• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25584
+
-

قبر در گرگان 10 میلیون تومان شد

متصدی امامزاده عبداللهع: قبرهای 3 طبقه تا 30 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند

شهری
قبر در گرگان 10 میلیون تومان شد

الهه رمضان‌پور| گرگان ـ خبرنگار :

سال‌هاست که پیش‌فروش قبر در آرامستان امامزاده عبدالله(ع) گرگان ممنوع شده است، اما به تازگی شاهد نوشته‌ «رزرو شد» روی قبرهای امامزاده عبدالله (ع) هستیم. 
جالب اینجاست که قبرهای رزرو شده همه در محدوده آستان امامزاده عبدالله (ع) و در اطراف آن مشاهده می‌شود که از قیمت بالایی برخودار است. 


خرید قبر در امامزاده عبدالله (ع) 

«سعید کرمیان» یکی از شهروندان گرگانی که در آرامستان امامزاده عبدالله (ع) حضور دارد در این باره می‌گوید: زمانی می‌گفتند که پیش‌فروش قبر ممنوع است، اما نمی‌دانم این قبرهای رزرو شده از کجا سر درآورده‌اند؟ 
«اکبری» یکی دیگر از شهروندان گرگانی بیان می‌کند: شنیدم که آرامستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان پر شده است و مردم برای به خاک سپردن اموات خود باید به آرامستان جدید مراجعه کنند. احتمالا افراد سرمایه‌دار و کسانی که تمایل ندارند اموات خود را در آرامستان جدید دفن کنند، اقدام به خرید این قبرها کرده‌اند. 
وی ادامه می‌دهد: غیر از این هم نیست چون اقشار متوسط و رو به پایین که نمی‌توانند برای خرید هر قبر مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت کنند و فقط افراد سرمایه‌دار و قشر مرفه جامعه توانایی خرید قبرهای محدوده حرم امامزاده عبدالله (ع) را دارند. 


در زمان مدیریتی من قبری رزرو نبود

حجت‌الاسلام «سیف‌الله سهرابی»، مدیر کل پیشین اوقاف و امور خیریه استان گلستان که هفته گذشته مراسم تودیع وی انجام شده است، در این باره می‌گوید: از قبرهای رزرو شده در امامزاده عبدالله (ع) گرگان خبر ندارم. این قبرها در زمان مدیریتی من رزرو نشده بود و احتمالا بعد از تودیع من این اتفاق افتاده است. 


پیش‌فروش قبرهای امامزاده عبدالله (ع) به روش جدید

برای تهیه این گزارش درصدد بودم با مدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه استان گلستان مصاحبه‌ کنم اما متاسفانه‌ او حاضر به پاسخگویی نشد. به همین منظور به دفتر آستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان مراجعه کردم و از متصدی آستان درباره قبرهای رزرو شده پرسیدم. 
متصدی آستان اظهار می‌کند: باید متوفی وجود داشته باشد تا قبر در اختیار خانواده آن قرار دهیم. در حال حاضر پیش‌فروش قبر در امامزاده نداریم فقط افرادی که یک طبقه از قبر 3 طبقه را خریداری کرده‌‌اند و تمایل ندارند فرد دیگری روی متوفی آنان دفن شود می‌توانند پول هر 3 طبقه را بپردازند و بدین‌ترتیب این 3 طبقه را رزرو کنند. 
وی با اشاره به تکمیل ظرفیت آرامستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان ادامه می‌دهد: افراد می‌توانند بعد از 25 سال از تاریخ فوت اقوام خود همان قبر را بخرند. یعنی امتیاز آن قبر برای آنهاست و آنان می‌توانند از آن قطعه زمین دوباره برای دفن متوفی خود استفاده کنند مشروط بر اینکه قیمت آن قبر را دوباره پرداخت کنند. 
متصدی آستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان با اشاره به قیمت قبرها می‌گوید: قیمت قبرها از 4 میلیون تومان در ضلع شمالی امامزاده شروع و به 9 میلیون و 500 هزار تومان روبه‌روی حرم ختم می‌شود. 

با این حساب، صاحبان قبرهای مقابل حرم که 3 طبقه را رزرو کرده‌اند، مبلغی نزدیک به 30 میلیون تومان پرداخته‌اند. 
بنا به نرخی که متصدی این امامزاده بیان می‌کند، قبرها در پشت امامزاده 5 میلیون تومان، روی سکوی پشت شبستان 7 میلیون و 500 هزار تومان، بین شبستان حضرت فاطمه (س) و سالن امام علی (ع) 7 میلیون تومان، روبه‌روی سالن امام علی (ع) 6 میلیون تومان، روبه‌روی حرم 9 میلیون تومان، بالای مقبره آیت‌الله سیدسجاد علوی 6 میلیون تومان، پایین مقبره آیت‌الله سیدجواد علوی 4 میلیون تومان، جلو سقاخانه 6 میلیون تومان و پشت سقاخانه 5 میلیون و 500 هزار تومان از سوی آستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان قیمت‌گذاری شده است. 
با این تفاسیر قبرهای آرامستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان به اقشار متوسط و پایین جامعه تعلق نمی‌گیرد و فقط اقشار مرفه جامعه که توانایی پرداخت 30 میلیون تومان برای خرید قبر را دارند، می‌توانند از قبرهای آستان امامزاده عبدالله (ع) گرگان استفاده کنند. 


مشکلات آرامستان فقط گرانی قبرها نیست

سال‌هاست بحث خروج امامزاده از شهر و تکمیل شدن ظرفیت تدفین در این محل یکی از مشکلات جدی است. اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در دوره‌های متوالی اعلام کرده‌اند زمینی برای احداث آرامستان جدید تهیه شده است و باید اقدام‌های نخستین برای جابه‌جایی آن انجام شود. این جابه‌جایی‌ طی بیش از یک دهه انجام نشده است.  با این همه گرانی قبر در گرگان این ضرورت را دوچندان به مدیران شهری یادآوری می‌کند که همه اقشار جامعه از عهده خرید قبر با این قیمت‌ها برنمی‌آیند. شاید آخرین موضوعی که به ذهن هر شهروندی می‌رسید این بود که گرانی‌ها چگونه مردن را هم سخت می‌کند. به نظر می‌رسد این روزها خرج مردن در گرگان کمتر از زندگی کردن نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید