• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25811
+
-

لوازم خانگی کیمیا شد

رئیس اتحادیه لوازم خانگی: به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی، عرضه کنندگان حاضر به فروش اجناس نیستند

بازار
لوازم خانگی کیمیا شد

علی خاموش |‌ یزد - خبرنگار:

در شرایطی که در بازار لوازم خانگی افزایش قیمت مشاهده می‌شود، توزیع قطره ‌چکانی و نفروختن کالا مزید بر علت شده و متقاضیان را سردرگم کرده  است.


سردرگمی فروشندگان 

یکی از فروشندگان لوازم خانگی استان از بدقولی تولید‏‏کنندگان داخلی برای تامین کالا پس از ممنوعیت واردات این کالاها خبر می‏‏دهد و می‎‎گوید: اکنون که واردات ممنوع شده، تولید‎‎کنندگان به بهانه کمبود مواد اولیه، عرضه را کم کرده‎‎اند.
«صادق کلانتری» می‎‎افزاید: همزمان با افزایش نرخ ارز در ماه‎‎های گذشته، در کنار گران شدن قیمت انواع مواد غذایی و گوشی تلفن همراه، انواع لوازم خانگی نیز گران و نایاب شده است.
وی با بیان این‌که خانواده‎‎هایی که برای تهیه جهیزیه نیاز ضروری به تهیه لوازم برقی مانند یخچال، لباس‌شویی و اجاق گاز ایرانی یا خارجی داشتند در این ایام به‌شدت دچار مشکل شده‎‎اند می‏‏گوید: ما فروشندگان به دلیل این‌که شرکت‎‎ها کالاهایشان را نمی‎فروشند از فروش برخی کالاهای موجود در فروشگاهمان خودداری کرده‎‎ایم، چراکه در صورتی که جایگزینی نداشته باشیم، مجبور به تعطیلی مغازه
 می‏‏شویم.

کلانتری با اشاره به سردرگمی فروشندگان لوازم خانگی، این شرایط را برای آنها یک بازی دو سر باخت می‎‎داند و اظهار می‏‏کند: ممنوعیت واردات لوازم خانگی با توجه به شرایط کنونی اشتباه بود، چراکه علاوه بر نایاب شدن لوازم خانگی خارجی، لوازم ایرانی نیز گران و کمیاب شده است.


عرضه نشدن کالا از سوی تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به این‌که قیمت لوازم خانگی خارجی در ماه‌های اخیر تا 50 درصد افزایش یافته است می‌گوید: با توجه به این‌که قیمت بسیاری از لوازم و خدمات به قیمت دلار بستگی دارد، به دنبال افزایش قیمت دلار، شرکت‌های تولید‌کننده داخلی هم قیمت اجناس خود را 30 تا 40 درصد افزایش داده‎‎اند و در حال حاضر با همین قیمت نیز حاضر به فروش اجناس خود به عرضه‎‎کنندگان لوازم خانگی نیستند.

«محمدهادی قیامت» کاهش قیمت‎‎ها با ادامه روند کنونی در بازار را بعید می‎‎داند و عنوان می‎‎کند: قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است و با وجود وعده دولت به تولیدکنندگان مبنی بر این‌که برای تامین مواد اولیه از دلار 4200 تومانی بهره‌مند می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد، برخی آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که میزان واردات نهاده‌های تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز برخی صنایع تولیدکننده کالاهای اساسی به ‌شدت کاهش‌ یافته است.
وی با تاکید بر تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت لوازم‌ خانگی اظهار می‎‎کند: در حال حاضر همه‌ چیز بستگی به ارز دارد، چراکه به خاطر زیاد شدن نرخ دلار و افزایش قیمت برخی مواد اولیه به دلیل گرانی دلار، شرکت‌های لوازم‌ خانگی از روی ناچاری ملزم ‌شده‏‏اند قیمت‌ها را بالا ببرند.

به گفته قیامت، قطعا اگر دولت به وعده‌هایی که به تولیدکنندگان داده بود به‌ خوبی عمل می‌کرد، آنها جنس‌های خود را با قیمت مناسب می‌فروختند.
وی تصور این را ‌که قیمت‎ها به صورت ثانیه‎‎ای و با تغییر نرخ دلار در یزد تغییر می‎‎کند نادرست می‌داند و می‎‎گوید: در حال حاضر لوازم خانگی با توجه به قیمت روز کارخانه‎‎ها فروخته می‌‌شود.
قیامت اظهار می‌کند: بیشتر ناراحتی مردم به این دلیل است که اجناسی که قیمتشان افزایش یافته است اجناس جدیدی نیست، بلکه اجناس قبلی است که یک بار سود بر آنها اعمال شده و با بالا رفتن قیمت دلار بار دیگر بر قیمتشان افزوده شده است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در توضیح چرایی این وضعیت می‏‏گوید: به طور مثال، فروشنده‌ای در گذشته یک لباس‌شویی را یک میلیون تومان خریداری می‌کرد (که سرمایه فروشنده محسوب می‌شود) با سودی که به آن تعلق می‌گرفت جنس را می‌فروخت اما همین فروشنده این لباس‌شویی را ‌اکنون یک میلیون و 100 هزار تومان تهیه می‌کند و مجبور است این کالا را طبق قیمت جدید به فروش برساند. به عبارتی، اگر فروشنده بخواهد به قیمت قبلی جنس را بفروشد، به مرور زمان ورشکسته می‌شود.


فعالیت 1070 فروشگاه لوازم خانگی

قیامت در ادامه اظهار می‏‏کند: در حال حاضر 1070 فروشگاه لوازم خانگی در 8 رسته به فعالیت می‏‏پردازند.وی درباره این رسته‎‎ها می‎‎گوید: اکنون فروشندگان این صنف در 8 رسته چینی و بلور، صنایع دستی، صوتی و تصویری، سمساری و امانت‌فروشی، ظروف کرایه، یخچال‎‎های ویترینی، ظروف آشپزخانه و ظروف منبت‌کاری فعالیت می‎‎کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی یزد با اشاره به مشکلات اعضای این صنف می‌گوید: تقویت منابع درآمدی و افزایش قدرت خرید مردم، راهکار اصلی نجات بسیاری از صنوف و فعالان این صنف است.
این مسئول عنوان می‌کند: تعامل نهادها و سازمان‌های دولتی مانند شهرداری، اتاق اصناف و اماکن با واحدهای فعال به‌ویژه تازه‏‏کارهای این صنف و استفاده از انعطاف‌های قانونی راهکار دیگر در این مورد است. قیامت ادامه می‌دهد: پرهیز اداره‌های مربوطه از تنگ‏‏نظری و استفاده از اختیارات قانونی بخش زیادی از مشکلات واحدهای فروش لوازم خانگی را برطرف می‌کند.

وی با بیان این‌که در مبارزه با قاچاق در واحدهایی که پروانه کسب دارند بازرسی و نظارت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد، می‌گوید: تعداد کالاهای قاچاق در استان کم است و در این زمینه مشکل چندانی وجود ندارد.
قیامت درباره سود قانونی لوازم خانگی نیز می‏‏گوید: برای اجناس زیر 100 هزار تومان این سود 10 درصد و برای اجناس بالای 100 هزار تومان 7 درصد است. همچنین سود چینی و بلور خرده‌فروشی 17 درصد است.


رضایت دادن به اجناس بی‌کیفیت

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی می‌گوید: از یک طرف روز به روز از ارزش پول ما کاسته می‌شود و از طرف دیگر وقتی می‏خواهیم لوازم خانگی بخریم، به دلیل نبود بسیاری از اجناس باید به برندهای بی‎کیفیت که مدت‎ها در کنج فروشگاه‎‎ها باقی مانده است، رضایت بدهیم. «محمدعلی دهقانی‎زاده» با بیان این‌که برای تهیه جهیزیه دخترم به بازار آمده‌ام می‎‎گوید: حقوق بازنشستگی را 20 درصد اضافه کردند اما قیمت لوازم خانگی‏‏ نسبت به سال قبل2 برابر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید