• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25586
+
-

شورا در جست و جوی شهردار

شهروندان رشت معتقدند شورای شهر باید کسی را به عنوان شهردار انتخاب کند که با دعوت به کاری دیگر، تعهد خود را به رشت نادیده نگیرد

گزارش
شورا در جست و جوی شهردار

« مسعود نصرتی» نخستین شهردار منتخب شورای پنجم اسلامی شهر رشت به دنبال تقبل تصدی معاونت در وزارت کشور، از سمت خود کناره گیری کرد. بعد از موافقت شورا با استعفای نصرتی، « علی بهارمست » از سوی این شورا به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب و مشغول به کار شد. با این وجود اعضای شورا درصدد پیدا کردن گزینه مناسبی برای هدایت سکان شهرداری رشت هستند. 


انتقاد از کناره گیری شهردار رشت

یک شهروند رشتی در گفت و گو با همشهری با انتقاد از پذیرش استعفای شهردار پیشین رشت از سوی شورا گفت: نزدیک به 2 هفته است که «مسعود نصرتی » شهردار پیشین رشت از سمت خود کناره گیری و رشت را به مقصد تهران برای تصدی پست جدید در وزارت کشور ترک کرده است. حال سوال اینجاست آیا وقتی نهاد مهمی مانند شورای اسلامی شهر رشت که با رای مردم به روی کار آمده و تصمیم گرفته شخصی با داشتن مجموعه‌ای از ظرفیت و توانایی‌ها، سکان مدیریت شهر بزرگی چون رشت را به دست گیرد، چرا آن شخص توانست به راحتی به خواست و میل خود  پست اداری اش را ترک کند. مشکل اصلی اینجاست که شورای شهر بدون درنگ و با تعجیل این کناره گیری را پذیرفت که برای من شهروند قابل قبول نیست.

« اسماعیل اسدی » اظهارکرد: ایراد کار اینجاست که 10 نفر از 11 عضو این شورا با این کناره گیری موافقت کردند. اگر 10 نفر با رفتن نصرتی موافق بودند پس با ماندنش مخالف بودند. در غیر این صورت استعفایش را نمی‌پذیرفتند. شهروندی دیگر گفت: شورا از ابتدا در انتخاب اشتباه کرد، وگرنه چرا باید فورا این استعفا را می‌پذیرفت. «افسانه حسینی» در ادامه می‌گوید: ایراد دیگری که بر شورای شهر رشت وارد است این است که نباید افرادی را که با یک دعوت، پیمان خود را با یک شهر قطع می‌کنند به عنوان شهردار انتخاب کنند. 


پیگیری انتخاب شهردار از سوی شورا 

رئیس شورای شهر، ضمن تایید خبر پیگیری این شورا برای انتخاب شهردار اظهارکرد: این روزها افرادی به عنوان شهردار به اعضای شورا معرفی می‌شوند، رایزنی‌هایی با افراد صورت می‌گیرد و تلاش می کنیم به بهترین انتخاب برسیم. « سید امیر علوی » گفت: انتخاب شهردار جدید برای  رشت در اولویت فعالیت شورا قرار دارد. علوی افزود:جلسات هیات رئیسه با حضور همه اعضا برگزارمی شود تا بتوانیم یک شهردار توانمندی را برای رشت انتخاب کنیم.
وی تاکید کرد: این روزها افرادی به عنوان شهردار به اعضای شورا معرفی می‌شوند، اما قطعا هیچ کس بهتر از اعضای شورا با زوایای انتخاب شهردار آشنا نیستند.  علوی تصریح کرد: برخی گمانه زنی‌ها و اخبار منتشر شده، در رسانه‌ها تنها حدس و گمان است و قطعی نیست و تصمیم نهایی را اعضای شورا به صورت جمعی و با استقلال رأی همه اعضا انجام خواهند داد.


ملاک انتخاب شهردار 

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت هم گفت: در ملاک‌های انتخاب شهردار رشت از نگاه اعضای شورا تغییری ایجاد نشده و فردی که برای این جایگاه انتخاب می‌شود باید ارتباطات سازنده‌ای با دیگر سازمان‌ها و تعامل خوبی با اعضای شورا داشته و مجموعه شهرداری رشت را به سمت ثبات و آرامش هدایت کند.
«فرهام زاهد» با بیان اینکه تضمینی برای ادامه فعالیت شهردار آینده رشت، طی مدت‌زمان فعالیت شورای پنجم وجود ندارد تصریح کرد: اعضای شورا باید به‌دوراز هرگونه جناح و نگاه سیاسی این تضمین را ایجاد کنند و هر تصمیمی باید از داخل صحن شورا دراین‌باره گرفته شود.


 اولویت های انتخاب  

زاهد با تأکید بر اینکه بومی بودن از اولویت‌های انتخاب شهردار رشت است بیان کرد: فردی به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود که تمام فاکتورهای مربوط را داشته و صرف بومی بودن تنها ملاک انتخاب شهردار رشت نیست.
وی با اشاره به اینکه افراد متعددی در تلاش برای معرفی خود برای تکیه زدن به صندلی شهردار رشت هستند گفت: افرادی از دیگر شهرهای کشور طی تماس‌های تلفنی قصد معرفی خود برای جایگاه مدیریت شهری را دارند و امیدوارم برخی از افراد پیش از برقراری تماس دراین‌باره در ابتدا شرایط خود را با مجموعه‌ای همچون کلانشهر رشت بسنجند.


تمایل افراد بومی برای تصدی شهرداری رشت

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت با اشاره به اینکه اغلب گزینه‌هایی که برای شهردار رشت ابراز تمایل کرده بومی هستند افزود: تاکنون هیچ‌ یک از اعضای شورای شهر برای تکیه زدن به صندلی شهردار رشت با من صحبت نکرده‌اند.


انتخاب شهردار، فارغ از نگاه های جناحی

« فرهام زاهد» رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت بیان کرد: اعضای شورای رشت علی رغم تمامی اختلاف نظراتی که در برخی موارد مطرح است، همواره تلاش خود را برای رفع مشکلات و تحقق بهترین‌ها برای رشت به کار گرفته است و یقیناً انتخاب شهردار رشت نیز فارغ از تمامی نگاه‌های سیاسی و جناحی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید