• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25329
+
-

شهر در رسانه ها

تهران در گروه50پایتخت برتر فناوری دنیا

روزنامه «شرق» در ستون «خبر ویژه» خود اظهارات معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور را پوشش داده است که گفته: تهران شهری خارق‌العاده برای نخبه‌پذیری است. به گفته سورنا ستاری بر‌اساس جدیدترین شاخص جهانی نوآوری (GII)، شهر تهران جزو 50پایتخت برتر فناوری دنیاست و این شهر با ظرفیت بالایی که برای فناوری و نوآوری دارد، می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای جذب نخبگان و دانش‌آموختگان ایرانی غیرمقیم و راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی آنان باشد.

روند لاک‌پشتی بازسازی بافت فرسوده

روزنامه «دنیای اقتصاد» از نتایج یک پژوهش که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران درباره «وضعیت جامعه بدمسکن پایتخت» انجام ‌شده، گزارش داده است. نتایج این پژوهش از روند لاک‌پشتی بازسازی بافت فرسوده طی ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهد. بنابر این گزارش، بررسی فرایند بازسازی تهران قدیم به معنی نوسازی محله‌های کلنگی، حذف آسیب‌های اجتماعی و کاهش جامعه بدمسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که میانگین سالانه نرخ نوسازی معادل ۶/۱درصد (یک‌ششم تکلیف قانونی) بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «کارشناسان معتقدند سرعت نوسازی طی سال‌های گذشته تحت‌تأثیر دوره‌های رونق و رکود مسکن افزایش یا کاهش پیدا کرده است.» به نوشته دنیای اقتصاد، این وضعیت سبب شده تا شاخص‌های سکونتی و معیشتی که جامعه بدمسکن براساس آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد در وضعیتی به‌مراتب بدتر از سایر مناطق مسکونی شهر تهران قرار گیرد.

بحران در مدیریت پسماند

روزنامه «قانون» از ناکامی شهرداری‌های کشور در اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند خبر داده و نوشته: براساس این قانون، باید تا پایان سال 92تفکیک زباله از مبدأ به‌صورت صددرصد در شهرهای بالای 200هزار نفر انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است و شهرداری‌ها همچنان در تشویق شهروندان به تفکیک زباله در مبدا ناموفق عمل کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، مدیریت پسماند در بسیاری از شهرهای کشور به مرحله بحران رسیده است. استان‌های شمالی کشور در صدر این لیست قرار دارند اما شاید جالب باشد بدانید که در استان تهران نیز زباله به یکی از چالش‌های اصلی مدیران تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید