یکتا فراهانی- روزنامهنگار
ششمین نشست از سلسلهنشستهای تخصصی رسانهای در همشهری با حضور پروفسور اکبر مأنوسی، استاد دانشگاه کارلتون کانادا و دکتر فردین شورج، استاد دانشگاه و متخصص هوش مصنوعی برگزار شد. در این نشست تغییرات ساختاری رسانهها تحتتأثیر هوش مصنوعی و همچنین چالشها و فرصتهای ناشی از این تحول مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. پروفسور اکبر مانوسی با اشاره به قدرت هوش مصنوعی با دامنه وسیع و گسترده اطلاعات متنوع و متمرکزشدن در حوزههای مختلف برخلاف ذهن انسان گفت: «درحال حاضر نسخههای زیادی از هوش مصنوعی در اختیار مردم ازجمله GPT4قرار دارد که بعضی از آنها میتواند در 230میلیونیم ثانیه پاسخگوی پرسشهای مخاطبان باشد. همچنین اپهای چندرسانهای هم میتوانند گزینههای خوبی برای استفاده در رسانه باشند.» بهعقیده این استاد دانشگاه درحال حاضر در زمینه هوش مصنوعی در بیشتر کشورها میلیاردها دلار سرمایهگذاری میشود و برای استفاده همه رشتهها نیز هوش مصنوعی وجود دارد. میتوان گفت بهطور مشخص هوش مصنوعی برای رسانه و مطبوعات وجود ندارد؛ اما رسانهها میتوانند از انواع هوش مصنوعی استفاده کنند. دکتر فردین شورج هم میگوید: «درحال حاضر نسل جدید با شیوه جدیدی از استفاده از فضای مجازی در زمینه مطالعه کتاب مواجه است. بهگونهای که شاید بتوان گفت اگر زیاد کتابخوان نداشته باشیم، اما کتاببین زیاد داریم.» این استاد دانشگاه میافزاید: «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه ضروری است و خبرگزاریهای معتبری مانند آسوشیتدپرس، رویترز و بلومبرگ هم برای تولید خبر در زمینههای مختلف ورزشی، هواشناسی، اقتصادی و تغییرات مختلف مالی از هوش مصنوعی استفاده میکنند. بنابراین رسانه میتواند استفادههای بسیار مهم و متنوعی از هوش مصنوعی داشته باشد. اما اتکای بیش از حد به الگوریتمهای هوش مصنوعی میتواند منجر به تولید محتوای سطحی یا حتی نادرست شود، زیرا این مدلها هنوز قادر به درک عمیق زمینههای اجتماعی و سیاسی نیستند. ضمن اینکه با استفاده از هوش مصنوعی میتوان تصاویر غیرواقعی خلق کرد که میتواند فضای ناامنی را برای افراد رقم بزند. بنابراین حتما باید در این زمینه نظارت بیشتری اعمال شود.»
انقلاب دیجیتال تهدیدی برایروزنامهنگاری
در همینه زمینه :