• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25202
+
-

فقط آب حریف آتش هورالعظیم می‌شود

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان: منتظر مجوز پرواز هواپیمای آبپاش برای مهار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هستیم

تالاب
فقط آب حریف آتش هورالعظیم می‌شود

 تالاب هورالعظیم که نقش مهمی در تلطیف هوای خوزستان و نیز جلوگیری از بروز گردوغبار در منطقه دارد، نیمه دوم تیرماه گذشته دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی که از بخش عراق به ایران سرایت کرده بود در عرصه‌‌های متعلق به ایران مهار شد اما آنطور که مدیرکل محیط‌زیست خوزستان اعلام کرده است از شنبه گذشته دوباره این تالاب دچار آتش‌سوزی شده و حالا وسعت آتش‌‌سوزی در بخش عراقی تالاب تا اندازه‌ای گسترش یافته که دولت عراق دست به دامن نهادهای بین‌المللی شده است. این در حالی است که خوزستان سال‌هاست با گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌‌کند و اکنون علاوه بر گردوغبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی، دود ناشی از آتش‌‌سوزی‌های هورالعظیم هم سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید می‌کند.

 آنطور که مسئولان محلی خوزستان اعلام کرده بودند آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم که چند روز قبل با بالگردهای آبپاش ایرانی خاموش شده بود، مجددا شعله‌ور شده و دود ناشی از آن شهرهای خوزستان را تحت‌تأثیر قرار داده است.
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه عکس‌های هوایی نشان می‌دهد دوباره آتش در هورالعظیم شعله‌ور شده است، تأکید کرد: این مشکل با رهاسازی آب حل می‌شود.

 آتش‌سوزی دوباره پیش‌‌بینی می‌شد 

 احمدرضا لاهیجان‌زاده، گفت: قبل از اطفای آتش‌‌سوزی در جلسه‌‌های مختلف اعلام شده بود که درصورت خاموش شدن آتش به‌دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در بستر تالاب امکان مشتعل شدن دوباره آن وجود دارد. محیط تالاب هم برای آتش‌‌سوزی آماده است و دمای بالای ٥٠ درجه نیز مزید بر علت شده است. او تأکید کرد: درصورتی که بخواهیم از هواپیمای آبپاش استفاده کنیم باید این عملیات در ٥ روز و به‌صورت مستمر انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، گفت: برای انجام پرواز هواپیمای آبپاش به‌منظور مهار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، نیاز به اخذ مجوزهای جدید است.
 لاهیجان‌زاده تصریح کرد: براساس آخرین پیگیری‌ها برای آتش‌سوزی دوباره در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، مقرر شده تا با توجه به تأثیرگذاری بیشتر هواپیما در اطفای حریق تقاضای پرواز برای هواپیما در خاک عراق از سوی مدیریت بحران خوزستان به وزارت کشور و وزارت دفاع تقدیم شود.
وی با اشاره به پیگیری وزارت خارجه برای دریافت مجوز دوباره پرواز هواپیما، افزود: مقرر شده با هماهنگی وزارت امور خارجه در این استان جلسه مشترکی به‌صورت ویژه بین مسئولان استان خوزستان و استان میسان عراق برگزار شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خوزستان یادآور شد: در جلسه ستاد بحران پیشنهاد شد سازمان آب و برق خوزستان امکان رهاسازی آب از طریق بخش ایرانی به عراق را بررسی کند. به گفته وی، سازمان آب و برق خوزستان باید بررسی‌‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود انتقال آب به سمت عراق از رودخانه کرخه قابل تأمین است یا اینکه امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.  لاهیجان‌زاده با اعلام اینکه از روز شنبه این هفته دوباره تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده است، گفت: در نخستین دوره آتش‌‌سوزی در تالاب هورالعظیم بالغ بر ۱۸هزار هکتار از تالاب در بخش عراقی طعمه حریق شد. تالاب بین‌المللی هورالعظیم بیش از 118هزار هکتار مساحت دارد و یک‌سوم آن در ایران و دوسوم دیگرش در عراق است.

عراق خواستار همکاری برای نجات هورالعظیم شد

همزمان با آتش‌سوزی دوباره در هورالعظیم، وزارت منابع آبی عراق با انتشار بیانیه‌ای حمایت و امدادرسانی به ساکنان این منطقه را از سازمان‌های بین‌المللی خواستار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه‌نیوز عراق در این بیانیه منتشر شده است: اخیرا شاهد وقوع آتش‌‌سوزی‌هایی در مناطق نیزارهای متراکم واقع در شمال هورالعظیم - یکی از تالاب‌‌های جنوب کشور و یکی از 4موقعیت طبیعی ثبت میراث جهانی و نخستین موقعیت ذکر شده در «کنوانسیون رامسر» در عراق - بوده‌ایم که ناشی از خشکی در بخش‌های گسترده‌ای از تالاب بود. علت این خشکی نیز کاهش شدید آب و میزان بارش‌ها در تالاب است؛ به‌طوری‌که بارش‌ها در سال‌جاری میلادی به شکلی بی‌سابقه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: افزایش بی‌سابقه درجه هوا نیز در گسترش این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته و این امر تأثیر منفی بر وضعیت سلامت ساکنان بومی این منطقه و تنوع زیستی آن گذاشته است: علاوه بر این دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها موجب آلودگی چشمگیر هوا شده است.
وزارت منابع آبی عراق در ادامه از آژانس‌‌های جهانی، نهادهای ملی و بین‌المللی خواست از ساکنان این منطقه حمایت‌های لازم را به عمل آورند و برای مقابله با بحران ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم، آب آشامیدنی، مواد غذایی ضروری و علوفه دام ساکنان این منطقه را تأمین کنند. این وزارتخانه همچنین خواستار همکاری میان ایران و عراق برای تأمین آب هورالعظیم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید