
تولد 1700 محصول نانویی در ایران
بیش از 90درصد از تولیدات نانویی کشور در بازارهای داخلی مصرف میشود

ساسان شادمان منفرد-روزنامهنگار
این روزها افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان، حمایتهای دولتی و سرمایهگذاری در زیرساختهای تحقیق و توسعه باعث شده است که 90.8درصد محصولات نانویی تولید ایران در بازارهای داخلی مصرف شود. در این میان صنایع مختلف، ازجمله پزشکی، نفت و پتروشیمی، نساجی و خودروسازی، سهم بسیار مهمی در افزایش تقاضا برای محصولات نانویی دارند.
رشد چشمگیر در سالهای اخیر
آمار و ارقام مربوط به تعداد محصولات نانویی دارای گواهی «نانومقیاس» شاهدی بر این مدعاست که ایران در حوزه نانو در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است. بر این اساس، تعداد محصولات نانو دارای گواهی نانومقیاس از ۷۶مورد در سال۱۳۹۲ به ۱۷۳۶مورد در سال۱۴۰۳ افزایش یافته است. این روند افزایشی، خبر از رشد پایدار و قابلتوجه در توسعه محصولات نانویی در کشور میدهد.
عوامل مؤثر در رشد صنعت نانوی کشور
رشد چشمگیر در تعداد محصولات نانویی دارای گواهی نانومقیاس حتما دلایل خاصی دارد. ستاد نانو این دلایل را اینگونه عنوان کرده است.
یکی از مهمترین عوامل رشد فناوری نانو در ایران، حمایتهای ستاد توسعه فناوری نانو از شرکتهای فناور، دانشگاهها و پژوهشگران است.
ایجاد و تجهیز مراکز تحقیقاتی نانو و آزمایشگاههای تخصصی بستر مناسبی را برای ارتقای کیفیت و افزایش تعداد محصولات نانویی در کشور فراهم کرده است.
در سالهای اخیر شرکتهای دانشبنیان و استارتآپهای فناورانه سرمایهگذاری بیشتری در حوزه نانو انجام دادهاند. این سرمایهگذاریها موجب توسعه فناوریهای جدید، بهبود کیفیت محصولات و افزایش رقابتپذیری شرکتهای ایرانی در سطح بینالمللی شده است.
یکی از دلایل افزایش تعداد محصولات نانویی، ورود به بازارهای بینالمللی و افزایش تقاضای خارجی بوده است. برخی از شرکتهای ایرانی موفق به صادرات محصولات نانویی خود به کشورهای مختلف شدهاند.
با افزایش آگاهی صنایع مختلف نسبت به مزایای فناوری نانو، بسیاری از شرکتهای فعال در حوزههای پزشکی، کشاورزی، خودروسازی و نساجی از این فناوری در تولیدات خود بهره بردهاند.