• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25770
+
-

بیمه نصفه‌نیمه

استقبال مردم همدان از انواع بیمه کم است

اقتصادی
بیمه نصفه‌نیمه

آیدا شاکر|  همدان- خبرنگار:

سازمان بیمه تامین اجتماعی طبق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و سازمانی دولتی است که می‌تواند همه اقشار ساکن در کشور را تحت پوشش قرار دهد. 
در سال‌های اخیر و با بالا رفتن حق بیمه‌ها، بیمه‌شوندگان اختیاری از این سازمان کمتر استقبال می‌کنند. استان همدان با سهم 42 درصدی افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی رقم پایینی را نسبت به آمار کشوری که رقم 55 درصدی را نشان می‌دهد داراست. از ابراهیم شریعتی، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی استان همدان، درخصوص علت این کم‌توجهی در استان پرسیدیم. 


اهمیت بیمه

شریعتی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت بیمه تامین اجتماعی در آینده افراد اظهار می‌کند: اقتصاد خانواده با بیمه تامین اجتماعی رابطه مستقیمی دارد. برای مثال اگر شخصی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد نیازمند درمان شود بیمه با برعهده گرفتن بیش از نیمی از هزینه‌های درمان، مانع فروپاشی خانواده‌ به علت مخارج بالای درمان می‌شود و به همین دلیل این سازمان به نحوی پدر معنوی خانواده‌های تحت پوشش است. 

وی در زمینه میزان هزینه‌ای که این سازمان در بحث درمان و دارو تقبل می‌کند، می‌گوید: درصدی که بیمه تامین اجتماعی آن را تقبل می‌کند در نهایت بستگی به مرکز ارائه‌دهنده خدمات پزشکی و درمانی دارد. در همه بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌های سازمان تامین اجتماعی افراد تحت پوشش می‌توانند به صورت رایگان از خدمات بهره ببرند. 

در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی سازمان 90 درصد هزینه‌ها را تقبل می‌کند و 10 درصد باقیمانده به صورت فرانشیز و آزاد دریافت می‌شود. در بیمارستان‌های خصوصی که تعرفه‌های درمان بیشتر از بیمارستان‌های دولتی است، سازمان تامین اجتماعی 90 درصد هزینه‌های مقدار دولتی تعرفه را پرداخت می‌کند که ممکن است با مبلغ اضافه‌ای که یک نهاد خصوصی دریافت می‌کند این میزان برای اشخاص حدود 60 درصد شود. 
معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی می‌افزاید: همه داروهای ایرانی نیز مشمول بیمه هستند. داروهای ایرانی که مشابه خارجی داشته باشند با هدف حمایت از تولید ملی تحت پوشش بیمه قرار دارند. 


 کارگاه و کارفرما

شریعتی با اشاره به درصد پایین افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان همدان می‌گوید: در استان همدان اغلب افراد خودشان صاحب کارگاه و کارفرمای خود محسوب و بنابراین مشمول بیمه اختیاری و مشاغل آزاد می‌شوند. 
معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اضافه می‌کند: اگر افراد از اهمیت بیمه تامین اجتماعی در تامین آینده خود خبر داشته باشند، مسلما این درصد افزایش خواهد یافت. 
وی ادامه می‌دهد: استان همدان با سهم 42 درصدی افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی رقم پایینی را نسبت به آمار کشوری که رقم 55 درصدی را نشان می‌دهد داراست.


تعهد بیمه‌ها

یکی از مشکلاتی که مردم در مورد بیمه‌های اختیاری مطرح می‌کنند این است که شرکت‌ها به تعهداتی که در قرارداد قید می‌شود پایبند نیستند و سر بزنگاه پشت بیمه‌گذار را خالی می‌کنند. 
شهاب شیخ‌الاسلامی کارشناس بیمه در این باره می‌گوید: برای هریک از موارد بیمه تعریفی وجود دارد که اگر محقق شود، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت‌های واردشده به بیمه‌گذار می‌شود و چون مردم درباره این تعریف‌ها آگاهی ندارند فکر می‌کنند شرکت‌های بیمه به طور کامل به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. از طرفی شرکت‌ها برای جذب مشتری در هنگام عقد قرارداد موارد را خوب به شخص بیمه‌گذار توضیح نمی‌دهند و بعد از اینکه حادثه رخ می‌دهد از زیر بار تعهدات خود شانه خالی می‌کنند که این بی‌صداقتی باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود. به علاوه اینکه توضیحات کامل به بیمه‌گذار این تصور را به وجود می‌آورد که شرکت به دنبال اخذ هزینه‌های بیشتر است. 

وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر همه شرکت‌های بیمه خدمات یکسانی به مشتریان خود ارائه می‌دهند و هیچ شرکت بیمه‌ای خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه نمی‌دهد. بحث رقابت باعث تبلیغات گسترده و در مواردی دروغین شده است. تنها تمایز شرکت‌ها که موجب مقبولیت آنها نزد مردم می‌شود خدمات پس از فروش است که باعث جذب و دفع مشتری می‌شود. 

شیخ‌الاسلامی درباره لزوم فرهنگسازی بیمه می‌گوید: صنعت بیمه صنعتی «برد برد» محسوب می‌شود و سود آن هم به اشخاص هم به شرکت‌ها و دولت می‌رسد. اما متأسفانه فرهنگ بیمه در میان مردم ما به خوبی جانیفتاده است، چراکه از نظر مردم ما حادثه همیشه برای دیگران اتفاق می‌افتد در حالی‌ که امکان رخ دادن حوادث ناگوار برای همه یکسان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید