گندمی آردی را که در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌گیرد، به دیگر استان‌ها منتقل می‌کنند. 
 «بهزاد رادمنش» با تأکید بر لزوم برخورد با متخلفان بیان کرد: یکی از عوامل موثر در پخت نان باکیفیت آموزش و تجهیزات به‌روز است. 
 «منصور فرزانه»، مدیر کل استاندارد استان قم، نیز با اشاره به تغییر رویه صورت‌گرفته در استان در زمینه کاهش سبوس‌گیری گفت: در نانوایی‌های دولتی میزان سبوس‌گیری 12 درصد و در نانوایی‌های آزادپز 17 تا 19 درصد است. علاوه بر این که برخی واحدهای نانوایی آزادپز اقدام به پخت نان سنگک با آرد سفید یا نان بربری می‌کنند که باید به این موضوع رسیدگی کرد تا اصلاح شود. 


افزایش غیرقانونی و خودسرانه نان 

فرماندار قم افزایش قیمت نان را غیرقانونی دانست و گفت: باید جلوی افزایش قیمت نان گرفته شود. در شرایط کنونی صلاح نیست قیمت نان افزایش یابد چون افزایش نرخ نان تاثیر مستقیم بر قیمت دیگر کالاها دارد؛ از طرفی برخی واحدهای نانوایی آزادپز از شرایط ناهماهنگی میان برخی دستگاه‌های اجرایی با سوءاستفاده قیمت نان را افزایش 
دادند. 
 «رضا سیار» بر اتفاق نظر همه دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی برای برخورد با نانوایی‌های متخلف تاکید کرد و افزود: بررسی هزینه‌های انواع نان می‌تواند بهترین راهکار برای بررسی قیمت‌گذاری نان باشد که باید در کارگروه مربوطه مورد توجه قرار گیرد. 


دخل و خرج نانوایان همخوانی ندارد

رئیس اتحادیه نانوایان استان نیز با تایید افزایش قیمت نان سنگک و لواش توسط برخی واحدهای نانوایی اظهار کرد: این افزایش قیمت رسمی نیست، نانوایی‌های لواش به دلیل افزایش قیمت پلاستیک و یکسان‌سازی نرخ با شهرهای اطراف، با افزایش وزن چانه از 150 گرم به 180 گرم، نرخ نان را از 165 تومان به 200 تومان افزایش داده‌اند. 
 «علی‌اکبر زارعی» درباره افزایش قیمت نان سنگک گفت: نانوایی‌های سنگکی مجوز فروش کیلویی نان را دارند و اگر وزن چانه بیش از 600 گرم باشد نرخ نان از 600 تومان به 1000 تومان می‌رسد. 
وی با تاکید بر این که افزایش قیمت‌ها بدون تغییر در وزن نان غیرقانونی است، ادامه داد: در صورت تخلف واحدهای نانوایی شهروندان در تماس با سامانه 124 واحد نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع را پیگیری کنند. 
رئیس اتحادیه نانوایان استان با بیان این که افزایش نرخ نفعی برای نانوایان ندارد، بیان کرد: این افزایش قیمت واقعی نیست؛ چراکه قیمت به دلیل افزایش وزن نان است و تغییری ندارد، نرخ نان بیش از 4 سال در حالی ثابت مانده که دستمزد کارگر، حامل‌های سوخت، بیمه و... افزایش یافته و دیگر دخل و خرج نانوایان همخوانی ندارد. 
 وی تاکید کرد: 270 واحد نانوایی لواش در استان مجوز فعالیت دارد اما به دلیل ناتوانی مالی 20 واحد تعطیل شده و در حال حاضر 150 واحد نانوایی لواش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 


برخورد با اخلالگران نان

 معاون هماهنگی اموراقتصادی و منابع انسانی استاندار نیز افزایش خودسرانه قیمت‌ها را مصداق بارز گران‌فروشی دانست و گفت: برخورد قاطعانه با این مساله طبق قانون، حق مردم است. 
 «مهرداد غضنفری» اظهار کرد: مخالف افزایش قیمت نان نیستیم اما این افزایش باید متعارف و بر مبنای اصول و قوانین باشد؛ برای مثال تا کمتر از 10 درصد افزایش قیمت در اختیار استان است اما اختیار کامل با استان‌ها نبوده، از همین رو بدون ابلاغ دولت هیچ افزایش قیمتی قابل قبول نیست. وی به اخبار رسیده از سوی شهروندان مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت نان اشاره کرد و گفت: کسانی که در حوزه نان ایجاد اخلال می‌کنند شناسایی و طبق قانون با کسانی که اقدام به گران‌فروشی می‌کنند برخورد خواهد شد. 


تشدید برخورد با متخلفان

«مهرداد غضنفری» با تاکید بر لزوم توجه به عدم پراکندگی واحدهای نانوایی در یک منطقه اضافه کرد: برخی مناطق ظرفیت راه‌اندازی ایجاد واحد نانوایی ندارد از همین رو باید اتحادیه مجوزها را بر اساس جانمایی نانوایی‌ها در مناطق مختلف صادر کند. 
غضنفری بر ضرورت ایجاد تسهیل شرایط زندگی برای مردم تاکید کرد و افزود: در چنین شرایطی باید مانع بروز سوءاستفاده‌ها شویم. قیمت نان نیز باید بر اساس توان خرید مردم باشد و نباید نان گران به دست مردم برسد. تا زمانی که مصرف‌کننده تحت فشار قرار نگرفته نباید سخت‌گیری بی‌مورد شود. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار یادآور شد: در حال حاضر گفته می‌شود که افزایش قیمت نان متناسب با وزن نان بوده که در این صورت نباید با آن برخورد شود. 
وی به اعتراض‌ها و گلایه‌های مردمی در مورد لزوم برخورد با گران‌فروشان اشاره کرد و ادامه داد: مردم از دستگاه‌های مسئول می‌خواهند هرچه سریع‌تر با این موارد برخورد کنند. وقتی پیگیری نشود دولت زیر سؤال می‌رود که چرا اقدامی نمی‌کند. 
غضنفری برخورد با واحدهای متخلف را عامل ترویج امیدواری در جامعه دانست و اظهار کرد: وقتی یک نهاد به وظیفه قانونی خود در قبال متخلفان عمل کند دیگرنهادها نیز برای برخورد با متخلفان ترغیب می‌شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید