• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25809
+
-

خانه به خانه شدگان

برخی صاحبخانه‌ها قصد دارند افزایش هزینه‌های زندگی و گرانی اجناس را با بالا بردن قیمت کرایه خانه جبران کنند

گزارش
خانه به خانه شدگان

فاطمه کمانی|‌کرمانشاه- خبرنگار:

این روزها نابسامانی‌هایی در بسیاری از بازارهای کشور از جمله طلا، ارز، خودرو و مسکن به‌وجود آمده  است.
اگرچه عده ای در این بین سودهای میلیاردی می‌برند اما برخی هم با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و گرانی هزینه‌های زندگی آن‌ها را دچار مشکلات اساسی کرده است. همزمان با گران شدن دلار و طلا، بسیاری از کالاها و خدمات هم گران شده و مسکن نیز از این شرایط مستثنا نبوده است. طی چند وقت اخیر قیمت خرید و فروش و به ویژه رهن و اجاره مسکن بسیار بالا رفته و بیشترین قشری که در این بین آسیب دیده‌اند مستاجران هستند.

تابستان امسال مستاجران با افزایش ناگهانی و چند برابری رهن و اجاره مواجه بودند و بسیاری از آن‌ها مجبور شدند خانه‌های بی‌کیفیت در مناطق پایین‌تر را انتخاب کنند. در کرمانشاه نیز اجاره خانه همزمان با بسیاری از چیزهای دیگر بالا رفته و در
برخی موارد قیمت اجاره بها و پول پیش تا 2 برابر هم بیشتر شده است.
مستاجرانی که توان اضافه کردن پول نداشتند مجبور شدند از خانه‌های سال قبل خود بروند و صاحبخانه‌ها  نیز به بهانه گران شدن همه چیز حاضر نشدند از افزایش پول ملک خود بگذرند. حال در کرمانشاه خانه‌هایی که زمانی با پول پیش 10 میلیون و کرایه 300 هزار تومانی در مناطق متوسط و پایین شهر پیدا می‌شد دیگر با پول پیش 20 میلیون و کرایه 500 هزار تومانی هم به دست نمی‌آیند. این شرایط داد مستاجران را درآورده است و صدای آن‌ها هم به جایی نمی‌رسد.


صاحب خانه‌ها می‌دانند مردم چاره‌ای ندارند

« محسن باوندپور» یکی از شهروندان کرمانشاه است و درباره وضعیت اجاره و رهن در بازار می‌گوید: خانه‌ای که سال قبل در منطقه بلوار شیرین با قیمت 35 میلیون تومان رهن کامل گرفته بودم امسال به 40 میلیون و ماهی 350 هزار تومان افزایش یافته است. 
وی اضافه کرد: صاحبخانه‌ها که می‌دانند مردم مجبور هستند و جای دیگری را نمی‌توانند پیدا کنند به صورت بسیار بی‌رحمانه نرخ خود را بالا می‌برند، آن هم برای خانه‌های سطح پایین. 
به گفته این شهروند، وقتی که کسی کارگر باشد و درآمدش به ماهی 1/5 میلیون تومان نرسد چطور می‌تواند 30، 40 میلیون تومان رهن جور کند و ماهی 300 تا 400 هزار تومان کرایه بدهد. 
باوندپور معتقد است با گرانی که امسال در کرایه خانه ایجاد شد بسیاری از مردم چند درجه از کیفیت خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کردند را کم کرده‌اند و به مناطق
پایین تر شهر رفته‌اند.


نبود نظارت بر اجاره خانه‌ها 

« رحیم رمضانی» یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی می‌گوید: ما در گذشته در منطقه کارمندان زندگی می‌کردیم، اما اکنون کرایه‌های این منطقه به 50 میلیون تومان و ماهی 500 هزار تومان رسیده است، برای خانه‌هایی که در سال‌های قبل قیمت آن‌ها فقط 20 میلیون و ماهی 250 هزار تومان بود. وی با انتقاد از نبود هیچ نظارتی بر اجاره خانه‌ها، می‌افزاید: صاحبخانه‌ها هرچقدر که بخواهند قیمت را بالا می‌برند و مردم هم راهی جز تامین آن پول ندارند.


افزایش قابل توجه اجاره‌خانه

« بهرام عیوضی» صاحب یکی از بنگاه‌های مشاور املاک کرمانشاه است و از افزایش قابل توجه اجاره خانه خبر می‌دهد و می‌گوید: در تمام شهر حداقل 30 تا 40 درصد قیمت رهن و اجاره گران شده است و این افزایش قیمت را از خانه‌های جعفرآباد و شهرک فدک و... تا گلستان و فردوسی و نوبهار داریم.
وی یادآوری می‌کند: صاحبخانه‌ها قصد دارند تمام افزایش هزینه‌های زندگی و گرانی اجناس را با بالا بردن قیمت کرایه خانه جبران کنند و از راه ملک خود درآمدزایی داشته باشند. این فعال بازار مسکن اضافه می‌کند: بسیاری از مستاجرانی که چند سال در یک خانه بوده‌اند و هر سال مبلغی را به پول پیش و کرایه اضافه می‌کردند امسال شروع به جابه‌جایی کردند و تعداد زیادی از قراردادهای چند ساله ما متوقف شده است.


راهکار؛ تشکیل کمیته ای برای قیمت‌گذاری مسکن‌

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه از افزایش چند برابری قیمت مسکن و رهن و اجاره در نقاط مختلف شهر کرمانشاه خبر می‌دهد که در برخی مناطق افزایش قیمت تا صد درصد بوده است. «محسن ملکی» ادامه می‌دهد: در مناطق بالای شهر بیشترین افزایش قیمت را داشتیم و کمترین افزایش قیمت در حد 20 تا 30 درصد نیز مربوط به مناطق پایین شهر و شهرک‌های حاشیه ای بوده است.
وی می‌افزاید: این افزایش قیمت به رکود بازار دامن می‌زند زیرا مردم قدرت خرید و توان معامله ملک را ندارند و از سوی دیگر صاحبان ملک نیز حاضر نیستند ملک خود را با قیمت پایین عرضه کنند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه راهکار این موضوع را تشکیل کمیته ای برای قیمت‌گذاری سراسری مسکن می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که قیمت‌گذاری دست صاحبان ملک باشد وضعیت همین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید