• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25796
+
-

تمرکززدایی از بازارهای اراک

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری: مراکز میوه و تره‌بار در 5 نقطه از شهر ساماندهی می‌شوند

شهری
تمرکززدایی از بازارهای اراک

مریم جباری| اراک- خبرنگار:

در نظام جدید شهری، تاکید بر تمرکززدایی از بازارهای میوه، پوشاک و... از مرکز شهر به دلیل رفت و آمد بیش از اندازه شهروندان شده  است. 

شهرداری‌ها با ایجاد بازارهای کوچک در محلات می‌توانند به کاهش بار ترافیک و رفت و آمد در مرکز شهر کمک کنند. از سوی دیگر ساماندهی میادین میوه و تره‌بار در محله‌ها و مناطق مختلف شهر در ارائه خدمات به شهروندان، با کیفیت و قیمت مناسب نیز تاثیرگذار است.

 اراک شهری تک‌هسته‌ای و با ساختاری قدیمی و سنتی است که اکثر مراکز خرید میوه و خوراکی، پوشاک، پزشک، داروخانه و... در مرکز آن واقع شده و همین مسأله و رفت و آمد مردم در مرکز شهر باعث شلوغی بیش از حد در هسته مرکزی شهر شده است.
چند وقتی است که شهرداری اراک برای حل این مشکل در حال انجام اقدامات تاثیرگذاری توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی است. همچنین مکان‌یابی برای ایجاد 5 بازارچه میوه و تره‌بار را در دستور کار قرار داده است.


تکمیل شبکه توزیع با ایجاد بازارچه‌ها 

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اراک در این زمینه می‌گوید: بر اساس مصوبه شورای شهر طرح مطالعاتی مکان‌یابی برای ایجاد مراکز میوه و تره‌بار در 5 نقطه از شهر انجام شده است. «منصور اسفندانی» به همشهری بیان می‌کند: این طرح بر اساس مؤلفه‌های ترافیکی و شهرسازی جدید انجام شده که هدف از آن دسترسی آسان‌تر شهروندان به میادین میوه و تره‌بار و عدم مراجعه آنها به مرکز شهر و در نهایت کاهش بار ترافیک است.

وی ادامه می‌دهد: در این طرح مطالعاتی، 5 نقطه شهر مشخص شده و زمین‌هایی برای احداث بازارچه‌ها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که هم‌اکنون 3 بازارچه ثابت و 10 بازارچه که به صورت غرفه و کانکس هستند در شهر وجود دارد، اما برای کامل شدن چرخه عرضه مایحتاج روزانه به شهروندان در مناطق محل زندگی‌شان، بازارچه‌ها را بر اساس طرح و مصوبه شورای شهر ایجاد خواهیم کرد. یکی از این موارد بازارچه «میدان سرداران»  است که به عنوان یکی از 5 نقطه شهر انتخاب 
شده است. ‌در این مرکز عرضه مستقیم آبزیان و مواد پروتئینی با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، البته در نقاط دیگر نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم که مقدمات آن صورت  گرفته است.

وی در خصوص بازارچه میوه و تره‌بار فعلی و وضعیت بد آن در مرکز شهر می‌گوید: سال‌ها قبل که میدان بزرگ میوه و تره‌بار از محل قبلی در خیابان دانشگاه به محل فعلی منتقل ‌شد، شهرداری اراک «سازمان میادین میوه و تره بار» نداشت. در آن زمان سازمان تعاون روستایی متولی این امر بود، اما این سازمان سال 89 در شهرداری تشکیل شد و اقدامات خود را آغاز کرد. هم‌اکنون شورای شهر مصوب کرده که مدیریت میدان میوه و تره‌بار مانند سایر شهرهای کشور به شهرداری واگذار 
شود.
اسفندانی در مورد غرفه‌هایی که در شهر وجود دارد، می‌گوید: در دوره‌های قبل 2 کار انجام شده است. کار اول این بود که دستفروشان در قالب این غرفه‌ها اسکان و ساماندهی شدند و در مرحله بعد این غرفه‌ها به صورت سازه‌های ثابت درآمدند که نمونه آن را می‌توان در جنب دانشگاه اراک مشاهده کرد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اراک اظهار می‌کند: برای نظارت بر این بازارچه‌ها، واحد بازرسی وجود دارد که خدمات شهری این نظارت را روی قیمت و فروش در این بازارچه‌‌ها انجام می‌دهد. به دنبال اقدامات بیشتر برای ایجاد این بازارچه‌ها در مناطق شهری هستیم، البته زمانی اهداف شبکه توزیع کاملا محقق می‌شود که از صفر تا صد اقدامات در این بخش توسط شهرداری مدیریت شود.


ضرورت مدیریت صحیح در عرضه محصولات مرغوب

شهردار اراک نیز در این زمینه می‌گوید: میدان‌های میوه و تره‌بار و همچنین بازارچه‌هایی که در محله‌های مختلف از جمله 5 منطقه مورد نظر شورای شهر در دستور کار قرار گرفته به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان ایجاد می‌شوند که باید به درستی و با برنامه‌ریزی هدفمند مدیریت  شود.
«داود تاجران» با اشاره به اهمیت ارائه خدمات مناسب به شهروندان بیان می‌کند: شهرداری با همکاری شورای شهر آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث بازارچه‌های محلات را دارد، زیرا رضایت شهروندان اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف مدیریت شهری
 است. 
وی با اشاره به اینکه در بازارچه‌های میوه و تره‌بار جدید محصولات ارائه‌شده باید دارای قیمت مناسب و کیفیت مطلوب باشند، ادامه می‌دهد: شهرداری ارائه خدمات و نظارت بر امور را باید به بهترین شکل ممکن انجام دهد. با توجه به اینکه تولیدات بدون واسطه در بازارچه‌های میوه و تره‌بار جدید در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، قطعا مایحتاج مردم از قیمت مناسبی برخوردار خواهد بود که امیدواریم موجب رضایت شهروندان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید