• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 25006
+
-

درس شرمن برای ترامپ

گزارش
درس شرمن برای ترامپ

شاید این هنر مذاکره باشد که حریف را حتی اگر دشمن هم باشد با واقعیات روبه‌رو می‌کند.  وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در دوران باراک اوباما با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته: «آنچه ترامپ نمی‌فهمد این است که ایران یک فرهنگ مقاومت دارد که کوتاه‌آمدن در برابر این تهدیدات علنی را به‌عنوان تسلیم‌شدن تلقی خواهد کرد و آنها تسلیم نخواهند شد».

شرمن که از سال 92 تا 94  در کنار جان کری هدایت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت پیش‌تر از عدم‌اعتماد عمیق بین ایران و آمریکا سخن گفته و یادآوری کرده بود که این عدم‌اعتماد در قلب مذاکرات هموار جاری بود، اما ابایی هم ندارد که بگوید این سوءاعتمادی که بین دو کشور شکل گرفته از زمان کودتای آمریکا علیه دولت قانونی مصدق در سال 1953 آغاز شده است؛ «عدم‌اعتمادی که هنوز هم پابرجاست.» شاید برای همین هم هست که به ترامپ توصیه می‌کند دست از لفاظی علیه ایران بردارد و می‌گوید: « روش دیپلماتیک رئیس‌جمهور ترامپ این است که از طریق تهدید و لفاظی با دشمنان بر سر و کله هم بزنند و سپس به آنها بگوید بیایید پای میز مذاکره تا به یک توافق دست یابیم».

این زن 69 ساله که در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با کره‌شمالی بود پیش‌تر هم برای ترامپ یادآوری کرده بود که ایران با کره‌شمالی فرق دارد،  مثل همه کشورهایی که با یکدیگر فرق دارند.

او بعد از پایان 2 سال مذاکرات هسته‌ای با مذاکره‌کنندگان ایرانی در گفت‌وگویی گفته بود: ایران یک مذاکره‌کننده بسیار پیچیده است. آنها مذاکره‌کنندگان مقاومت هستند که همان شعار کشورشان است. ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگانی بسیار سخت و بسیار صبور هستند و تمام اجزای روی میز مذاکره را می‌بینند؛ بنابراین فرم مذاکره با آنها بسیار پیچیده و کاملا متفاوت با مذاکرات کره‌شمالی است.

 شرمن گفته است: ترامپ دوست دارد از طریق توییت‌هایش سر خط (خبری) بسازد و از تجمل و کبکبه و دبدبه نشست‌ها خوشش می‌آید، اما درخصوص ایران و کره‌شمالی هیچ نشانه‌ای دال بر حصول پیشرفت کار وجود ندارد و تیم او نیز نتوانسته‌ صراحت و سرسختی‌ای را که به چنین توافقات پیچیده‌ای نیاز دارد از خود نشان دهد. ترامپ تنها به همان رویکرد معامله‌گری مشابهی بازگشته است که منجر به ورشکستگی‌های متعدد برای او شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید