• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25795
+
-

شوک بزرگ به ورزش شهرداری تبریز

تیم‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و ... شهرداری تبریز باوجود کارنامه خوب ورزشی در فصل گذشته منحل شدند

رویداد
شوک بزرگ به ورزش شهرداری تبریز

محمود نصیرپور| تبریز - خبرنگار:


شورای حل اختلاف آذربایجان شرقی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام رای به انحلال تمامی تیم‌های ورزشی شهرداری تبریز داد. این اتفاق در حالی رخ داد که دو سوم اعضای شورای شهر تبریز مخالف انحلال تیم‌های ورزشی شهرداری تبریز بودند. با توجه به مخالفت فرماندار شهر تبریز این موضوع به شورای حل اختلاف استان ارجاع و در نهایت تصمیم به انحلال تمامی تیم‌های ورزشی شهرداری تبریز گرفته شد. تیم‌های والیبال، بسکتبال، دوچرخه سواری، کاراته (کاتا) شطرنج و فوتبال از جمله تیم‌های موفق شهرداری تبریز در سال‌های اخیر بودند که مقام‌های بسیاری را در سطوح مختلف ملی و حتی بین‌المللی کسب کرده بودند.  حالا باید تنها شاهد خداحافظی قهرمانان تیم‌های مختلف رشته‌های ورزشی شهرداری تبریز بود که سال گذشته افتخارات زیادی را برای استان ثبت کردند.


صحیح نیست شهرداری برای ورزش هزینه کند

چندی پیش موضوع تیمداری شهرداری تبریز در روزش قهرمانی در شورای شهر تبریز مطرح و با رای اکثریت اعضا تصمیم به حفظ تیم‌های ورزشی قهرمانی شهرداری گرفته شد. اما با ایراد فرمانداری تبریز به این مصوبه، این موضوع چالشی و بحث برانگیز به هیات حل اختلاف شورا‌های استان ارجاع شد تا در نهایت این شورا که با حضور « مجید خدابخش» استاندار، «ضیاءالله ‌اعزازی» نماینده بناب در مجلس، «اصغر محبی» نماینده شورای استان و «حکمتعلی مظفری» رئیس کل دادگستری استان تشکیل شد، رای به انحلال تیم‌های شهرداری داد. 
«محمد فرج قلیزاده» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز مدافع اصلی حذف تیمداری شهرداری تبریز بود.

او طی روزهای گذشته گفته بود که در حوزه‌ قهرمانی و تیمداری انتقاد جدی به شهرداری دارد و معتقد است شهرداری نباید وارد این حوزه شود. 
قلیزاده با بیان اینکه شهرداری در مسائل تیمداری تخصص ندارد و ‌اگر وارد شود آن‌ را هم خراب خواهد کرد، بیان کرد: به لحاظ شرعی اگر از پول شهرداری برای ورزش هزینه شود، صحیح نیست.
به اعتقاد این عضو شورا در صورتی که شهرداری در حوزه‌هایی مانند ورزش سرمایه‌گذاری کند و حضور داشته باشد، این موجب دور شدن شهرداری از ‌ فعالیت‌های تخصصی‌اش می‌شود و در شرایطی که شهرداری با کمبود منابع مالی روبه‌رو است هزینه‌کرد در این حوزه‌ها می‌تواند موجب کاسته شدن از بودجه‌های تخصصی شهری شود.


رشد ورزش، نیازمند حمایت شهرداری 

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با انتقاد از حذف شهرداری از تیمداری ورزشی گفت: حضور فعال شهرداری در بخش قهرمانی و حرفه‌ای ورزش موجب رشد و پیشرفت هرچه بیشتر ورزشکاران و تیم‌های ورزشی تبریز می‌شود. 
«ایوب بهتاج» تاکید کرد:  چشم امید بیش از 2 هزار ورزشکار حرفه‌ای شهر تبریز به سرمایه‌گذاری شهرداری در بخش ورزش قهرمانی است. وی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری تبریز در 30 رشته ورزشی سرمایه‌گذاری کرده بود، اظهار کرد: بر اساس آمار، در سال 96  بالای 30 تیم ورزشی با نام شهرداری تبریز در رقابت‌های مختلف حضور داشتند و بر این اساس موفقیت‌های زیادی نصیب ورزش این شهر شد. در فوتبال تیم شهرداری توانست سهمیه لیگ یک را حفظ کند، در والیبال حضوری آبرومندانه در سوپر لیگ داشت و بسکتبال برای اولین بار توانست شهر تبریز و آذربایجان شرقی را صاحب عنوان قهرمانی لیگ برتر کشور کند.

بهتاج با اشاره به لزوم تیمداری شهرداری در رشته دوچرخه‌سواری عنوان کرد: من در جلسه اخیر شورای شهر تبریز در جمع اعضای شورا گفته بودم  که وقتی ما تور آذربایجان را داریم، چرا باید در این رویداد بین‌المللی که به‌نوعی اعتبار ورزش استان است، تیمی به نام شهرداری نداشته باشیم و اصلا هدف ما از برگزاری تور آذربایجان چیست. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و رکابزنان تبریز را در قالب تیم شهرداری راهی این تور معتبر و بین‌المللی کنیم.


اعتماد خانواده‌ها به باشگاه‌های شهرداری

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که در شهر تبریز استعدادهای زیادی وجود دارد که به امید جذب در تیم‌های بزرگسالان، عضو تیم‌های پایه شهرداری می‌شوند و به دنبال آرزوهای ورزشی خود می‌روند. ما بعضی مواقع به این موضوع خیلی ساده نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که اگر ورزش قهرمانی نباشد هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، در حالی که ورزش پایه و همگانی ما متکی به ورزش قهرمانی است و اگر ورزش قهرمانی نباشد، بیش از 2 هزار ورزشکار حرفه‌ای شهر ما دلسرد خواهند شد.
این مسئول، شیوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در اثر بی‌توجهی به‌ ورزش عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل‌ اینکه این‌همه آسیب اجتماعی در کمین جامعه و به خصوص جوانان است، بی‌توجهی به امر ورزش است. در جامعه ما خانواده‌ها برای بردن فرزندان خود به کلاس‌های ورزشی، بیش از همه به شهرداری اطمینان و رغبت دارند و از سوی دیگر این ورزش‌آموزان به امید جذب در تیم‌های ورزشی شهرداری در این باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و چنانچه تیم‌های حرفه‌ای شهرداری ‌نباشند، قطعا این رغبت شهروندان به ‌ورزش نیز کمرنگ خواهد شد. 
وی اظهار کرد: مردم باشگاه شهرداری را از خود و برای خود می‌دانند. شما بروید و ببینید که روزانه چند صد نفر برای ورزش کردن به سالن‌های ورزشی شهرداری می‌آیند. در بحث اوقات فراغت نیز هزاران نفر از فرزندان این شهر درگیر برنامه‌های سازمان ورزش هستند و این نشان می‌دهد که چقدر خانواده‌ها به شهرداری اعتماد دارند و ما نباید این فرصت را از فرزندان شهرمان 
بگیریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید