• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25229
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VoOW
+
-

با حفظ سمت، کارشناس فوتبال

درباره اوباما و مشغولیت‌های فوتبالی او

با حفظ سمت، کارشناس فوتبال

محمدرضا نصیری

ببینید کی درباره فوتبال حرف زده! بله؛ باراک حسین اوباما! روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در مصاحبه اخیرش ادعا کرد که با اوباما درباره فوتبال مشورت کرده است. او که در آستانه جام‌جهانی مجبور شد لوپتگی، سرمربی تیم‌ملی را به‌خاطر توافق بدون هماهنگی با باشگاه رئال‌مادرید برای هدایت این تیم از سمت خود اخراج کند در یک برنامه ورزشی در رادیوی اسپانیا اعلام کرد که اوباما هم از تصمیم او حمایت کرده است. روبیالس گفت:‌ «من با اوباما گفت‌و‌گویی داشتم و در آنجا او اشاره‌ای هم به اخراج لوپتگی داشت. او به من گفت که بعضی وقت‌ها باید نسبت به برخی اتفاقات واکنش نشان داد و اینکه او با تصمیمی که ما درباره لوپتگی اتخاذ کرده بودیم، 
موافق بود.» 
معمولا وقتی از علاقه سیاستمداران به فوتبال یاد می‌کنیم تصویر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق در ذهن نقش می‌بندد که داشت در تمرین تیم‌ملی به ابراهیم میرزاپور پنالتی می‌زد. احمدی‌نژاد خیلی فوتبالی بود و گفته می‌شد هوادار استقلال است. غلامحسین الهام، رئیس دفتر احمدی‌نژاد یک‌بار گفته بود که درهای دفتر ریاست‌جمهوری همیشه به روی فرهاد مجیدی باز بود و او هر وقت می‌خواست می‌توانست وقت ملاقات بگیرد. حتی یک‌بار مسابقه‌ای ترتیب داده شد که مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی هم که مثل احمدی‌نژاد و چاوز یک ضدامپریالیست بود در آن حضور داشت در کنار تعدادی از بازیکنان فوتبال ایران مثل فرهاد مجیدی. درباره ترامپ هم گفته می‌شد که او طرفدار سرسخت آرسنال است و حتی طرفدار اخراج ونگر بوده و اعلام کرده حاضر است هزینه استخدام مربی جدید و خسارت مربی قبلی را هم بپردازد. 

حالا اوباما هم به فوتبال ربط پیدا کرده است. از او عکس‌هایی در حال لگد زدن به توپ فوتبال وجود دارد اما رشته اصلی رئیس‌جمهور سابق دموکرات آمریکا فوتبال آمریکایی بود که در کالج هم به آن می‌پرداخت. اوباما حتی یک‌بار در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که اگر پسر داشت به پسرش اجازه نمی‌داد بازیکن حرفه‌ای فوتبال آمریکایی شود. او هوادار تیم فوتبال آمریکایی شیکاگو وایت‌ساکس و در بچگی طرفدار پیترزبورگ استیلرز بود. در دبیرستان هم بسکتبال بازی می‌کرد و البته چپ‌دست هم بود. درباره تیم مورد علاقه فوتبالی او هم رسانه‌های انگلیسی‌زبان نوشته‌اند او در کنار کایرا نایتلی یکی از هواداران سرشناس تیم وستهام است.

اوباما اخیرا درباره فوتبال اظهار نظر هم کرده است؛ اظهاراتی درست نقطه مقابل نظر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس. او برخلاف سیاستمدار میانه‌رو ایرانی معتقد است تنوع نژادی در ترکیب تیم‎ملی فرانسه در جام‌جهانی چیز خوبی است و به جامعه کمک می‌کند.

او که در اجلاس تجلیل از نلسون ماندلا در صدمین سال تولد سیاستمدار فقید آفریقای‌جنوبی در ژوهانسبورگ سخنرانی می‌کرد، گفت: «پذیرش تنوع مزیت‌های عملی بسیاری دارد و باعث می‌شود یک جامعه از انرژی و مهارت‌های همه‌ اعضایش به بهترین شکل ممکن استفاده کند. اگر شک دارید از تیم‌ملی فوتبال فرانسه بپرسید که همین چند روز پیش قهرمان جام‌جهانی شد. به‌نظر من که همه بازیکنان تیم فرانسه شبیه گل (ریشه و اصالت کشورهای غرب اروپا) نبودند. آنها فرانسوی هستند.» 

برخی روسای جمهور قدیمی‌تر آمریکا هم به ورزش علاقه داشتند. به‌طور مثال تئودور روزولت بوکس کار می‌کرد؛ ریچارد نیکسون در کالج در رشته فوتبال آمریکایی بازیکن دفاعی بود؛ جیمی کارتر بیسبال بازی می‌کرد و البته به‌علاوه فوتبال و کاپیتانی تیم شنای تیمی که در آن عضویت داشت. هربرت هوور، سی‌ویکمین رئیس‌جمهور آمریکا مدتی مربی تیم فوتبال و بیسبال استنفورد به‌طور همزمان بود. جان اف کندی هم فوتبالیست بود البته نه به‌خوبی برادر بزرگ‌ترش، جو. 

درباره او گفته می‌شود که هوادار وستهام است اما انگار اوباما از تیم‌های گمنام خوشش می‌آید. او در صفحه توییترش صفحه‌های ورزشی را دنبال کرده که طبیعی است تیم مورد علاقه‌اش یعنی شیکاگو هم بین آنها باشد اما صفحه تیم فوتبال دارمشتات آلمان هم در لیست دنبال‌شده‌های او دیده می‌شود که کمی عجیب است. دارمشتات یکی، دو سال قبل در رده آخر بوندس‌لیگا دست‌وپا می‌زد. شاید اوباما به این دلیل به این باشگاه گمنام علاقه‌مند شده بود چون یک ملی‌پوش آمریکایی به‌نام ترنس بوید در آن زمان در آن توپ می‌زد. بوید وقتی از این موضوع باخبر شد بعد از اولین گلزنی‌اش در بوندس‌لیگا در بازی با دورتموند از اوباما دعوت کرد از این باشگاه دیدن کند و یک پیراهن با شماره98 که سال تاسیس باشگاه (1898) است با نام اوباما برای او فرستاد. او فوتبال را خوب می‌شناسد و بعد از قهرمانی تیم بانوان آمریکا در جام‌جهانی در ملاقات رودررو با اعضای آن 11دقیقه درباره تیم و تک‌تک بازیکنان نظر کارشناسی می‌داد. یک‌بار هم در ملاقات با تیم مردان با توپ هد زد و بار دیگر در توکیو شوت یک روبات فوتبالیست را به‌خوبی استوپ کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید