• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25216
+
-

احمد آباد فصیح ، روستایی مردمی

دهیار احمدآباد: نیکوکاران روستای احمدآباد فصیح با مشارکت یکدیگر نیازهای عمرانی روستا را برطرف می‌کنند

روستا
احمد آباد فصیح ، روستایی مردمی

راضیه قربانی| اراک- خبرنگار: 

‌احمدآباد فصیح یکی از روستاهای بخش خشکرود از توابع زرندیه است که با توجه به ساکنان متمول و نیکوکار شرایط مناسبی در استان دارد. پیشه اصلی مردم روستا کشاورزی و تولید پسته، گندم، غلات، جو و کلزاست. اما نکته جالب در مورد این روستا آن است که خان‌زاده‏ها و زمین‌داران قبل از انقلاب به توسعه، آبادانی و بهسازی روستا کمک کرده‌اند.

به گفته اهالی روستا، احمدآباد فصیح یک روستای هیأت امنایی است و دولت نقش چندانی در توسعه و آبادانی آن ندارد. دست و دلبازی خیرین در کارهای عمرانی باعث شده که احمدآباد فصیح به یک روستای آباد مبدل شود. اما احداث و به روزرسانی برخی از پروژه‌ها مانند آسفالت، آبرسانی و زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی دیگر از عهده اهالی روستا خارج است و نیاز به حمایت دولت دارد. اهالی احمدآباد، کمبود اعتبارات را یکی از مهم‌ترین مشکلات عنوان می‌کنند و می‌گویند اعتبار قطره‏چکانی باعث شده پروژه‌های عمرانی آن نیمه‌کاره بمانند.


خط‌کشی به جای آسفالت

«رضا عبداللهی» یکی از اهالی روستاست که باغ پسته دارد. او می‌گوید: وضعیت جاده‌های روستا چندان تعریفی ندارد و همواره با نامه و به شکل حضوری به مسئولان تاکید کرده‌ایم که جاده را آسفالت و یا ترمیم کنند، اما به جای آسفالت آن را خط‌کشی می‌کنند. امنیت جاده‌های روستا یکی از مطالبات مردم است، زیرا تردد خودروهای عبوری از جاده‌ها و محورهای این منطقه برای مردم خطرآفرین است.
وی می‌افزاید: آب مصرفی این روستا زیر نظر سازمان آب نیست و از منابع خود روستا تأمین می‌شود. از حیث منابع آب مشکلی نداریم. اما در آبرسانی مشکلاتی وجود دارد که باید مسئولان آب روستایی به این مشکل رسیدگی کنند. اینها دیگر از وظایف مسئولان است و با کمک مردم روستا برطرف نمی‌شود.


جای خالی اماکن  فرهنگی در احمدآباد

«زهرا امیدی» یکی دیگر از اهالی این روستا، می‌گوید: مشکل اصلی روستا کمبود بودجه برای طرح‌های عمرانی است. در این روستا خانه بهداشت وجود ندارد، اما قرار است در طرح هادی برای این موضوع بودجه در نظر گرفته شود.
وی با بیان این که در حال حاضر 25 دانش‌آموز در روستا به تحصیل مشغول هستند، می‌افزاید: یک مدرسه با کمک یکی از خیرین در روستا ساخته‌ شده که مهر ماه امسال افتتاح می‌شود. امیدواریم این مدرسه نیاز دانش‌آموزان به محلی استاندارد برای تحصیل را برطرف کند.

در روستا مکانی برای گذران اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و بانوان و آموزش مهارت‌های دیگر به جز کشاورزی وجود ندارد که از مسئولان تقاضا داریم برای جوانان روستا کلاس‌های آموزشی بگذارند.
این بانوی اهل احمدآباد فصیح اظهار می‌کند: لازم است بانوان در رشته‌های هنری و مهارتی آموزش ببینند. مخصوصا در فصل زمستان که کارهای کشاورزی به پایان رسیده و فرصت کافی برای آموزش وجود دارد. 


بودجه روستا کم است

دهیار احمدآباد فصیح نیز در این زمینه می‌گوید: اینجا روستای هیأت امنایی است و توسعه روستا چندان به کمک‌های دولتی وابسته نیست. اغلب خیرین این روستا با مشارکت یکدیگر نیازهای عمرانی روستا را برطرف می‌کنند. 

«علی‌اکبر فصیح» بیان می‌کند: بودجه کلی عمرانی و جاری امسال برای این روستا 212 میلیون تومان است که کفایت نیازهای عمرانی این روستا را نمی‌کند. با مبلغ مذکور فقط توانستیم روستا را جدول‌کشی کنیم و در کنار آن پروژکتور نصب کنیم و یک پارک بسازیم که آن هم کند پیش می‌رود. در خصوص وضعیت جاده‌هایی که تابلو ندارند چند بار به اداره راه، نامه نوشته‌ایم، اما نتیجه‌ای نداشت. جاده سرعتگیر دارد، اما ماشین‌ها بدون ملاحظه و با سرعت عبور می‌کنند و جاده برای مردم امنیت ندارد. مردم این روستا از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند. مسئولان نیز در حد توان به روستا کمک کرده‌اند، اما این کمک‌ها بسیار کم است و برای آبادانی بیشتر نیاز به حمایت داریم.


اجرای کامل طرح هادی در احمدآباد فصیح

بخشدار مرکزی زرندیه در خصوص وضعیت روستای احمدآباد فصیح می‌گوید: بودجه‌ای که برای هر روستا در نظر گرفته می‌شود، بر اساس جمعیت، وسعت و میزان درآمد آن روستاست.
«محمود احمدی» بیان می‌کند: سال گذشته اقدامات عمرانی خوبی در این روستا انجام شد و 60 درصد کل بودجه روستا صرف عمران روستا شامل توسعه، ساخت و ساز، جدول‌کشی، سنگفرش پیاده‌روها و آسفالت شده است. امسال هنوز پروژه عمرانی نداشته‌ایم و بودجه‌ها به تازگی تصویب شده‌اند و مصوبه‌ها، حتما اجرایی خواهند شد. وی درباره وضعیت مدرسه روستا هم می‌افزاید: از سوی دیگر میزان جوابگو بودن مدرسه در این روستا باید بر اساس میزان جمعیت مستقر در روستا سنجیده شود، زیرا برخی از خانوارها به صورت فصلی در روستا زندگی می‌کنند.

احمدآباد فصیح نسبت به روستاهای دیگر از موقعیت بهتری به لحاظ بافت روستایی و عمرانی برخوردار است و از روستاهایی است که شکل و نمای خوبی دارد. در کنار موقعیت خوب روستا، دهیار و برادرانش در کنار خیرین روستا را به خوبی مدیریت می‌کنند که قابل قدردانی است. وی در پایان می‌گوید: طرح هادی در این روستا به طور کامل اجرا شده است. این روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی و از نظر سطح آب کشاورزی و آب آشامیدنی نسبت به مکان‌های دیگر از شرایط بهتری برخوردار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید