• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25818
+
-

ایستادن پای درختان شهر

مسئولان ادعا می‌کنند از قطع درختان در ساخت‌وسازهای شهری پیشگیری کرده‌اند

گزارش
ایستادن پای درختان شهر

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

هفته گذشته با تماس شهروندان با دفتر تحریریه روزنامه همشهری مبنی بر اینکه عده‌ای به قطع درخت کهنسال خیابان سعیدیه جنوبی مشغول هستند، تصمیم به بررسی موضوع قطع درختان شهر گرفتیم. برخی مردم از اینکه شهرداری اجازه می‌دهد درختان قدیمی شهر که عامل اصلی تلطیف هوای شهر هستند قطع شوند گلایه دارند. به سراغ مسئولان شهری رفتیم تا ببینیم برای حفظ فضای سبز چه برنامه‌هایی دارند. 


قطع درخت با مجوز

عضو شورا و نماینده شورای اسلامی شهر در کمیسیون ماده 7 شهرداری همدان درباره قطع یک اصله درخت در خیابان سعیدیه جنوبی می‌گوید: کمیسیون ماده 7 مجوز قطع این درخت را صادر کرده است و دلیل آن آسیب دیدن بخش داخلی و احتمال سقوط آن بعد از جابه‌جایی دکه مطبوعاتی مجاور این درخت بود که می‌توانست برای عابران خطر‌ساز باشد. در زمان قطع درخت من در محل حضور داشتم و با بازدید میدانی متوجه صحت آسیب‌زا بودن درخت برای مردم شدم.

 رضوان سلماسی اضافه می‌کند: نیرو‌های شهرداری می‌دانند که یکی از مخالفان جدی قطع درخت هستم و به‌هیچ‌وجه اجازه قطع درختی را صادر نمی‌کنم. به همین دلیل در هنگام اجرای طرح کندر‌و خیابان سعیدیه جنوبی این طرح را تغییر دادیم تا درختان قدیمی این قسمت از شهر قطع نشود. جلسه‌هایی هم با معماری و شهر‌سازی شهرداری (5 جلسه) برگزار کردیم که طرح‌های شهری را طوری اجرا کنند که درختی قطع نشود.


درختان و ساخت‌وساز

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان در پاسخ به این سوال همشهری که شهرداری برای پیشگیری از قطع درختان شهر چه برنامه‌ای دارد، می‌گوید: تقاضا کرده‌ایم طراحان ساختمان طراحی در‌های پارکینگ را طوری انجام دهند که مقابل درختی قرار نگیرد تا بعد مالک به بهانه آن بتواند مجوز قطع درخت بگیرد. همچنین درصدد هستیم همه کارشناسان شهرسازی مناطق چهار‌گانه شهرداری را آموزش دهیم که آنان بتوانند هنگام ساخت‌وساز درختان ملک را حفظ کنند. همین‌طور مصوبه‌ای از کمیسیون ماده 5 گرفته‌ایم که بر مبنای آن سازندگان ساختمان در شهر همدان ملزم هستند درختان را در ملک خود حفظ کنند و حتی فضای سبزی معادل 3 تا 5 درصد زمین را در ملک خود با کاشت درخت اجرا کنند. 

مجید یوسفی‌نوید می‌افزاید: چند وقت پیش ساختمانی تقاضای مجوز ساخت داده بود، اما درختی در ملک قرار داشت که با ساخت ساختمان جدید باید درخت را قطع می‌کردند اجازه این کار را ندادیم و حتی به سازمان نظام مهندسی هم نامه نوشته‌ایم که مهندسان طراح در طراحی‌های خود این موضوع را لحاظ کنند که درختان باید حفظ شوند. روشی هم باب شده بود که برخی شیب‌راهه ورودی پارکینگ خود را وارد پیاده‌رو می‌کردند و به فضای سبز شهری و عبور‌ و مرور ایمن مردم در مجاورت خیابان‌های اصلی آسیب می‌رساندند و موجب نابودی فضای سبز پیاده‌رو می‌شدند. در همان نامه به نظام مهندسی تاکید کردیم اگر مواردی مانند این مشاهد کنیم، مهندسان متخلف این حوزه را به شورای انتظامی معرفی خواهیم کرد. 


تغییر عرض معبر

یوسفی‌نوید ادامه می‌دهد: افزون بر این اینها در طراحی فضای پارک‌ها به‌خصوص بوستان 102 هکتاری ولایت می‌توانستیم برای کاهش بار ترافیکی معبر عرض معابر را بیشتر کنیم اما با دغدغه‌ای که برای حفظ درختان داریم این بوستان را طوری طراحی کردیم که اگر معبری به درختی برخورد کرد مسیر معبر تغییر کند یا عرض معبر کاهش یابد یا اصلا معبر را یک طرفه اجرا کنیم که درختان در آن معابر به طور کامل باقی بمانند و قطع نشوند. 


وی می‌گوید: برخی از افراد هم به دلیل ناتوانی جسمی تقاضا داشتند که طبقه آخر ساختمان را هم با آسانسور بروند که این مجوز را هم صادر کردیم تا آنها بتوانند در پشت بام خانه خود فضای سبزی را به عنوان باغ پشت‌بامی اجرا کنند (روف گاردن). حتی به مشاور طرح جامع و تفصیلی شهر هم پیشنهاد کرده‌ایم که در باز‌نگری و باز‌بینی این طرح کیفی‌سازی ساختمان‌های شهری را با توجه به حفظ فضای سبز شهری و محیط زندگی ساکنان لحاظ کند. به همکارانمان در شهرداری هم پیشنهاد داده‌ایم که در فضای شهری به جای کاشت چمن، درخت و درختچه بکارند. به نظام مهندسی هم نامه نوشتیم که نقشه‌برداران املاک موظف هستند درختان موجود در ملک را حفظ کنند و طرح ساختمان مبتنی بر آن باشد. 


انتقاد مردم

علی رهبریان، شهروند همدانی، به همشهری می‌گوید: شهرداری برای اجرای کندرو ‌خیابان سعیدیه جنوبی مجاور ورزشگاه شهید شمسی‌پور تعدادی درخت را قطع کرده است. دلیل آنها این بوده است که این درختان چندان قدیمی نیستند و می‌توان در جایی دیگر این درختان را کاشت. بعد که به انتهای این مسیر رسیدند و اعتراض‌های شهروندان را دیدند، نتواستند چند درخت قدیمی این معبر را قطع کنند و مجبور به تغییر مسیر شدند. اما امروز صدای اره برقی به گوش می‌رسید و شاهد بودیم که نیرو‌های پیمانکار فضای سبز شهر‌داری درختی قطور و قدیمی را در کنار دکه مطبوعاتی است، قطع می‌کردند. شاید تصور می‌کردند دم غروب است و مردم متوجه آن نمی‌شوند اما نمی‌دانستند صدای اره برقی آنها چند خیابان آن طرف هم به گوش می‌رسد. تقاضای ما شهروندان همدانی این است که شهرداری طرح‌های خود را طوری اجرا کند که درختی قطع نشود. این درختان عامل سر‌سبزی و خنکی هوای شهر هستند و با قطع آنها گرمای هوای شهر بیش از این خواهد شد و هزینه‌های انرژی بیشتری به مردم تحمیل می‌شود. 
شهروند دیگری به نام مریم محبی هم می‌گوید: شهرداری با آبیاری درختان سعی می‌کند درختان را از گرما حفظ کند، اما بیشتر با این کم‌آبی آب را هدر می‌دهد. آبیاری درختان طوری است که برخی درختان غرق آب می‌شوند و برخی درختان فقط سطح خاکشان خیس می‌شود و آب به ریشه آنها نمی‌رسد. در خیابان پروفسور زلفی‌گل درختی کنار سایر درختان سبز قرار دارد که در حال خشک شدن است یا خشک شدن چند درخت قطور را می‌توان در خیابانی نزدیک شورا دید. مقابل دادستانی همدان در خیابان طالقانی هم به دلیل کم‌آبی حتی جوانه‌های سردرختی قطور خشک شده است. 
مردوخ سماواتی یکی دیگر از شهروندان همدانی هم می‌گوید: شهرداری در اجرای طرح‌های عمران شهری پیمانکاران خود را توجیه نکرده است. شهرداری در فضای سبز با هزینه مردم درخت می‌کارد و پیمانکاران شهرداری با بیل مکانیکی به جان درختان می‌افتند و وقتی طرحی را اجرا می‌کنند با سهل‌انگاری آنان درختان زخمی می‌شوند و درختان زخمی‌شده بعدا به دلیل آسیب دیدن ریشه‌شان خشک می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید