غوغای استارتاپها در قلب تهران
استارتاپها بخش مهمی از نمایشگاه الکامپ امسال را بهخود اختصاص دادهاند. با وجود فراوان بودن استارتاپهای کپی در بازار، حالا افزایش کیفیت و پرداختن به جزئیات، معیار بهتر بودن در بازار شده است
استارتاپها الکامپ 24را قرق کردهاند. این حرف اغراق نیست. 7هزار مترمربع یا 2سالن از کل نمایشگاه امسال در اختیار کسبوکارهای تازهکاری است که بعضیهایشان چند ماهی بیشتر نیست که به بازار آمدهاند. به گزارش همشهری، هرچند گرانی و کمیابی ارز و فیلترینگ یا حتی قطعی گاهوبیگاه برق مشکلات جدیدی برای استارتاپهای ایرانی بهوجود آورده که انتظارش را نداشتهاند اما حضور چشمگیرشان در فضای رقابتی کشور نشان میدهد، هنوز پتانسیلهای جدی در این زمینه وجود دارد. در نخستین روزهایی که نام استارتاپ بر زبان ایرانیها افتاده بود، تعداد قابلتوجهی از سرویسهایی که ارائه میشد قبلا در خارج از کشور وجود داشت. هنوز هم استارتاپهای کپی وجود دارند و اتفاقا تعدادشان در الکامپ امسال نیز قابلتوجه بود اما برخلاف گذشته که قدرت مالی رقیب را کنار میزد، اینبار رقابت بر سر جزئیات خدمات، برنده را مشخص میکند.
کمک به بانوان سرپرست خانوار
حمایت از بانوان سرپرست خانوار از طریق فروش مواداولیه خوراکی به شهروندان، ایده راهاندازی یکی از استارتاپهای فعال در الکامپ امسال است. کاربران میتوانند در اپلیکیشن گروه مایحتاجی مثل پیازداغ، سیرداغ، بادمجان سرخشده و... را سفارش بدهند. استارتاپ این مواد را از زنان سرپرست خانوار و نیازمند تحویل گرفته و به مشتری ارائه میکند. این کسبوکار قبلا در بستر تلگرام فعالیت میکرد که با فیلتر شدن آن، عملا بخشی از تولیدکنندههایش را از دست داد. هزینه راهاندازی استارتاپ آنها از سود حاصل از فعالیتهای یک شرکت تجاری تأمین میشود و به همین دلیل، در مدل تجاری آنها کسب درآمد جایگاهی ندارد.
فروش صنایعدستی خانگی
استارتاپهای فروش صنایعدستی مدتی است در کشور پا گرفتهاند. روش کار بسیاری از آنها شبیه یکدیگر است؛ معمولا جنس تولیدشده را مستقیم از تولیدکننده گرفته و آن را به خریدار عرضه میکنند. قیمتشان کمتر و جنسی که به مشتری میدهند، خاص است بهطوری که معمولا در فروشگاههای صنایعدستی نمیتوان نمونه آن را پیدا کرد. در الکامپ امسال اما استارتاپی معرفی شد که هنرهای دستی دختران و بانوان خانهنشین را میفروشد. این محصولات میتواند شامل عروسکهای کوچک، کوسن، تابلو، ساعتهای دستساز و... باشد. هر تولیدکننده یک صفحه پروفایل اختصاصی دارد و قیمتها را نیز شخصا تعیین میکند. استارتاپ بخشی از پولی که از خریدار میگیرد را بهعنوان سهم خودش برمیدارد.
راههای تازه درآمدزایی از گردشگری
درآمدزایی از گردشگری یکی از رویههای معمول در تمام دنیاست. در این سالها نیز در داخل کشور استارتاپهای زیادی در این حوزه فعالیت کردهاند که معمولا تمرکزشان بر رزرو هتل یا خانههای محلی است. اینبار اما 2استارتاپ جدید در این حوزه شروع بهکار کردهاند که ایدههای تازهتری دارند. یکی از آنها سفرهای خاص را با گردشگران به اشتراک میگذارد؛ گشت زدن در باغ انگور، زندگی کردن بهعنوان زنبوردار یا ماهیگیری در لنج میتواند از نگاه بسیاری از گردشگران ماجراجو یک گزینه جالب محسوب شود. این استارتاپ آن افراد محلی که لزوما کارت گردشگری ندارند یا راهنمای حرفهای گردشگری هم نیستند را به مردم عادی و گردشگران متصل میکند. قیمت و نحوه ارائه سرویس (براساس تعداد نفرات، روزها و...)توسط فردی بومی ارائه میشود و مردم هم خریدار آن سرویس هستند. سایت بخشی از هزینه پرداخت شده را بهعنوان درآمد برمیدارد. یکی دیگر از استارتاپها نیز گردشگران را با راهنمایان گردشگری گوناگون مرتبط میکند. در این سایت، کاربر میتواند با تعریف ویژگیهایی که از یک راهنمای گردشگری درنظر دارد مثل تسلط به زبان انگلیسی، داشتن کارت ویژه راهنمایان گردشگری و... گزینههایی را مطرح کند. راهنمایان عضو سایت که این قابلیتها را داشته باشند، قیمت مورد نظرشان را پیشنهاد میدهند و به راهنما متصل میشوند. چون رقابت در میگیرد، قیمت نیز اقتصادی است. چند درصد از درآمد راهنما بهعنوان درآمد استارتاپ درنظر گرفته میشود.
دوچرخههای اشتراکی در شهر
دوچرخههای اشتراکی بدون ایستگاه چند سالی است که در دنیا وجود دارند. این دوچرخههای استارتاپی در ایستگاه مشخصی پارک نشدهاند و معمولا در سطح شهر پخش هستند. قفلشان با اسکن کردن یک بارکد که روی دوچرخه چاپ شده، باز میشود و کاربر میتواند به اندازه اعتباری که قبلا پرداخت کرده، از دوچرخه استفاده کند. بعد از پایان اعتبار هشداری روی تلفن همراه کاربر نمایش داده شده و کمی بعد، دوچرخه قفل میشود. در نتیجه، دوچرخه باید جایی در همان حوالی رها شود.
استارتاپی که صدا میفروشد
استفاده از صدای اشخاص سرشناس و خوشصدا در آسانسور، تبلیغات تلویزیونی و... بسیار معمول شده است. یکی از استارتاپهایی که درالکامپ امسال حضور دارد، با متصل کردن دوبلورهای توانمند و مشهور یا افرادی که صدای خوبی دارند با کاربران عادی درآمد کسب میکند. کاربر میتواند متن موردنظرش را با صدای هر یک از افرادی که نمونه صدایشان در سایت قرار گرفته، سفارش داده و طی مدت مشخصی دریافت کند. کاربر هزینه را بعد از ارائه سفارش پرداخت میکند و بخشی از آن نیز سهم استارتاپ است.