• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25084
+
-

تکاپوی خرید کولر در خنک‌ترین نقطه ایران

اهالی اردبیل عادت به تحمل گرما ندارند. در 7سال اخیر، هوای اردبیل 3درجه گرم‌تر شده است

تکاپوی خرید کولر در خنک‌ترین نقطه ایران

مائده امینی 

تا همین 3سال پیش گرما هنوز گریبان اردبیل را نگرفته بود. حتی برای خانه‌هایی که نوساز‌ بودند هم چیزی تحت عنوان «کولر» درنظر گرفته نمی‌شد. تابستان که از راه می‌رسید، اردبیل مقصد بیشتر گردشگران کشور می‌شد. چشمه‌های آب گرم، دریاچه نئور، طبیعت و هوای مطبوع خلخال و دمای هوایی که در گرم‌ترین حالت به 30درجه می‌رسید، همه و همه دست به‌دست هم می‌دادند و این استان را تبدیل به یکی از مطبوع‌ترین مقاصد تفریحی ایران در فصل تابستان می‌کرد.  حالا ماجرا کمی فرق کرده است. دمای هوا در تیرماه امسال در نقاط شمالی این استان به 40درجه هم رسید و تقریبا همه اردبیلی‌ها را به تکاپوی خرید کولر انداخت. «شیرین» 10سالی می‌شود که ساکن شهر اردبیل است. او که سال گذشته یک کولر سیار برای خانه خود خریده به همشهری می‌گوید: گرمای غیرقابل تحمل از سال پیش شروع شد. اگرچه بعضی‌ها هنوز هم در خانه‌های خود کولر ندارند اما ما و خیلی‌های دیگر نتوانستیم گرما را تحمل کنیم. بعضی از روزها در مرداد‌ماه پارسال اینجا دما به 38درجه هم می‌رسید. او ادامه می‌دهد: البته همه‌‌چیز هم به گرم‌ترشدن هوا برنمی‌گردد. سال‌ها قبل جمعیت اردبیل کمتر بود و به تبع آن ساخت‌وساز با رشد ملایم‌تری انجام می‌شد. این روزها اینجا هم پر از خانه‌های در حال ساخت است. مهاجرت از روستاهای اطراف برای پیدا کردن کار بهتر به اردبیل زیادشده و روزبه‌روز بر تعداد دانشجوهای مهاجر هم اضافه می‌شود.

اردبیلی‌ها مانتوی تابستانی نداشتند!

«سمیرا» هم جزو آن دسته از افرادی است که با افزایش روزهای گرم در تابستان امسال سراغ خرید کولر رفته. او می‌گوید که تا همین چند سال پیش حتی در مهر و آبان هم در اردبیل برف می‌بارید و طبعا هیچ کدام از خانه‌ها جایی برای کولر تعبیه نکرده بودند. به گفته او حتی پدیده‌ای تحت عنوان لباس تابستانی هم در اردبیل خیلی محلی از اعراب ندارد و مردم برای 20الی 30روز گرمای حوالی ظهر، سراغ خرید مانتو یا لباس نخی نمی‌روند.

سمیرا ادامه می‌دهد: در یکی دو سال اخیر اما خرید کولر گازی شیوع پیدا کرده است. اگرچه هنوز هم می‌توان گفت که دمای هوا در اردبیل، 10درجه‌ای از پایتخت خنک‌تر است اما آفتاب هر روز سوزان‌تر از روز قبل می‌تابد. او که بیش از 5سال است به اردبیل آمده می‌گوید: تا همین 3سال پیش نیاز به خرید کولر احساس نمی‌شد و کار همه مردم با یک پنکه راه می‌افتاد. هوا از شهریور سرد و فرایند بارش‌ها آغاز می‌شد. در بعضی ماه‌های پاییز حتی مجبور به پاروکردن برف می‌شدند و این در حالی است که امسال حتی برف هم آنطور که باید و شاید سراغ اردبیل نیامد.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

بررسی آرشیو پایگاه اطلاع‌رسانی هواشناسی اردبیل صحه بر ادعاهای شهروندان می‌گذارد. درحالی‌که میانگین دمای هوای اردبیل براساس اعلام ایستگاه سینوپتیک شهر اردبیل، در مرداد‌ماه سال 90، 9/17درجه سانتی‌گراد بوده در مرداد‌ماه سال 96این میانگین با حدود 3درجه افزایش به 5/20درجه سانتی‌گراد رسیده است. اگرچه در بعضی سال‌ها مانند سال 95روند افزایشی معکوس بوده و میانگین 8/20درجه سانتی‌گراد ثبت شده اما واقعیت این است که گرما از مطبوعیت دمای استان اردبیل هم کاسته و بعضی‌ها را مجبور به خرید کولرهای گازی 
کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید