• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25789
+
-

گردشگری ورزشی، کلید رونق قشم

حسین آزاد منجیری| کارشناس گردشگری:

برنامه‌‌ریزی و بسترسازی برای برگزاری تورنمنت‌های ورزشی مختلف آسیایی و جهانی در قشم می‌تواند روزنه برون‌رفت از رکود گردشگری در فصل گرما شود و رونقی پایدار در اقتصاد جزیره ایجاد کند.
جزیره در اوایل مرداد میزبان اردو‌های آمادگی برای تیم‌های ملی در رشته‌های بسکتبال و فوتبالی بود که مسابقات آسیایی تایلند را پیش‌رو دارند.
این تیم‌ها قشم را به دلیل شباهت اقلیمی با کشور میزبان مسابقات برگزیده بودند تا بتوانند به آمادگی لازم دست پیدا کنند و با این نوع آب‌و‌هوا آشنا شوند و از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن بهره‌مند شوند.

با دقت در این مسئله می‌توان دریافت کشورهایی که دارای یک صنعت گردشگری پویا هستند در فصل‌هایی از سال که آب‌و‌هوا چندان دلخواه گردشگران نیست به برگزاری رویدادهایی اقدام می‌کنند تا در سراسر سال چرخ این صنعت پر سود در گردش باشد.
این مسئله می‌تواند برای ایران و به ویژه قشم درسی ارزشمند باشد تا از اسارت منابع نفتی رهایی یابد و از ظرفیت‌های بی‌شمار خود برای رونق اقتصادی بهره ببرد.
در جزیره قشم از ایجاد پدیده‌هایی مانند مسابقات ورزشی و سرگرمی کشوری و جهانی در فصل گرما غفلت شده است؛ این در حالی است که دیگر مناطق جهان با اقلیم مشابه در رقابت سنگین با یکدیگر و استفاده از این راهکار گردشگران را به سمت خود جذب می‌کنند.

جزیره قشم حدود 300 کیلومتر خط ساحلی و 1500 کیلومتر مربع وسعت دارد که یک فرصت و ثروت طلایی برای ایران است. امروزه بیش از 60 نوع ورزش و فعالیت آبی وجود دارد که با توجه به آب‌های آرام قشم، اکثر این رشته‌ها و فعالیت‌ها می‌تواند در این جزیره ایجاد شود که در نتیجه آن علاقه‌مندان بسیاری راهی این منطقه خواهند شد.
برای رسیدن به این مهم نیازی به سرمایه‌گذاری دولتی نیست بلکه با یک برنامه‌‌ریزی همه‌جانبه و حساب‌شده می‌توان جاذبه‌های اقتصادی را برای ورود بخش خصوصی به ورزش قهرمانی در قشم و به‌خصوص رشته‌های آبی ایجاد کرد. با وقوع این پدیده، بخش خصوصی خود برای برگزاری تورنمنت‌های مختلف تلاش می‌کند و جزیره به مکانی معتبر برای برگزاری مسابقات آسیایی و جهانی تبدیل می‌شود و مسافران داخلی و خارجی با انگیزه حضور در مسابقات ورزشی و تفریحی در قشم حضور پیدا می‌کنند.

نمونه دیگر این موضوع را می‌توان در میزبانی قطر برای جام جهانی فوتبال 2022 یافت که زمزمه‌های همراهی جزیره کیش با قطری‌ها به گوش رسید و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش را در کارنامه کاری خود دارد از این آمادگی خبر داد.
این در حالی است که در قشم با وجود برخورداری از شرایط به مراتب مناسب‌تر هم از نظر وسعت و هم از نظر نزدیکی به کشورهای دیگر و نیز جاذبه‌های زیبا هیچ‌گونه تلاشی در این زمینه دیده نمی‌شود و این امر نشان از آن دارد که بستر‌سازی لازم برای استفاده از این دارایی انجام نشده است.

ورزش یکی از جذاب‌ترین رویدادهایی است که می‌تواند گردشگران را جذب کند؛ به همین دلیل است که کشورهای مختلف در تلاشند تا با کسب میزبانی تورنمنت‌های بزرگ به اقتصاد خود رونق دهند و بخش خصوصی را از این مزایا منتفع کنند. بنابراین قشم به عنوان یک ژئوپارک جهانی می‌تواند در کنار جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و اقتصادی با خلق رویدادهای مختلف ورزشی بسته کاملی از اهداف گردشگری را برای مردم جهان ترسیم و آنان را به سوی خود دعوت کند. فعال شدن گردشگری ورزشی به سرعت توجه سرمایه‌گذاران مهم داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می‌کند که خود عاملی برای شکوفایی بیشتر صنعت گردشگری در جزیره قشم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید