• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25591
+
-

زمزمه‌های بازگشایی مرز خسروی

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور‌: مقرر شده مرز خسروی حداقل یک ماه قبل از اربعین بازگشایی شود

گزارش
زمزمه‌های بازگشایی مرز خسروی

سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:

چند سالی است که سکوت معنادار مرز بسته خسروی چشم‌های منتظر زائران اربعین را به روزنه امیدی برای عبور از این معبر بی‌قرار کرده تا زوار ابا عبدالله الحسین علیه السلام پای پیاده خود را به بین الحرمین برسانند و شکوه دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام جهانیان را متحیر سازد. 

سال گذشته، اما زمزمه‌های بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین، مردم کرمانشاه را به روزهای خوب و آینده‌ای روشن امیدوار ‌کرد و مسئولان ارشد استانی و کشوری در تکاپوی هرچه بیشتر برای بازگشایی این مرز استراتژیک غرب کشور برآمدند و رایزنی‌های زیادی با مقامات عراقی برای بازگشایی مرز خسروی صورت گرفت، اما تحرکات تروریست‌ها و ناامنی‌های آن سوی مرز و ناتوانی دولت عراق برای تأمین امنیت این زائران، مرز خسروی را همچنان بسته نگه داشت و حجم قابل توجهی از ترددها متوجه مرز مهران شد. 

این در حالی است که زیرساخت‌ها و امکانات قابل توجهی در مسیر تردد زائران اربعین و به ویژه در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی ایجاد شد و در واقع همه چیز مهیای تردد زائران اربعین بود؛ اما در روزهای نزدیک به اربعین، دولت عراق امکان بازگشایی این مرز را منتفی اعلام کرد، اتفاقی که سال‌های گذشته نیز رخ داد. بسته شدن مرز خسروی به روی زوار اربعین طی سال‌های اخیر نه تنها سبب مشقت زائران در تردد شده، بلکه زیان‌های سنگین اقتصادی را نیز متوجه مرزنشینان این دیار کرده است. 
چنان‌که هتل‌داران قصرشیرین از رکود حاکم بر این منطقه به ستوه آمدند و خواستار اقدام عاجل برای بازگشایی این مرز شدند. امسال نیز با نزدیک شدن به ماه محرم، بازگشایی مرز خسروی به عنوان یک مطالبه در کانون توجه قرار گرفته و وعده مقامات ایرانی درخصوص بازگشایی این مرز برای اربعین امسال، زائران کربلا را امیدوار کرده است.


توافق با طرف عراقی 

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور چندی پیش اعلام کرد که امسال با توافقاتی که با طرف عراقی داشتیم، مقرر شد مرز خسروی حداقل یک ماه قبل از اربعین بازگشایی شود تا زائران به راحتی بتوانند از مرز خارج شوند. «شهریار حیدری» افزود: سال گذشته مرز خسروی پیش از اربعین حسینی بسته شد و طرف عراقی به دلیل امنیتی اجازه بازگشایی این مرز برای تردد زائران را نداد. وی بیان کرد: امسال با تدابیر اتخاذ شده و جلساتی با مسئولان عراقی، قرار است مرز خسروی برای اربعین بازگشایی شود و با توافق‌هایی که با طرف عراقی داشتیم، مقرر شد مرز خسروی حداقل یک ماه قبل از اربعین بازگشایی شود تا زائران به راحتی بتوانند از مرز خارج شوند. حیدری با اشاره به مشکلاتی که سال‌های گذشته در مرز مهران ایجاد شد، اظهارکرد: در سال‌های گذشته برخی بدون ویزا وارد کشور عراق شدند، اما امسال هیچ فردی بدون ویزا نمی‌تواند از مرزها خارج شود. 

وی تصریح کرد: اگر کسی به طور غیررسمی از کشور خارج شود، دولت عراق امسال هیچ گونه مدارایی با او نمی‌کند و با خاطی برخورد جدی خواهد شد، امسال همه زائران باید ویزای اربعین اخذ کنند و بدون ویزا امکان خروج از کشور را ندارند. در صورتی که کسی بدون ویزا قصد خارج شود، با او به عنوان متجاوز مرزی برخورد می‌شود.


تاکید رئیس جمهوری بر بازگشایی مرز خسروی

استاندار اما با تأکید بر این‌که برای بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین مانعی وجود ندارد، اظهار کرد: هیچ ابهامی در بازگشایی این مرز برای ما وجود ندارد و تقریبا با قول و قراری که مسئولان کشوری داده‌اند، این مرز بازگشایی می‌شود، مگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد که روال از دست دولتمردان خارج شود. «هوشنگ بازوند» افزود: همه مسئولان از جمله رئیس جمهوری و معاون اول او تاکید ویژه‌ای بر بازگشایی مرز خسروی دارند و ما امیدوار به بازگشایی مرز هستیم و بازگشایی آن فرصتی برای کشور است. بازوند با اشاره به اقدامات بسیار در حوزه فراهم کردن زیرساخت‌های اربعین در سال گذشته خاطر نشان کرد: سال گذشته اقدامات خوبی در همه حوزه‌ها و به‌ویژه زیرساختی، به‌منظور آمادگی استان برای استقبال از زوار اربعین انجام شد. اگرچه این مرز باز نشد اما این امکانات و این آمادگی بی ثمر نبود و در ایام زلزله یاری‌رسان استان شد و حتی استان‌های خوزستان و ایلام نیز از محل همین امکانات که برای اربعین لحاظ کرده بودند در زلزله استان یاری‌رسان شدند.
استاندار بر تدوین هرچه سریع‌تر طرح جامع اربعین تأکید کرد و افزود: این طرح باید حداکثر تا 25 شهریور آماده شود و اعتبارات آن نیز از محل اعتبارات دولتی تامین می‌شود. وی گفت: تدوین این طرح می‌تواند در سال‌های آینده نیز به عنوان طرح گردشگری مذهبی برای استان مورد استفاده قرار گیرد. بازوند تاکید کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی باید بدانند هر اقدامی که در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین در استان انجام می‌دهند عملا سرمایه‌گذاری برای استان است و باید اربعین را فرصتی برای استان بدانند. وی ادامه داد: باید بتوانیم در همه ابعاد مذهبی، سیاسی، عمرانی و اقتصادی از اربعین استفاده کرده و از آن فرصت‌سازی کنیم و نباید از آن غافل شویم.


زیرساخت‌های مناسب خسروی

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق نیز در این باره اعلام کرد: در جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیده‌ایم که مرز رسمی خسروی در اربعین امسال باید بر روی زائران بازگشایی شود. 
«حسن دانایی‌فر»  با اشاره به زیرساخت‌های مناسب مرز بین‌المللی خسروی، از این مرز به عنوان آبادترین گذرگاه مرزی بعد از جنگ تحمیلی یاد کرد که در مقایسه با سایر مرزهای کشور دارای تجهیزات مسافری و تجاری مطلوبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید