• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25203
+
-

مالچ‌پاشی باعث آلودگی محیط می‌شود

گردوغبار
مالچ‌پاشی باعث آلودگی محیط می‌شود

رئیس اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کانون‌های گرد و خاک در اطراف استان تهران گفت: استفاده از مالچ‌های طبیعی و غیرطبیعی برای کانون‌های گرد و خاک اطراف تهران باعث آلودگی محیط شده و همانطور که در دیگر کشورهای دنیا مرسوم است باید از کاشت درخت و آبیاری قطره‌ای برای بیابان‌زدایی استفاده شود.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه کانون اصلی گرد و خاک در اطراف شهر تهران در جنوب و جنوب شرق آن قرار دارد، تصریح کرد: وقتی بارش در این مناطق کم باشد، با نخستین وزش باد، گردوغبار ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم در تهران بادهایی با سرعت زیاد و گردوغبار غلیظ دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: درصورتی که بادها شرقی شوند بر کویر سمنان تأثیرگذار بوده و شهرهای قم و تهران تحت‌تأثیر این گردوغبار قرار می‌گیرند. اگر همانطور که پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهند بارش‌ها در این مناطق کم شوند، قطعاً تعداد روزهای همراه با گردوغبار برای شهر تهران نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور درباره مالچ پاشی هم گفت: توصیه تمامی سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه گرد و خاک کار می‌کنند این است که از روش‌های طبیعی و کاشت درخت برای مقابله با گرد و خاک استفاده شود.

سبزه‌زاری با بیان اینکه مالچ‌پاشی به 2 صورت مواد نفتی و غیرنفتی به‌طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام از اینها ضررهای خاص خود را دارد، تصریح کرد: مواد نفتی برای مناطق کویری و رمل استفاده می‌شود نه بیابانی، چراکه بیابان یک اکوسیستم فعال است و در آن موجودات و گیاهان مختلف رشد می‌کنند و نمی‌توان از روش مالچ‌پاشی استفاده کرد.
وی با اشاره به استفاده از مالچ‌های پلیمری نیز یادآور شد: استفاده از مالچ‌های پلیمری هم ضررهایی دارد. در حقیقت استفاده از مالچ‌های طبیعی و غیرطبیعی باعث آلودگی محیط می‌شود؛ بنابراین استفاده از روش مالچ‌پاشی باید اولویت دوم ما باشد و اولویت اول باید کاشت درخت باشد. در اکثر کشورهای دنیا مانند مصر نیز از کاشت درخت و روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید