• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25798
+
-

درختان سوخته بلوط زیر خاک

علاوه بر عوامل انسانی، افزایش دما و بیماری زوال بلوط در تخریب جنگل های زاگرس دخیل بوده است

منابع طبیعی
درختان سوخته بلوط زیر خاک

 عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار:


جنگل های لرستان در سال های اخیر با عوامل تخریب و تهدیدکننده‌ای روبه رو شده است.به طوری که بخشی از عرصه های جنگلی این استان از بین رفته اند. 
5 میلیون هکتار از 12میلیون هکتار جنگل کشوردر زاگرس واقع شده و لرستان نیز با بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی رتبه دوم جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است، اما در سال های اخیر به دلیل عوامل طبیعی و انسانی بخش‌هایی از این عرصه‌ها تخریب شده اند. قطع درختان به بهانه تأمین سوخت و تولید زغال یکی از عوامل عمده تخریب جنگل‌ها در لرستان است که همچنان عرصه های جنگلی لرستان را تهدید می‌کند. زغال گیری‌ها معمولا چون در کانون پوشش‌های جنگلی صورت می‌گیرند مخاطرات خاص خود را دارد و به نظر می‌رسد تداوم این وضعیت در استان باعث کاهش تراکم عرصه های جنگلی و تخریب جنگل‌ها خواهد شد.


کاهش تراکم عرصه های جنگلی 

یکی از اهالی میانکوه غربی در جنوب لرستان در این باره به همشهری می‌گوید: به دلیل زغال‌گیری و تخریب عرصه های جنگلی متاسفانه بخش‌هایی از پوشش جنگلی مناطق جنوبی لرستان کم تراکم شده است. «علیداد سلیمانی» می‌افزاید: در سال های نه چندان دور عرصه های جنگلی این مناطق از بادامک گرفته تا قلعه نصیر و خروشان و آبسرد بسیار پرتراکم بود اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل زغال‌گیری های زیاد و تخریب‌های گسترده شرکت های خط لوله و پدیده زوال بلوط این عرصه‌ها کم پشت شده اند. وی عنوان می‌کند: طی 3-2سال اخیر روند تخریب‌ها به دلیل بهره مندی روستاییان از سیلندرهای گاز و اطلاع از عواقب تخریب جنگل‌ها کاهش یافته است اما همچنان زغال گیری به وسیله افراد سودجوی غیر بومی محل ادامه دارد.


توانمند سازی روستاییان و عشایر

یک کارشناس منابع طبیعی نیز در این باره به همشهری می‌گوید: منابع طبیعی استان با کمبود نیروی انسانی جنگل بان و محدودیت پاسگاه های منابع طبیعی مواجه است و با این محدودیت امکان حفاظت مطلوب از عرصه های جنگلی وجود ندارد.
«حسین محمودی» می‌افزاید: برای حفاظت از عرصه های جنگلی به نیروی انسانی و پاسگاه‌های منابع طبیعی نیاز است اما با این محدودیت متاسفانه عرصه های جنگلی در معرض تخریب قرار می‌گیرند و بهترین راه برای جلوگیری از تخریب ها، فرهنگ سازی و توانمند سازی روستاییان و عشایر است.

وی با بیان اینکه گازرسانی روستایی، مانع تخریب جنگل‌ها و زغال گیری می‌شود، ادامه می‌دهد: گازرسانی به مناطق روستایی، راه‌اندازی جایگاه های توزیع سوخت در روستاها و توزیع سیلندرهای گاز مایع از عواملی است که می‌تواند از تخریب جنگل‌ها و زغال گیری جلوگیری کند.


 سود زغال گیری 

محمودی عنوان می‌کند: زغال گیری کار پرسودی است و در برخی مناطق روستایی لرستان این فعالیت به یک شغل برای افراد سودجو تبدیل شده است که ضرورت دارد حفاظت‌ها پررنگ تر از گذشته شده و گشت‌های سیار و برخوردهای انتظامی در کنار فرهنگ سازی در دستور کار قرار گیرند.
این کارشناس منابع طبیعی می‌گوید: هزینه احیای جنگل‌ها بسیار سنگین و از طرفی این کار بسیار زمان بر است. در حالی که اگر دولت بر ایجاد پاسگاه های حفاظتی و گازرسانی‌های روستایی تمرکز کند هزینه‌ها کمتر از هزینه‌هایی است که باید برای احیای جنگل‌ها اعمال شود.


عوامل طبیعی و انسانی تخریب جنگل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان درباره تخریب جنگل‌ها و عرصه های جنگلی استان به همشهری می‌گوید: لرستان با یک میلیون و 217هزار هکتار عرصه جنگلی، معادل 43درصد وسعت استان، رتبه دوم عرصه های جنگلی کشور را بعد از استان فارس داراست.
«شیرزاد نجفی» با بیان اینکه لرستان رتبه اول عرصه های جنگلی زاگرس را دارد، می‌افزاید: با وجود ظرفیت های کم نظیر و منحصر به فرد بودن جنگل های انبوه بلوط در استان متاسفانه مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و انسانی در تخریب عرصه های جنگلی استان لرستان در سال های گذشته دخیل 
بوده است.
وی عنوان می‌کند: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، افزایش دما و پایین بودن آستانه تحمل بلوط، ریزگردها و بیماری زوال بلوط از جمله عوامل طبیعی و درکنار آن عواملی نظیر آتش سوزی ها، زغال گیری سودجویان و توسعه اراضی کشاورزی و پروژه های عمرانی از جمله عوامل انسانی دخیل در تخریب عرصه های جنگلی استان بوده اند.
وی می‌گوید: به طور میانگین سالانه 12هزار کیلو زغال از جنگل های استان تولید می‌شود که رقمی سنگین و نگران کننده است اما با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها توانسته ایم این میزان را کاهش دهیم.


کشف 2/7 تن زغال 

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه سال گذشته 7هزار و 200کیلوگرم زغال از سوی عوامل منابع طبیعی کشف و ضبط شده است، می‌افزاید: فعال کردن پاسگاه های جنگلبانی،افزایش گشت زنی در عرصه های جنگلی،فرهنگ سازی، توزیع سیلندر گاز مایع و وسایل گاز سوز و گازرسانی های روستایی در کاهش حجم زغال‌گیری از عرصه های جنگلی موثر بوده است. وی ادامه می‌دهد: حجم زایش جنگل های بلوط لرستان یک متر مکعب در هکتار است در حالی که حجم تخریب‌ها و برداشت‌ها از عرصه های جنگلی استان فراتر از این رویش هاست و به همین دلیل ما با کم پشت شدن عرصه های متراکم جنگلی در برخی مناطق استان مواجه می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید