• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25073
+
-

کارشناسان در این‌باره چه گفته‌اند؟

کارشناسان در این‌باره چه گفته‌اند؟

هدایت فهمی

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو

«میزان بارندگی‌های ایران در طول این 15سال گذشته، 12درصد کاهش یافته و متناسب با آن، جریان آب رودخانه‌های ما نیز 25درصد کاهش داشته. دمای کلی ایران به‌طور میانگین، 1/1درجه بالاتر رفته است  که البته در بعضی از سال‌ها این افزایش دما 2 درجه هم بوده، ولی من میانگین را عرض کردم.»



مجید شفیع‌پور

رئیس مؤسسه ملی تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست دانشگاه تهران

«ایران متأثر از گرمایش جهانی بوده و میانگین افزایش دما در ایران 5/1برابر جهان گزارش شده است. طبق گزارش مجله نیچر، داغ‌ترین نقطه جهان در سال2016 در استان بوشهر ثبت‌شده است، به‌گونه‌ای که دمای حسی بالای 60درجه بوده و طبق گزارش همان مقاله عنوان شده است که تا سال 2030نوار طرفین خلیج‌فارس در محیط باز غیرقابل سکونت خواهد شد.»



ایمان باباییان

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی دمای کشور

میانگین دمای هوا در تابستان امسال در بیشتر استان‌ها تفاوت چندانی با میانگین بلندمدت ندارد و تنها در استان‌های واقع در جنوب شرق و شرق کشور حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود.»

علیرضا مساح

دانشیار و مسئول تغییر اقلیم در گزارش سوم ایران به سازمان ملل

«دمای کره زمین در 40سال گذشته، یعنی از سال 1354 تاکنون حدود یک‌درجه افزایش پیدا کرده است، از آن سال برای ایران این افزایش دما حدود 5/1درجه سلسیوس بوده؛ به‌عبارتی تاکنون افزایش دمای ایران نسبت به افزایش دمای کره‌زمین بیشتر بوده. همچنین باید توجه کنیم که افزایش دمای کمینه بیش از 2برابر افزایش دمای بیشینه بوده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید