• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25205
+
-

سایه شوم خشکسالی برسر 97درصد کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در بازه ۱۲۰‌ ماهه اخیر منتهی به تیرماه سال‌جاری، ۹۷درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: براساس شاخص ۱۲۰‌ماهه منتهی به پایان تیر، حدود ۹۷درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلندمدت مواجه هستند که از این میان 5/5درصد خشکسالی خفیف، 5/28 درصد خشکسالی متوسط، ۵۰درصد خشکسالی شدید و ۱۳درصد خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها 3/0درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و 1/0درصد ترسالی متوسط بوده و مابقی نواحی از شرایط نرمال برخوردارند.

خشکسالی شدید در تهران و ۲۰ استان دیگر

وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور، گفت: پهنه‌‌بندی خشکسالی ۱۲۰ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۷حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

وضعیت خشکسالی در یک سال اخیر

ضیائیان به وضعیت خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌‌مدت اشاره و تصریح کرد: براساس شاخص «SPEI» (شاخص بارش، تبخیر و تعرق) ۱۲‌ماه منتهی به پایان تیرماه ۹۷، اغلب مناطق و استان‌‌های کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در مجموع حدود 7/91 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه‌‌مدت مواجه است که از این میان ۱۷درصد با خشکسالی خفیف، ۲۷درصد خشکسالی متوسط، ۱۷درصد خشکسالی شدید و ۳۰درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند و تنها ۸درصد از مساحت کشور در شرایط نرمال قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به اعتبار شاخص‌‌های بلندمدت هواشناسی در بررسی دقیق وضعیت کشور تأکید کرد: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند به‌منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی آن مناطق در نظر گرفته شوند و بررسی خشکسالی کشور با استفاده از شاخص «SPEI» نشان می‌دهد که خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته در بستر طبیعت وجود‌دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید