• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25813
+
-

داستان دختری که فدراسیون دو ومیدانی را به چالش کشید

داستان دختری که فدراسیون دو ومیدانی را به چالش کشید

فرزانه فصیحی دردنامه نوشته و از خداحافظی گفته ، محمد صمیمی گوشی‌اش را خاموش کرده، شاید این سکوت هم در نوع خودش اعتراضی باشد، این دو به لیست تیم‌ملی دوومیدانی که قرار است در بازی‌های آسیایی جاکارتا شرکت کنند، معترض‌اند اما مجید کیهانی می‌گوید کسی نمی‌تواند به این لیست ایراد بگیرد. 
فدراسیون دوومیدانی جزو آخرین فدراسیون‌هایی بود که لیست تیم‌ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی اعلام کرد، قصد این بود که مدعیان به رکوردهای ورودی برسند تا کم‌حاشیه‌ترین انتخاب انجام شود. در بعضی از ماده‌ها، کسی به رکوردهای ورودی نرسید تا انتخاب با خود فدراسیون باشد. کیهانی، رئیس فدراسیون به ایسنا گفته است نفراتی انتخاب شده‌اند که به رکوردهای ورودی نزدیک بوده‌اند ولی در این مورد تردیدهایی وجود دارد. یکی از موادی که روی آن بحث وجود دارد، پرتاب دیسک است. احسان حدادی نفر اول این ماده است که پرتاب‌هایی بالاتر از رکوردهای ورودی داشته است، نفر دومی که در لیست اعزام حضور دارد بهنام شیری است. در این ماده محمد صمیمی بعد از احسان مدعی اصلی است. هرچند او هم مثل شیری به‌حد نصابی که تعیین شده بود، نرسید اما حضور در جاکارتا را حق خودش می‌داند نه شیری. پرتاب‌های این دو نزدیک به‌هم است ولی صمیمی بدون مربی تمرین می‌کند و شیری با مربی.  به‌نظر می‌رسد دلیل انتخاب شیری همین مربی باشد. گفته می‌شود شیری با مربی‌ای که فدراسیون برای پرتابگران دیسک درنظر گرفته است تمرین می‌کند ولی صمیمی حاضر به این کار نشده است. بهانه صمیمی این است که این مربی در دوران ورزشی‌اش پرتابی بالای 65 متر نداشته است و برای مبتدیان خوب است نه برای او که بالای 60 متر پرتاب می‌کند. دیروز گوشی صمیمی خاموش بود و سکوت را به‌حرف زدن ترجیح داده است. 
فرزانه فصیحی بیش از هرکس دیگری شاکی است. او چند روز قبل در فینال لیگ طلایی با اختلاف دو صدم ثانیه اولی دوی 200 متر را از دست داد و این دلیلی شد تا الهام کاکلی جای او را بگیرد. فصیحی در واکنش به این اتفاق در اینستاگرام از خداحافظی حرف زده است: «به خداحافظی از ورزش حرفه‌ای و پیست‌های دوومیدانی فکر می‌کنم، با نگاهی که نومیدانه بر مدال‌هایم خیره مانده است... قهرمانی و کسب مدال‌های رنگارنگ سکوی پرتابی نبود. متاسفم برای زمان‌های از دست‌رفته و بهترین روزهای عمرم... فدراسیون دوومیدانی ایران به‌همین راحتی از سریع‌ترین دونده دختر خود چشمپوشی کرد و تلاش‌ها و ثبت رکوردهای قابل‌توجه من‌را در 60 متر، 100 متر و 200 متر نادیده گرفت. منی که بارها و مخصوصا در تلاش‌های اخیر کسب سهمیه، صلاحیت و توانایی خود را در سه رشته سرعت ایران به رخ کشیدم،می‌بایست(علی‌رغم وجود سهمیه) از اعزام به بازی‌های آسیایی جاکارتا حذف‌ می‌شدم تا بار دیگر یادمان نرود که هیچ اتفاق خوبی قرار نیست رخ دهد و نه هیچ رویایی برای تحقق و دویدن....دریغ کردن فرصت طلایی بازی‌های آسیایی خط بطلانی بود برای تمام عمری که به مشقت گذشت. می‌روم تا به زندگی‌ام سر و سامانی دوباره بدهم.»
رنجنامه‌ای که فصیحی در اینستاگرام منتشر کرده در بسیاری از رسا‌نه‌های داخلی و خارجی باز نشر شد.
هرچند دوستان او، به‌خصوص سپیده توکلی که در لیست اعزامی به جاکارتا قرار دارد، تلاش می‌کنند او را از این تصمیم منصرف کنند اما پیشنهادهایی هم به فصیحی شده، اینکه به جای ماندن در ایران، به کشوری برود که قدرش را  بدانند.  کسانی که تصمیم فصیحی برای رفتن از ورزش و دوومیدانی را قطعی می‌دادند، احتمال می‌دهند محمد صمیمی هم راه برادرش محمود را برود و از دیسک و دوومیدانی خداحافظی کند، مثل همه آنهایی که در این چند ساله بدون اینکه عمر ورزشی‌شان به پایان رسیده باشد، کنار رفته‌اند.  دوومیدانی برای جاکارتا 16 سهمیه داشت اما به‌جای این تعداد، فقط 12 نفر را به تیم دعوت کرده است. شاید گفته شود فدراسیون برای کم کردن هزینه‌ها ترجیح داده فقط بهترین‌ها و آنهایی که شانس مدال دارند به جاکارتا ببرد، اما در لیست همراهان به اندازه کافی نفر اضافی حضور دارد و می‌شد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌جای ورزشکاران، نام آنها را حذف کرد. علاوه بر مربیان و رئیس فدراسیون که عنوان سرپرست تیم را دارد، هاشم صیامی، سرپرست، پریسا بهزادی، نایب رئیس زنان و تیمور غیاثی، سخنگوی سازمان تیم‌های‌ملی هم تیم را همراهی می‌کنند. به‎نظر می‌رسد تعداد نفرات با حساب و کتاب انجام شده باشد. اینکه هر چه تعداد ورزشکاران کمتر باشد و مدالی به‌دست بیاید، درصد موفقیت بالاتر می‌رود و انتقادات کمتر. گرفتن سه مدال بین 12 نفر، بهتر از رسیدن به سه مدال با 16 نفر است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :