• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25791
+
-

پل‌های هوایی دالان متکدیان است

یادداشت

الهام آمرکاشی|  روزنامه‌نگار:

پل پیاده‌رو یا پل عبور عابر پیاده به پلی گفته می‌شود که به منظور رفت‌وآمد از جایی به جای دیگر ساخته می‌شود اما معمولاً برای عبور امن پیادگان از موانعی مانند رودخانه‌ها، جاده‌ها و آزادراه‌هاست. میان آنچه قدیم‌ترها از پل در ذهن وجود داشت با آنچه این روزها در مواجهه با پل‌های هوایی می‌بینیم فاصله زیادی وجود دارد. تکدی‌گری، دستفروشی، کارتن‌خوابی و حضور معتادان و کودکان کار نتیجه آسیب‌های اجتماعی هستند که به کرات در پل‌های هوایی کرج دیده می‌شوند. این پل‌ها در هرمِ گرمای تابستان محلی برای کسب ارتزاق و امرار معاش این افراد از طریق تکدی و دستفروشی شده است. عده‌ای از این گروه که گویی گوشه‌ای از پل‌ها را به نام خویش سند زده‌اند تمام روز را در این پل‌ها می‌خوابند و حال خوب و بدشان را به رخ شهروندان می‌کشند. با دیدن این صحنه‌ها، مردم کرج نظرات متفاوتی را ابراز می‌کنند و در این میان گفت و شنودهای مردم با مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تفاوت چشمگیری دارد. آنچه مردم در سطح شهر می‌بینند با آنچه مسئولان بیان می‌کنند کمی متناقض و گاه معکوس است.

در این روزها عده‌ای از مسئولان ذی‌ربط از پوشش‌های گیاهی برای زیباسازی پل‌های هوایی سخن می‌گویند، در حالی که در شهری که متکدیان و دستفروشان آن زشتی شهر را به رخ می‌کشند انتظار تدبیر و چاره‌اندیشی برای ساماندهی این گروه می‌رود. کاش همان‌قدر که بعضی مدیران به اموری چون ایجاد پوشش گیاهی و زیباسازی در پل‌ها می‌اندیشند بعضی دیگر از مسئولان به پاکسازی و بهسازی نقاط ضعف و منفی همت می‌گماردند تا آرامش و زیبایی بیشتری بر چهره شهر بنشیند.

 به گفته غلامرضا رضوانی، جانشین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج 44 پل عابر پیاده در شهر کرج وجود دارد؛ این یعنی 44 مکان امن برای رفت‌‌و‌آمد شهروندان و 44 مکان نامناسب برای متکدیان، کارتن‌خواب‌ها، دستفروش‌ها و.... که اگر آسیب‌شناسی بهنگام صورت نگیرد، شاهد رخدادهایی خواهیم بود که برای شهر و شهروندان گران تمام خواهد شد. 

در این میان جواد غلامی، ناظر گرمخانه‌های شهرداری کرج، از ضرورت راه‌اندازی گشت اورژانسی برای جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌های کرج خبر می‌دهد و می‌گوید: در بیشتر موارد ناچاریم با ماشین شخصی و به کمک مسئولان کمپ‌های خصوصی در خیابان‌ها تردد کنیم و با شناسایی این معتادان آنان را وادار کنیم در گرمخانه‌ها یا کمپ‌ها حاضر شوند. 
اگر از یکایک مسئولان بخواهیم که جدا از نظارت بر سطح شهر و جمع‌آوری یکایک معتادان، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان نگاهی هم به فضای شهری بکنند و رفع آسیب‌های اجتماعی چشمگیر را نیز مد نظر قرار دهند، انتظار بجایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :