• جمعه 29 فروردین 1404
  • الْجُمْعَة 19 شوال 1446
  • 2025 Apr 18
یکشنبه 26 اسفند 1403
کد مطلب : 251534
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1j52Z
+
-

کدام کشورها رانندگان بهتری دارند؟

آمارها نشان می‌دهد که طرح‌هایی ازجمله افزایش ایمنی جاده‌ها و ایجاد قوانین بازدارنده و اعمال جرایم سختگیرانه می‌توانند منجر به رانندگی ایمن شوند

کدام کشورها رانندگان بهتری دارند؟

تصادفات رانندگی از نگرانی‌های مهم بهداشت عمومی در سراسر جهان است و براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده می‌شود که سالانه 1. 19میلیون نفر در سراسر جهان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بیشترین مرگ‌ها هم برای گروه سنی 5 تا 29سال رقم می‌خورد. بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای مربوط به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران است و به همین دلیل هدفگذاری شده که کشورها باید این رقم را تا سال2030 به نصف کاهش دهند. برخی از کشورها از سال‌های گذشته اقداماتی دراین‌باره آغاز کرده‌ و در کاهش این آمارها عملکرد موفقی داشته‌اند که ازجمله آنها می‌توان به سوئد و هلند اشاره کرد که با استراتژی‌های جامع ایمنی جاده، پایین‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای را در سطح جهان به‌خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کشورهای آفریقایی بیشترین نرخ تلفات رانندگی را دارند و در آسیا هم ایران جزو کشورهای با نرخ بالای فوت تصادفات جاده‌ای است. هندی‌ها هم نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارند هرچند اقدامات برای کاهش این آمارها را آغاز کرده‌اند. اقدامات موفق در برخی از این کشورها را در ادامه بخوانید.




 در سال1966 بریتانیا با 7985فوتی بیشترین تعداد مرگ‌ومیر را در میان کشورهای منطقه داشت،ولی سیاست‌های پیشگیرانه و اصلاحی این کشور باعث شد آنها در سال2023 آمار فوتی‌هایشان را به 143 برسانند. این آمار نتیجه تلاش‌های مستمر برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش قابل توجه تلفات در طول دهه‌هاست.

براساس اعلام اتحادیه اروپا (EU) در سال2000 بیش از 50هزار تلفات رانندگی در جاده‌های اروپا ثبت شد و این عدد در سال2009 به حدود 35هزار نفر کاهش یافت که پیشرفت قابل توجهی بود. در سال2018 هم این آمار به 25هزار نفر رسید. البته اهداف جاه‌طلبانه اتحادیه اروپا برای به‌نصف‌رساندن تعداد تلفات جاده‌ای بین سال‌های 2011 و 2020 با چالش‌هایی مواجه شد و تا سال2018 تنها به کاهش 20درصدی دست یافتند؛ اما آنها همچنان به‌دنبال استراتژی بلندمدت Vision Zero با هدف صفرکردن مرگ‌ومیر جاده‌ای تا سال2050 هستند.

وضعیت ایران براساس اعلام جهانی
در سال1393 سازمان یونیسف گزارشی تکان‌دهنده از آمار بالای تصادفات در ایران ارائه داد. این سازمان در همکاری مشترک با وزارت بهداشت ایران، در گزارش خود نرخ سوانح رانندگی در ایران را 29برابر میانگین جهانی اعلام کرد و نوشت: «هرساله در ایران حدود 27هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای و 300هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.» اما اجرای طرح‌های پیشگیرانه باعث شد که این عدد 3سال بعد به 15هزار نفر کاهش پیدا کند؛ طرح‌هایی که البته به‌تدریج رنگ باختند و به‌تدریج هم فراموش شدند تا آمار تلفات حوادث رانندگی در ایران در سال1402 به بیش از 20هزار نفر برسد. مقاله‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که بین سال‌های 1997 تا 2020 نزدیک به 5میلیون‌و800هزار تصادف جاده‌ای و بیش از 470هزار مرگ ناشی از حوادث رانندگی در ایران رقم خورده‌است. داده‌های سازمان جهانی بهداشت هم نشان می‌دهد که ایران یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی را در جهان دارد. براساس داده‌های موجود، ایران با نرخ 24. 3 به‌ازای هر 100هزار نفر در رتبه23 جهان قرار دارد که نصف نرخ بدترین کشور، یعنی اریتره است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید