• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25201
+
-

3هزار جنگلبان برای حفاظت از 136میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه هم‌اکنون۳۰۰۰ نیروی جنگلبان مشغول خدمت در عرصه‌های طبیعی هستند، از تناسب نداشتن وسعت اراضی با تعداد نیروهای جنگلبانی، استهلاک تجهیزات آنان و خلأ قانونی برای تأیید احراز شهادت جنگلبانان گفت.

حیدر ابراهیمی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال گذشته برای تقدیر و تشکر از جنگلبانان نهم مرداد ماه را روز جنگلبان اعلام کردند، تصریح کرد: سال گذشته در این روز مراسم‌هایی برای تشکر از جنگلبانان به‌صورت ملی و استانی برگزار شد و انتظار می‌رود این روند تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه عرصه‌های طبیعی در کشور ما ۱۳۶ میلیون هکتار وسعت دارد، گفت: جنگلبانان نسبت به گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع‌، اراضی جنگلی و بیشه‌های طبیعی اقدام می‌کنند و اقدامات آنها در زمینه پیشگیری و مقابله با جرایم حوزه منابع طبیعی مانند چرای غیرمجاز دام، قطع غیرمجاز درختان، حمل غیرمجاز محصولات اصلی و فرعی جنگلی و مرتعی، جلوگیری از تصرف اراضی ملی و مقابله با آتش‌سوزی و سایر پدیده‌هایی است که به تخریب عرصه‌های طبیعی کشور منجر می‌شود.
معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه تعداد نیروهای جنگلبان در ۱۳۶ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی کشور فقط ۳۰۰۰ نفر است، گفت: این تعداد نیروی جنگلبان به‌صورت رسمی، پیمانی، شرکتی و قراردادی مشغول به فعالیت هستند. برخی اوقات نیز تعدادی نیرو به‌صورت فصلی به‌عنوان دیده‌بان حریق یا مواردی از این دست به حفاظت از منابع طبیعی کشورکمک می‌کنند.

تعداد نیروی جنگلبانی تناسبی با وسعت اراضی ندارد

ابراهیمی‌فر با تأکید بر اینکه این تعداد نیروی جنگلبانی با وسعت اراضی هیچ تناسبی ندارد، تصریح کرد: عرصه‌های منابع طبیعی ما چندین برابر این تعداد به نیروی جنگلبان نیاز دارد تا بتوانیم پوشش کامل حفاظتی را در عرصه‌های طبیعی اعمال کنیم. در دنیا تعداد استاندارد نیرو برای عرصه‌های طبیعی به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر است ولی تعداد نیروهای ما بسیار کمتر از استاندارد جهانی است. باوجود این، حفاظت از عرصه‌های طبیعی با وسعت زیاد و نیروی کم به‌عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و باید از تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کنیم.
معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در عرصه‌های طبیعی تهدیداتی برای جان و سلامت جنگلبانان وجود دارد، گفت: مقابله با تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی، برخورد با قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی ازجمله تهدیداتی است که به درگیری‌هایی بین نیروهای جنگلبان و فرصت‌طلبان منجرمی‌شود.

۱۷ نیروی جنگلبان بر اثر خلأ قانونی شهید محسوب نشدند

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۹ نفر از نیروهای جنگلبان حین ماموریت فوت شده‌اند که براساس ضوابط و آیین‌نامه‌ها از این تعداد فقط 2نفر به‌عنوان شهید محسوب شده‌اند، گفت: متأسفانه به‌رغم آنکه 17جنگلبان هنگام ماموریت جان خود را از دست داده‌اند ولی به‌دلیل خلأ قانونی عنوان شهید به آنها داده نشده است.

ضرورت تعویض تجهیزات زمینی نیروهای جنگلبانی 

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره تجهیزات نیروهای جنگلبانی هم گفت: نیروهای جنگلبانی به‌علت ماموریت‌های متعددی که دارند، از تجهیزات متنوعی استفاده می‌کنند. بخشی از کار ما در حوزه گشت و مراقبت است که باید تجهیزات زمینی مانند موتورسیکلت و خودرو در اختیار نیروها قرار بگیرد. در سال‌های اخیر این تجهیزات تقریبا به تعداد کافی در اختیار نیروهای جنگلبان قرار گرفته است ولی به‌دلیل تعداد زیاد ماموریت‌ها این تجهیزات زمینی مستهلک می‌شوند و نیاز به تجهیزات جایگزین دارند.
ابراهیمی‌فر افزود: برخی دیگر از ماموریت‌های ما مربوط به اطفای حریق جنگل‌هاست که تجهیزات گروهی و انفرادی را می‌طلبد. تعاملاتی با وزارت دفاع برای تأمین تجهیزات هوایی داشتیم و توانستیم بخشی از این نیازها را تأمین کنیم و در اختیار نیروها قرار دهیم. متأسفانه برای اطفای حریق در جنگل‌ها سازوکار مناسب وجود ندارد چراکه تجهیزات اطفا به‌تدریج مستهلک می‌شود و نمی‌توان از آنها در زمان طولانی‌تری استفاده کرد.

انتظار از مجلس برای تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان 

ابراهیمی‌فر با اشاره به اینکه فضای کاری محیط بانان و جنگلبانان تقریبا یکسان است، گفت: محیط‌بانان بیشتر برای حفظ حیات‌ وحش تلاش می‌کنند و جنگلبانان برای حفظ منابع طبیعی. «لایحه حمایت از محیط بانان» شامل جنگلبانان نیز می‌شود و انتظار داریم که مجلس شورای اسلامی هر چه سریع‌تر این لایحه را تصویب کند تا نیروهای محیط بانی و جنگلبانی از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان، تصریح کرد: انتظار ما این است که دولت و مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌‌ای به جنگلبانان و محیط بانان داشته باشند تا این نیروهای زحمتکش با انگیزه و توان بیشتری در عرصه‌های طبیعی فعالیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید