• شنبه 7 تیر 1404
  • السَّبْت 2 محرم 1447
  • 2025 Jun 28
پنج شنبه 8 خرداد 1404
کد مطلب : 256341
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/868gm
+
-

اتوبوس‌های جدید تهران کجا رفتند؟

با توجه به تعداد بالای مسافران در جنوب شهر، بیشترین نوسازی‌ها به اتوبوس های این مناطق اختصاص یافت

حمل و نقل
اتوبوس‌های جدید تهران کجا رفتند؟

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

روزانه بیش از یک میلیون نفر دراین شهر شلوغ با ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی در4561ایستگاه جابه‌جا می‌شوند. بخشی از این جابه‌جایی توسط خطوط تندرو یا همان بی‌آرتی و بخشی هم توسط خطوط فیدر(غیرتندرو) انجام شده است. اتوبوس‌های جدید برقی و غیربرقی شهرتهران هم بین مناطق مختلف از شمال تا جنوب شهر تقسیم و درخطوط فیدر فعال شده‌اند. در گذشته این باور وجود داشت که اتوبوس‌های نو سهم مناطق خوش‌نشین شمال شهر می‌شود و فرسوده‌ها نصیب جنوب شهری‌هاست. اما آمارهای این دوره مدیریت شهری خلاف باورها را نشان می‌دهد.

بیشترین اتوبوس‌ها در جنوب تهران
 لیست واگذاری‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از اتوبوس‌ها درمناطق جنوب شهر مشغول خدمات‌رسانی هستند. ازمجموع هزار و 114 اتوبوس غیربرقی جدید، سهم مناطق یک تا 8و همچنین منطقه22درمجموع 493دستگاه بوده و سهم مناطق 9تا 21هم 621 دستگاه است. در نتیجه با نوسازی‌های صورت‌گرفته، ناوگان اتوبوسرانی در مناطق 2و 17کاملا نوسازی شده و این مناطق دیگر اتوبوس فرسوده ندارند.

برقی‌ها در مرکز شهر
علاوه بر اتوبوس‌های غیربرقی که وارد ناوگان شده‌اند، 189دستگاه اتوبوس برقی هم وارد ناوگان شده است. این 189دستگاه در 11خط مرکز شهر و محدوده بازار بزرگ تهران به کار گرفته شده‌اند. با حضور در نقاطی مانند میدان امام خمینی(ره)، میدان جمهوری، میدان بهارستان، میدان فردوسی، پل کریم‌خان، میدان انقلاب و میدان امام حسین(ع) شهروندان می‌توانند از این اتوبوس‌های لاکچری استفاده کنند.

کدام مناطق بیشترین اتوبوس نو را دریافت کرده‌اند؟
از بین مناطق 22گانه شهرتهران، بیشترین تعداد اتوبوس نو(غیربرقی) به‌ترتیب در مناطق 5، 11و 20به کارگرفته شده‌اند. سهم این مناطق به‌ترتیب 166، 139و 98 دستگاه بوده است.

کدام مناطق کمترین اتوبوس را دریافت کرده‌اند؟
درمقابل بیشترین‌ها، کمترین‌ها را داریم. مناطق 9، 3و همچنین 16و (به شکل مشترک)14کمترین اتوبوس را دریافت کرده‌اند. سهم این مناطق به‌ترتیب 12، 18و 21دستگاه است.

نوسازی تمام ناوگان فرسوده تهران تا پایان سال
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:خدمات‌رسانی اتوبوس‌های شرکت واحد به این شکل نیست که بتوانیم آنها را محدود به یک منطقه خاص بدانیم. برای مثال اتوبوسی از منطقه‌ای در جنوب شهر شروع به حرکت می‌کند و با گذر ازچند منطقه در ایستگاه پایانی به منطقه‌ای در شمال شهر می‌رسد و برعکس. به همین جهت مناطق اتوبوسرانی متفاوت با‌ مناطق شهری است و 6منطقه اتوبوسرانی و 8سامانه تندرو در شهر تهران داریم. اتوبوس‌هایی که وارد خطوط می‌شوند متعلق به تمام شهر هستند و نگاه ما در بحث نوسازی هم کلی است و امیدواریم تا پایان سال ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نوسازی شود. دربحث نوسازی معیارهای مختلفی وجود دارد؛ مثلا منطقه17دارای 3خط اتوبوسرانی است که هر3 خط فرسوده بود و با حدود 35دستگاه اتوبوس جدید هر3خط نوسازی شد. البته در بحث نوسازی خطوط باتوجه به اینکه بیشترین مسافر اتوبوس را در جنوب شهر داریم، تلاش شد تا خطوط فرسوده در این محدوده بیشتر نوسازی شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید